تکنولوژی و موزه های باستان شناسی

به گزارش دانلود باران، همان طور که انسان در سایر بخش های زندگی روزمره به وفور از تکنولوژی استفاده می نماید در نتیجه استفاده از آن در موزه ها نیز گریزناپذیر است، لذا امروزه از فناوری های نوین (High technology) در بیشتر موزه های دنیا برای جذب و آموزش مخاطبان موزه استفاده می گردد.

تکنولوژی و موزه های باستان شناسی

موزه های باستان شناسی از جمله موزه هایی هستند که اکثرا از الگوی یکسانی در نمایش اشیای خود استفاده نموده و اشیا باستانی را درون ویترین های نمایش چیده و تنها اطلاعاتی که از این آثار دریافت می گردد، نوشته های روی زیرنویس اشیا و یا توضیحات راهنمای موزه است، که این امر فضای موزه را تبدیل به فضایی خسته کننده، بدون تحرک و راکد می نماید.

با وجود اینکه این نوع موزه برای بعضی از افراد کفایت می نماید اما حس خوب و تجربه مفیدی که ما از بازدید از یک موزه باستان شناسی انتظار داریم را گاهی اوقات برآورده ننموده و نیاز به اطلاعات بیشتری است که از طریق تکنولوژی های جدید، می توان راه های مفیدی برای نمایش اشیا در موزه ها به دست آورد، زیرا شناخت موانع موجود در موزه برای برقراری ارتباط با بازدیدکنندگان و تعامل او با فضای موزه می تواند موزه های باستان شناسی را تبدیل به فضایی شاداب و پویا کند، برای درک صحیح آثار موجود در این موزه ها و داشتن تجربه بازدید ایده آل، استفاده از فناوری های جدید در این موزه ها لازم است.

از این رو تجهیز موزه ها با تکنولوژی روز جهان به عنوان راه حل اصلی برای برنامه ریزی و طراحی فضاهایی با کارکرد آموزشی در موزه و افزایش توانایی های علمی-کاربردی مخاطبین موزه، کسب تجربه های زنده و عملی، خاطره سازی برای مخاطبان و داشتن تجربه ای متفاوت در هر بازدید انتخاب شده است.

این موضوع نه تنها به عنوان اهرمی جهت سهولت برقراری ارتباط عمل می نماید و تجربه بازدید را ارتقا می بخشد، همچنین موجبات افزایش مخاطبین موزه، ایجاد پویایی، افزایش درآمد، صرفه جویی در وقت و هزینه، یاری به بازسازی و مستندنگاری، قابل استفاده کردن موزه برای معلولین را نیز فراهم می آورد.

انواع اپلیکیشن های مربوط به تلفن همراه، واقعیت مجازی، سیستم های راهنمای صوتی، سیستم هولوگرام،کیوسک های اطلاع رسانی و نمایشگرهای دیجیتال، مدل سازهای سه بعدی و... نمونه هایی از روش های جدید و تکنولوژی های نوینی است که در موزه های مطرح جهان برای ایجاد فضایی پویا در موزه ها به کار گرفته می گردد.

بی شک استفاده مناسب از این ابزار، می تواند تجربه ای جدید از بازدید را برای مخاطبین موزه های باستان شناسی در کشورمان به وجود آورد.

*کارشناس امور موزه های آذربایجان غربی

منبع: میراث آریا

به "تکنولوژی و موزه های باستان شناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنولوژی و موزه های باستان شناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید