با اعلام موفقیت تمرین لباس خیس، آرتمیس 1 ناسا برای سفر به ماه آماده می گردد

به گزارش دانلود باران، جدیدترین تمرین لباس خیس موشک و فضاپیمای آرتمیس 1 بی نقص نبود، اما به میزان ای خوب بود که ناسا فرایند سفر این مجموعه به ماه تا چند ماه دیگر را شروع کند.

با اعلام موفقیت تمرین لباس خیس، آرتمیس 1 ناسا برای سفر به ماه آماده می گردد

موشک سامانه پرتاب فضایی (SLS) و کپسول اوریون (Orion) جدیدترین تمرین لباس خیس روز دوشنبه 20 ژوئن (30 خرداد) کامل کردند. مجموعه ای تقریبا 50 ساعته از آزمایش های سوخت رسانی و شبیه سازی شمارش معکوس که برای درک بهتر فرآیندهای پیش از پرتاب الزامی است.

این بار هم اعضای تیم مأموریت متوجه نشت هیدروژن هنگام عملیات سوخت رسانی شدند، اما اکنون به این نتیجه رسیده اند که این نشت به مقدار کافی جدی نبوده است که احتیاج به انجام دوباره همه فرآیندهای تمرین لباس خیس داشته باشد.

ناسا داده های این آزمایش ها را آنالیز و اعلام نموده که این برنامه آزمایشی کامل شده است. این آژانس هفته آینده مجموعه موشک سامانه پرتاب فضایی و فضاپیمای اوریون را به ساختمان مونتاژ وسیله نقلیه (VAB) در پایگاه فضایی کندی بازمی گرداند تا نشت شناسایی شده در طول آخرین تمرین را تعمیر و آن ها را برای پرتاب آماده کند.

آزمایش روز دوشنبه شامل بارگیری هر چهار مخزن موشک با سوخت فوق سرد، شمارش معکوس کامل و تخلیه مخازن موشک بود. نشت هیدروژن و سایر مسائلی که در طول آزمایش به وجود آمد، مانع از آن شد که تیم مأموریت طبق برنامه ریزی دو شمارش معکوس انجام دهد. با این وجود، متخصصان به این نتیجه رسید که کوشش های آزمایشی تقریبا به تمام اهداف مورد احتیاج پیش از پرتاب دست یافته است.

فیل وبر (Phil Weber) مدیر ارشد یکپارچه سازی فنی برنامه سامانه های زمینی اکتشافی ناسا گفت: تنها 13 مورد از 128 عملکرد دستوری برنامه ریزی شده با موفقیت انجام نشدند که ما آن ها را با جزئیات آنالیز کردیم و دریافتیم که اکثریت آن ها قبلا در آزمایش های قبلی تأیید شده اند.

علاوه بر عملیات روز دوشنبه، آدینه هم مهندسان ناسا آزمایش واحد هیدرولیک بوستر موشک را انجام دادند. به گفته ناسا این واحدها حاوی توربین های هیدرازین متصل به پمپ ها هستند که فشار لازم برای چرخاندن نازل های بوستر و راهنمایی موشک هنگام صعود را فراهم می نمایند. اگرچه چنین آزمایش هایی ضروری نیستند اما با انجام آن مهندسان خطر ایجاد نقص در سیستم را کاهش می دهند.

مقامات آژانس افزودند: ناسا میخواهد اس ال اس و اوریون را به سکوی پرتاب بازگرداند تا این مجموعه را برای پرتاب در اواخر آگوست (اوایل شهریور) آماده کند. بنابراین ناسا پس از جایگزینی سخت افزار مرتبط با نشت، تاریخ پرتاب مشخصی را مشخص خواهد نمود.

بازگشت به ساختمان مونتاژ دومین مورد برای مجموعه آرتمیس 1 خواهد بود. پیش از این، هنگامی که نخستین تمرین لباس خیس با وجود سه بار کوشش ناکام ماند، ناسا مجموعه موشک سامانه پرتاب فضایی و کپسول اوریون را برای برطرف مشکل از سکوی 39B مرکز فضایی کندی خارج نموده بود.

یکی از مسائل تمرین قبلی هم نشت هیدروژن بود، اما در نقطه ای متفاوت از نقطه ای روی داده بود که در آخرین تمرین لباس مرطوب مشاهده شد.

آرتمیس 1 نخستین مأموریت برنامه بازگشت به ماه آرتمیس ناسا خواهد بود که هدف آن ایجاد حضور پایدار و طولانی مدت انسان در ماه تا سرانجام دهه 2020 است. این مأموریت یک فضاپیمای بدون اوریون را بدون حضور خدمه به سفر تقریبا یک ماهه دور ماه می فرستد تا راه را برای اولین پرواز سرنشین دار آرتمیس در سال 2024 و سپس فرود مجدد انسان بر ماه در ماه یک یا دو سال بعد، هموار کند.

عکس کاور: موشک و کپسول آرتمیس 1 بر سکوی پرتاب پیش از تمرین لباس خیس

Credit: NASA/Ben Smegelsky

منابع: Space, CNN

منبع: دیجیکالا مگ

به "با اعلام موفقیت تمرین لباس خیس، آرتمیس 1 ناسا برای سفر به ماه آماده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با اعلام موفقیت تمرین لباس خیس، آرتمیس 1 ناسا برای سفر به ماه آماده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید