معرفی تخم زردک و خواص درمانی آن

به گزارش دانلود باران، زردک(Yellow carrot) از سبزیجات مشهور جهان محسوب می گردد و در آسیا، اروپا، شمال افریقا و احتمالاً منطقه مدیترانه کاشت می گردد. برخی معتقدند که انواع از آن در امریکا شمالی یافت و یا در آنجا اهلی شده است.

معرفی تخم زردک و خواص درمانی آن

زردک از سبزیجات مشهور جهان محسوب می گردد. زردک نیرو دهنده و اشتهاآور، ادرارآور و فعال نماینده روده ها، پاک سازی نماینده دستگاه گوارش و خارج نماینده سنگ کلیه، قاعده آور و شیرافزا، تقویت نماینده عمومی بدن و تنظیم نماینده عادت ماهیانه، خارج نماینده گازهای معده و روده است.

طبیعت: طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و تر است.

ترکیبات شیمیایی: اسانس روغنی فرّار در آن معین شده است.

نحوه مصرف: تخم زردک را به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و اندازه مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

خواص درمانی: نیرو دهنده و اشتهاآور، ادرارآور و فعال نماینده روده ها، پاک سازی نماینده دستگاه گوارش و خارج نماینده سنگ کلیه، قاعده آور و شیرافزا، تقویت نماینده عمومی بدن و تنظیم نماینده عادت ماهیانه، خارج نماینده گازهای معده و روده و مفید برای بیماری های کبدی می باشد. ضمناً برای آب آوردن بدن، بیماری های کلیه و هیستری هم مفید است.

به منظور پیشگیری از حاملگی، اگر زن ها هر روز کمی از کوبیده آن را بخورند، نافع است.

آب جوشانده آن را بنوشید. متر است و بیماری کبد، استسقا، اسهال های ساده و مزمن و اسهال خونی را درمان می نماید.

جهت انداختن بچه مرده ، تخم زردک را در روغن سندروس بریزید و زیر مادر دود کنید، فارغ می گردد.

آب جوشانده آن را بنوشید. متر است و بیماری کبد، استسقا، اسهال های ساده و مزمن و اسهال خونی را درمان می نماید.

آموزش کاشت زردک

شرایط اقلیمی کاشت زردک
زردک برای پرورش احتیاج به آب و هوای خنک دارد. بنابراین در دماهای معتدل بهتر رشد می نماید.
جوانه زدن زردک
جوانه زنی زردک ممکن تا 16 روز به طول بیانجامد.
زمان کاشت زردک
ریشه زردک نسبت به سرما و خنکی هوا مقاوم است. در منطقه ها که دارای زمستان های سرد میباشد کشت آن بلا فاصله بعد از یخبندان های شدید بهاری صورت میگرد.در منطقه ها و نواحی گرم که دارای زمستان های معتدل و خنک میباشد کشت در خزان و در زمستان انجام میگردد. در هر صورت هر سه هفته یکبار به کشت اقدام نمود تا برای مدت طولانی زردک برداشت گردد.
بذر پاشی زردک
زردک را به صورت خطی یا ردیفی کشت می نمایندو بعلاوه به صورت دستپاش هم در سطح کم کشت می گردد و از آنجایی که بذر زردک ریز است برای آنکه در هنگام پاشیدن تنک پاشیده گردد ضروری است اندازه بذر لازم را با سه برابر خاک نرم و خشک مخلوط و سپس آنرا دستپاش نمائید.
احتیاج خاکی بذر زردک
زردک در انواع زیادی از خاکها به خوبی رشد می نماید و ترجیحا به خاکی با زهکشی خوب و PH خنثی احتیاج دارد ، خاک های لوم شنی یا خاک های آلی فاقد کلوخ یا سنگ ، برای فراوری ریشه های صاف و راست ترجیح داده می گردد. اندازه فشردگی خاک بر رشدو طول ریشه موثر است . فشردگی خیلی کم یا خیلی زیاد برای رشد ریشه مضر است . در خاکهای بسیار فشرده شده ریشه به صورت مخروطی و در عوض در خاکهای نرم نازک و بلند می گردد.
نحوه و زمان برداشت زردک
زمان مناسب برای جمع آوری حاصلات زردک وقتی میباشد که خاک سطحی مزرعه نسبتاً خشک و طبقه پائینتر آن در اطراف ریشه های گوشتی زردک رطوبت داشته باشد.
خواص درمانی و دارویی زردک
زردک برای درمان سرفه مزمن, سینه پهلو و وجود خلط سینه و درد آن مفید است.

زردک برای درمان کم خونی بسیار مؤثر بوده و در درمان بیماری های زیادی یاری نماینده است .

زردک سرشار از بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می گردد و برای سلامت پوست تأثیر فوق العاده ای دارد.

زردک ها منبع خوبی از پتاسیم محسوب شده که می توانند سطح سدیم را در بدن کنترل نموده و در نتیجه به کاهش سطح فشارخون بالا در بدن یاری مؤثری نمایند.

منبع:

1. صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

2. زراعت یارمنبع: راسخون

به "معرفی تخم زردک و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تخم زردک و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید