چرا گربه ام انقدر می خوابد؟!

به گزارش دانلود باران، اگر گربه دارید می دانید که گربه ها بیشتر وقت خود را در خواب می گذرانند، اما چرا؟ ممکن است تا به حال به علت آن فکر نکرده باشید اما در واقع علتی منطقی برای این امر وجود دارد.

چرا گربه ام انقدر می خوابد؟!

وزن، سن و شرایط سلامت گربه، همه و همه نقشی اساسی در میزان خواب او بازی می نمایند.

غریضه طبیعی

گربه ها در واقع موجوداتی شکارگر هستند و باید انرژی زیادی برای شکار و تعقیب طعمه داشته باشند. فرایند پیدا کردن، تعقیب و گریز و نهایتا گرفتن طعمه انرژی زیادی از گربه می گیرد. بر اساس تحقیقات گربه برای تامین این انرژی در طول روز چند بار و هر بار به مدت طولانی چرت می زند! اگرچه ممکن است گربه خانگی شما برای فراهم کردن شامش احتیاج به شکار نداشته باشد، اما او بر اساس غریضه روزانه 16 تا 18 ساعت را در خواب می گذراند تا انرژی مورد احتیاجش تامین گردد. گربه معمولا بیشتر در روز می خوابد و شب ها را بیدار است. البته ممکن است در شب هم بخوابد اما مدت زمان این خواب کمتر است. این به آن خاطر است که گربه ها در محیط طبیعی زندگی خود بیشتر در شب شکار می نمایند.

سن

سن گربه رابطه مستقیمی با میزان فعالیت او دارد. گربه های جوانی که کمتر از 1 سال سن دارند بیشتر از گربه های مسن تر می خوابند. گربه های تازه به جهان آمده در هفته های اول تولد اکثرا خواب هستند. گربه های میان سال، گربه هایی با میانه سنی 7 سال به بالا، کم کم فرسوده شده و بیشتر از گربه ها جوان می خوابند. مسائلی مانند ورم مفاصل یا دیگر مسائل مفصلی و استخوانی هم بر مشکل می افزاید و باعث می گردد گربه فعالیت کمتری داشته باشد و در نتیجه بیشتر روز را در خواب بگذراند.

اگر فکر می کنید خواب زیاد گربه تان به علت مشکل مفصلی و استخوانی او است، گربه را نزد دامپزشک ببرید و مشکل او را حل کنید.

حوصله سر رفتن!

دوست پشمالوی شما ممکن است در خانه بی حوصله گردد. به خصوص اگر مدت زیادی از روز در درون خانه تنها است. گربه ای که حوصله اش سر رفته و کاری برای انجام دادن ندارد، بیشتر از گربه ای که فعالیت های متنوعی برای انجام دادن دارد، می خوابد. برای جلوگیری از سر رفتن حوصله گربه ملوس تان برای او اسباب بازی فراهم کنید. به خصوص اسباب بازی هایی که باطری می خورند و اتوماتیک هستند. مثلا برای او یک موش اسباب بازی متحرک برقی خریداری کنید تا آن را دنبال نموده و شکار کند. به این ترتیب گربه سرگرم شده و کمتر می خوابد.

داشتن دوست هم ممکن است گربه تان را سرحال آورد و از خواب آلوده شدن او جلوگیری کند. پس اگر یکی از همسایه هاتان گربه دارد از او بخواهید تا گربه هاتان با هم ملاقت نموده و بازی نمایند.

مریضی

در زمان هایی که گربه تان از خواب بیدار شده، باید جست و خیز کند و با اسباب بازی های مورد علاقه اش بازی کند و خلاصه آرام ننشیند تا زمانی که وقت چرت بعدی اش فرا برسد. اگر به نظر می رسد گربه تان بیشتر از حد معمول می خوابد و یا در زمان های بیداری اش خواب آلود و خموده است، شاید بهتر باشد او را نزد دامپزشک تان ببرید تا یک چکاپ کلی از او انجام گیرد. چند بیماری مانند آنمی یا کم کاری غده تیروئید می توانند باعث شوند گربه تان افسرده و بی حال باشد و بیشتر از حد معمول بخوابد.

چاقی

یک گربه چاق به میزان گربه ای که وزن، سایز و سنش با هم همخوانی دارند انرژی ندارد. آن چند گرم یا حتی چند کیلوگرم وزن اضافه می تواند سرعت گربه تان را بگیرد و او را تنبل کند که این خود باعث چاقی بیشتر او خواهد شد و در نتیجه گربه به بیماری ها و مسائل سلامتی بیشتری هم دچار می گردد. برای افزایش میزان انرژی گربه تان و کم کردن وزن او، با دامپزشک تان مشورت کنید و اگر احتیاج بود به گربه تان رژیم مناسب بدهید. غذاهای رژیمی مخصوصی برای کم کردن وزن گربه ها درست شده است که این غذاها فیبر بیشتر و کالری کمتری نسبت به غذاهای عادی گربه دارند. به این ترتیب گربه تان یک رژیم غذایی سالم می گیرد و در طول زمان و به تدریج وزن کم می نماید. اگر بخواهید وزن گربه تان را ناگهانی کم کنید، او را در خطر انداخته اید!

منبع: فوت و فن / pets.thenest.com

به "چرا گربه ام انقدر می خوابد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا گربه ام انقدر می خوابد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید