فریدون شهبازیان؛ یکی از بزرگترین موسیقیدانان کشور

به گزارش دانلود باران، ایمنا/ فریدون شهبازیان، آهنگساز و موسیقیدان بزرگ ایران پس از انصراف از رهبری ارکستر ملی ایران، بیشتر وقت خود را صرف آهنگسازی کرده و تا به امروز آثار موسیقیایی زیادی از خود بر جای گذاشته است.

فریدون شهبازیان؛ یکی از بزرگترین موسیقیدانان کشور

فریدون شهبازیان در 21 خرداد 1321 در تهران به جهان آمد. پدر او که از شاگردان ابوالحسن صبا بود، فریدون را زمانی که تنها هفت سال داشت برای یادگیری ویلن نزد عطاالله خادم میثاق فرستاد.

تحصیل در هنرستان عالی موسیقی

شهبازیان با تشویق و راهنمایی پدر خود به موسیقی علاقه پیدا کرد و در هنرستان عالی موسیقی به تحصیل پرداخت، اما در عین حال از کلاس ویلن لوئیجی پاساناری که در آن زمان، کنسرت مایستر ارکستر سمفونیک تهران بود بهره می گرفت.

این هنرمند نابغه در یادگیری موسیقی استعداد خاصی داشت به همین دلیل توانست در سن 17 سالگی، عضو ارکستر سمفونیک تهران شود و مدتی بعد به دلیل آشنایی با روح الله خالقی در ارکستر گلهای رادیو فعالیت خود را شروع کند.

شروع آهنگسازی و انتشار نخستین آثار

او پس از چندی به عضویت ارکستر فارابی تحت سرپرستی مرتضی حنانه، فریدون ناصری و مصطفی کسری پذیرفته شد و علاوه بر یادگیری ردیف های موسیقی ایرانی در ارکستر بزرگ فرهنگ و هنر، به رهبری حسین دهلوی عضویت یافت.

این آهنگساز بزرگ در سال 1345 با تشکیل گروه کر و ارکستر سمفونیک رادیو به رهبری این واحد هنری برگزیده شد و اولین آثار خود را در زمینه آهنگسازی در همین سال ها تصنیف کرد.

فریدون شهبازیان پس از گذراندن دوران سربازی در کنکور دانشکده هنرهای زیبا رشته معماری و موسیقی شرکت کرد. او پس از قبولی به دلیل علاقه شدید به موسیقی این رشته را انتخاب کرد و با شروع فعالیت در کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان آثار صدای شاعر را به وجود آورد.

آهنگسازی فیلم و تشکیل شورای موسیقی

در دهه 60 شهبازیان آهنگسازی فیلم را شروع کرد و به همراهی علی معلم توانست در صدا و سیما، شورای موسیقی را تشکیل دهد. بعضی از فیلم هایی که فریدون شهبازیان آهنگسازی و موسیقی متن آنها را بر عهده گرفت شامل موارد زیر است:

زندگی (اصغر هاشمی 1376)، هیوا (رسول ملاقی پور 1377)، چرخ (غلامرضا رمضانی 1377)، عروس رومشکان (ناصر غلامرضایی) شام آخر، آرزوهای زمین (وحید موساییان 1380)، خاموشی دریا (وحید موساییان)، تنهایی باد (وحید موساییان)، معصومیت از دست رفته (داوود میرباقری 1382)، خانه روشن (وحید موساییان 1384)، گوشواره (وحید موساییان)، مستند سرزمین گمشده (وحید موساییان 1385)، مستند سمفونی ایران (وحید موساییان 1385)، اخراجی ها (مسعود ده نمکی 1385)، گلچره (وحید موساییان 1389)، فرزند چهارم (وحید موساییان 1391)، قشنگ و فرنگ (وحید موساییان)

فریدون شهبازیان در بیمارستان بستری شد

فریدون شهبازیان از مهر ماه 1395 تا فروردین ماه 1398 رهبری ارکستر ملی ایران را بر عهده داشت و پس از استعفا از مدیریت هنری و رهبری دائم ارکستر ملی ایران، به نام مشاور موسیقی بنیاد رودکی منصوب شد که در 31 اردیبهشت 1398 از این سمت هم کناره گیری کرد.

وی در فروردین ماه امسال در حین ضبط موسیقی یک سریال در محل استودیو، بر اثر حادثه از ناحیه دست و لگن دچار شکستگی شد و 21 فروردین ماه زیر تیغ جراحی رفت. او اوایل امسال به صورت فشرده مشغول ساخت موسیقی تیتراژ سریال ماه رمضانی یاور برای پخش از شبکه سه سیما بود.

منبع: همگردی

به "فریدون شهبازیان؛ یکی از بزرگترین موسیقیدانان کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فریدون شهبازیان؛ یکی از بزرگترین موسیقیدانان کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید