کشف بزرگترین موج کیهانی باز مانده از بیگ بنگ!

به گزارش دانلود باران، یک تیم بین المللی از ستاره شناسان، دقیق ترین تصاویر را از بزرگترین موج شوک کیهانی قابل مشاهده از زمین تهیه کردند. این امواج ضربه ای غول پیکر بسیار بزرگ تر از کل کهکشان ما هستند و هنگام برخورد خوشه های کهکشانی در پرانرژی ترین رویداد های پس از بیگ بنگ شکل گرفته اند.

کشف بزرگترین موج کیهانی باز مانده از بیگ بنگ!

به گزارش دانلود باران، دنیا ما پر از کهکشان هایی است که به طور یکنواخت پخش نشده اند، اما در ساختار های وسیعی متمرکز شده اند. بزرگترین آن ها شامل هزاران کهکشان است که خوشه های کهکشانی نامیده می شوند. گاهی اوقات، دو خوشه کهکشانی آغاز به جذب یکدیگر به وسیله نیروی گرانش می نمایند که منجر به یک برخورد اجتناب ناپذیر می گردد. برخورد خوشه های کهکشانی قوی ترین رویداد هایی هستند که از زمان شکل گیری کیهان ما رخ می دهند و می توانند آتش بازی تماشایی ایجاد نمایند که ما می توانیم با استفاده از تلسکوپ های رادیویی مدرن مشاهده کنیم.

وقتی دو خوشه کهکشانی با هم برخورد می نمایند، می توانیم شاهد انتشار یک جفت موج ضربه ای غول پیکر در میان خوشه های تازه تشکیل شده باشیم که شباهت زیادی به انفجار های صوتی ناشی از حرکت هواپیما های مافوق صوت، دارد. اکنون یک تیم بین المللی از ستاره شناسان دقیق ترین مطالعه را در خصوص چنین امواج ضربه ای کیهانی انجام دادند که در طی برخورد دو خوشه کهکشانی بزرگ بیش از یک میلیارد سال پیش ایجاد شد و خوشه کهکشانی به نام Abell 3667 را تشکیل داد.

پروفسور فرانچسکو دو گاسپرین استاد دانشگاه هامبورگ و INAF و بعلاوه نویسنده ارشد این مطالعه می گوید این فرآیند بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که در ابتدا فکر می کردیم. امواج ضربه ای به عنوان شتاب دهنده های ذرات غول پیکر عمل می نمایند که الکترون ها را به سرعت هایی نزدیک به سرعت نور شتاب می دهند. هنگامی که این الکترون های سریع از یک میدان مغناطیسی عبور می نمایند، امواج رادیویی را که ما می بینیم منتشر می نمایند. شوک ها به وسیله الگویی پیچیده از رشته های درخشان ایجاد می شوند که محل خطوط میدان مغناطیسی غول پیکر و مناطقی که الکترون ها در آن شتاب می گیرند را ردیابی می نمایند.

این امواج ضربه ای هنوز در خوشه کهکشانی تازه تشکیل شده با سرعت بسیار بالای 1500 کیلومتر بر ثانیه منتشر می شوند که معادل عدد 2.5 ماخ سرعت است. این بدان معنی است که جبهه شوک در مدت زمانی که برای خواندن این جمله صرف می کنید، از کل زمین عبور می نماید. مقدار موج ضربه ای اصلی چشمگیر است و کل عرض خوشه کهکشانی را در مجموع 6.5 میلیون سال نوری در بر می گیرد. برای مقایسه، کهکشان راه شیری، کهکشانی که ما در آن زندگی می کنیم، بیش از 60 برابر کوچکتر از این موج ضربه ای است.

این مشاهدات منحصر به فرد با استفاده از تلسکوپ رادیویی نو MeerKAT واقع در آفریقای جنوبی صورت گرفت. این تلسکوپ از 64 بشقاب رادیویی مجزا تشکیل شده است که 13.5 متر قطر دارند و در مساحت 8 کیلومتری پراکنده شده اند. پروفسور فینوگونوف از دانشگاه هلسینکی، که در تجزیه و تحلیل این تحقیق مشارکت نموده، نیز می گوید: وجود شوک ها در آبل 3667 با استفاده از تغییرات شدید در خواص گاز داغ که به وسیله انتشار اشعه ایکس ردیابی می گردد، شناسایی می گردد که داده های پرتویی آن به وسیله رصدخانه XMM-Newton جمع آوری شده است.

منبع: scitechdaily

ترجمه: مصطفی جرفی-دانلود باران

منبع: فرارو

به "کشف بزرگترین موج کیهانی باز مانده از بیگ بنگ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بزرگترین موج کیهانی باز مانده از بیگ بنگ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید