این گیاه کوهی را نخورید سرطان زاست!

به گزارش دانلود باران، خبرنگاران: این گیاه که گونه ای دایمی مرتع استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار میرود نه تنها به دستگاه گوارش صدمه وارد می نماید بلکه سلامت و جان افراد را نیز در حالی به خطر می اندازد که به وسیله دستفروشان در معابر و مراکز خرید شهرهای این استان بخصوص شهر یاسوج مرکز استان به فروش می رسد.

این گیاه کوهی را نخورید سرطان زاست!

به گزارش ایسنا، گیاهی کوهی به نام بیلهر در استان کهگیلویه و بویراحمد و بعضی استان های همجوار زیاد مصرف می گردد و از قدیم بعلت اینکه این گیاه به وفور وجود داشت و در بین مردم بعنوان گیاه خوشمزه ای شناخته بوده است در قالب تُرشی، آب پَز همراه با ماست و کباب شده استفاده می شد و همچنان این مساله ادامه دارد و حتی بیشتر هم شده است.

بوته کنی این گیاه که از گونه دایمی مرتع است در اواخر زمستان و فصل بهار با ابزارآلات مختلف برای استفاده خوراکی به وسیله مردم انجام می گردد و بعضی ها این گیاه را فریز نموده و یا بصورت ترشی در فصول مختلف سال استفاده می نمایند.

براساس آزمایش، تحقیق و پژوهش متخصصان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گیاه بیلهر نه تنها ارزش خوراکی ندارد بلکه مصرف این گیاه باعث بیماری هایی در انسان بخصوص دستگاه گوارش می گردد.

با پیگیری ها اجرا شده از سوی خبرنگار ایسنا نهایتا با دو عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج که تحقیقات و پژوهش هایی در خصوص این گیاه انجام دادند مصاحبه گرفته ایم و این موضوع را آنالیز نموده ایم که به نتایج جالب و قابل تاملی رسیده ایم.

رستوران های روباز مشهد

رستوران های نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

دکتر جان محمد ملک زاده، یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در رابطه با مضرات گیاه بیلهر به خبرنگار ایسنا گفت: طبق پژوهش ها و تحقیقات اجرا شده که اینجانب به عضو یک تیم بر روی گیاه بیلهر انجام داده ایم، به تعدادی موش آزمایشگاهی مواد سرطان زا و گیاه بیلهر را برای پیشگیری از سرطان داده ایم اما موش هایی که بیلهر به آنها داده شد بیشتر سرطانی شدند.

وی با بیان اینکه تلخی که گیاه بیلهر دارد سرطان زاست، اضافه نمود: در بعضی روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد کسانی که مصرف زیاد بیلهر داشتند بعلت سرطان معده فوت کردند.

این دکترای تغذیه اظهارکرد: گیاه بیلهر ترکیبات سلولی سمی دارد که می تواند تاثیرات سو بر انسان داشته باشد.

ملک زاده تاکید نمود: به چند علت از جمله اینکه افرادی را می شننام که در سطح استان بیلهر زیاد مصرف می کردند فوت آنها بعلت سرطان معده بود، دوم اینکه اگر کسی چند روز پشت سر هم بیلهر استفاده و مصرف کند باعث می گردد که مخاط روده تحلیل رود و جذب خوب انجام نگردد و سوء جذب در افراد ایجاد می نماید، سوم اینکه وقتی ماست بیلهر استفاده می کردیم باعث سو جذب می شد و چهارم اینکه اثرات سایتوتوکسیک و سم سلولی و ترکیبات سمی داخل گیاه بیلهر خطرناک هستند و می توانند باعث سَمیت سلولی و سرطان شوند.

وی در پاسخ به این سوال که بعضی ها مطرح می نمایند، اینکه گفته می گردد بیلهر سرطان زاست بخاطر اینست که این گیاه ریشه کن نگردد، توضیح داد: گیاه کَنگَر نیز در حال ریشه کنی است اما در خصوص کَنگَر این موضوع سرطان زا و خطرناک بودن را نمی گوییم چراکه خواص خوبی دارد البته مردم باید استفاده بی رویه ننمایند که باعث از بین رفتن این گیاه گردد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: مردم در گذشته گیاه بیلهر را فصلی و تنها در فصل بهار بصورت کبابی مصرف می کردند و در رژیم غذایی جای نداشت اما تُرشی می نمایند و در ظرف های بزرگ داخل خانه نگهداری می نمایند و مصرف بالا رفته است و یا آب پز نموده و فریز نموده و در همه فصل ها مصرف می نمایند که اینگونه مصرف کردن خطرناک بوده و سرطان زاست.

بعلاوه دکتر قنام قلم فرسا، دکترای ایمنی شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در زمینه گیاه بیلهر و تبعات و ضررهای آن بر انسان گفت: از سال 94 تا به امروز حدود هفت مقاله پژوهشی و علمی در خصوص اثرات سوء گیاه بیلهر کار نموده ام.

وی اضافه نمود: تحقیقات و پژوهش های ما بر روی گیاه بیلهر نشان می دهد که مصرف گیاه بیلهر در میزان خیلی کم خاصیت ضد سرطانی دارد اما با مصرف زیاد و بی رویه خاصیت سمی دارد.

دکتر قلم فرسا با بیان اینکه مصرف زیاد گیاه بیلهر باعث فراوری سم در بدن شده و همه سلولهای بدن را از بین می برد، اظهارکرد: مصرف خیلی کم گیاه بیلهر بر روده بزرگ، روده کوچک و معده خاصیت ضد سرطانی دارد اما وقتی مصرف این گیاه بیشتر گردد برای بدن انسان مضر است و منجر به سرطان روده بزرگ، روده کوچک و معده می گردد و باعث مسمومیت ها و مسائل کبدی و کلیه خواهد شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تاکید نمود: این تحقیقات و پژوهش های علمی را بر روی دو موش و 26 مورد آزمایش بر روی سلول های سرطانی انجام داده ام که این نتایج بدست آمد.

لازم به ذکر است که گیاه بیلهر یا کندل کوهی از خانواده چتریان بوده که بومی ایران است و در اوایل فصل بهار در بعضی از استان ها، ازجمله در بلندی های بالای 2500 متر استان کهگیلویه و بویراحمد، فارس، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه و کردستان می روید.

متأسفانه این گیاه به عنوان چاشنی در رژیم غذایی ساکنان منطقه ها مذکور استفاده می گردد که بسیار خطرناک است.

با توجه به اینکه بیلهر یک گیاه خوراکی نیست و حتی این گیاه جزء داروهای گیاهی هم محسوب نمی گردد و خاصیت دارویی ندارد و تنها ارزش علوفه ای دارد به نظر می رسد مردم از استفاده خوراکی این گیاه خودداری نموده تا سلامت خود را به خطر نیندازند و به بیماری مبتلا نشوند.

منبع: توریسم آنلاین

به "این گیاه کوهی را نخورید سرطان زاست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این گیاه کوهی را نخورید سرطان زاست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید