حرا، جنگلی پنهان در اعماق آبهای گرم خلیج فارس

به گزارش دانلود باران، بهار فصل گشت و گذار در طبیعت و رها کردن شهر و شلوغی های آن است. این روزها بهار، چتر رنگارنگ خود رو بر طبیعت گسترانده و طروات و نشاط رو به ارمغان اورده. طبیعت گردی افسردگی رو از ما دور میکنه و روحیه ای شاداب به ما می بخشه. این نشون دهنده اینه که انسانها ذاتا دوستدار طبیعت هستن، هرچند خواسته یا ناخواسته سبب آزار و اذیت آن می شویم اما چندسالی است که طبیعت گردان در جستجوی جاهای بکر هستن، جاهایی که بتونن در آنها با خاطری آسوده دل به طبیعت بزنن. سفر به جنگلی در جزیره قشم که خود را در میان آبهای گرم خلیج فارس پنهان کرده. حرا منطقه ای گیاهی ست که بی نیاز به آب شیرین می روید. جنگل دریایی حرا در سواحل زیبای جنوبی ایران، مهد انواع گوناگون پرندگان، آبزیان و دو زیستان است. حرا نام جنگل های شگفت انگیزیست که تفاوتی منحصر به فرد با جنگل های دیگه داره، ریشه درختان حرا در آب هستند و در هنگام مد، درختان سر از آب بیرون آورده، انگار درختانی غوطه ور و معلق بر روی آب هستند. جالبه بدونیم که حرا درختی آب شورزی است که هنگام مد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو میرود با خاصیت تصفیه ای که در پوست این درخت وجود داره، بخش شیرین آب دریا رو جذب و نمک آن رو دفع میکنه. درختان حرا در حقیقت یک کارخانه آب شیرین کن طبیعی و خدادای هستند. جنگل حرا از جاذبه های گردشگری قشم و از زیباترین دیدنی های قشم به شمار میاد که سفر به آنجا خالی از لطف نیست.

حرا، جنگلی پنهان در اعماق آبهای گرم خلیج فارس

جنگل دریایی حرا

جنگل دریایی حرا یکی از عجایب هفتگانه خلقت در طبیعت است که در جزیره قشم واقع شده و یکی از جاذبه های گردشگری قشم و دیدنی های قشم محسوب میشه که هر ساله گردشگران زیادی از گوشه و کنار جهان رو به خود جذب میکنه. در اطرافِ جزیره قشم، بندر پل، جزیره هرمز و بندر خمیر درختان سرسبز حرا خودنمایی میکنن که با آبراهه هایش، طبیعت بکر بی نظیرش و پرندگان زیبایش از دیدنی های قشم و جاذبه های گردشگری استان هرمزگان می باشد. شگفت انگیزست که گیاهان حرا در دوره ائوسن و الیگوسن در حدود 30 تا 40 میلیون سال پیش به وجودآمده اند. گیاهانی حیرت انگیز که در ناحیه جزر و مدی زیست میکنند و از آب شور بهره میگیرند. عجیب تر از اینکه گهگاه بخش اعظم آنها به زیر آبهای شور دریا فرو می روند. اما همچنان به حیات خود ادامه میدهند. جزیره زیبای قشم از انبوه ترین و وسیع ترین جنگل های حرا برخوردارست. به همین دلیل سازمان جهانی یونسکو جنگل های این جزیره رو منحصر به فرد لقب داده و نام آن را در فهرست ذخیره زیست کره جهان به ثبت رسانده و همچنین این جنگل ها محل مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر به شمار میروند و سالانه بیش از یکصد پرنده آبزی در جنگل دریایی حرا دیده میشه و هم اکنون به یکی از جاذبه های گردشگری قشم و دیدنی های قشم تبدیل شده و هرساله گردشگران زیادی به این منطقه زیبا سفر میکنند.

حرا

درختان جنگل حرا طی میلیون ها سال پیروز شدند تا سازگاری غیر قابل تصوری با آب شور دریا و سواحل جزر و مدی پیداکنند، اما این گیاهان قادر به تحمل کردن دمای کمتر از 5 درجه سانتی گراد نیستن. مانگرو (حرا) از مقاوم ترین گونه ها هستن. ریشه های اصلی حرا، کم عمق و کوتاهند و دارای یه ریشه فرعی و باریک و عمودی اسفنجی هستن که به سمت بالا منشعب شده و حدود 30 سانتی متر از سطح زمین بالاترن. این ریشه های هوایی به مرور زمان به دور درخت پیچیده و امکان زیست گاه باتلاقی برای این گیاه فراهم میکنند. ریشه ها از شوری آب میکاهند تا امکان تغذیه گیاه ازآب شور دریا ممکن شود. درختان جنگل حرا در شبانه روز دوبار آبتنی میکنن و هنگام مد، ماهیان زیادی به طرف جنگل حرکت میکنن که بسیار زیبا و تماشایست. گیاهان حرا برگ هایی بیضی شکل و قاعده ای باریک و دوکی شکل دارن که رویه سبز و براق دارند و پشت برگ ها سفید یا خاکستری رنگه. طول این برگها حدود 5 تا 5/7 سانتی متره. میوه حرا، بادامی شکله. همینطور جنگل حرا زیستگاه مناسبی برای نرم تنان، سخت پوستان و ماهیان به وجود آورده که منبع غذایی مهمی برای ماهیان و پرندگان وحشی هستن. جالبه که تعداد قابل توجهی از گونه های پرندگان اروپایی- آسیایی، حدود 43 گونه ماهی خوارند که به آفریقا مهاجرت میکنن. یکی از مسیرهای مهاجرت از جنوب ایران و از میان خلیج فارس در نقطه باریک هرمز میان جزیره قشم و جزیره ابوموسی میگذرد. منطقه ها جزر و مد محافظت شده حرا به مثابه سرزمین استراحت و تغذیه پرندگان ماهی خوار و گونه های دیگر از پرندگان مهاجر است و هم اکنون جنگل حرا یکی از زیباترین دیدنی های قشم و جاذبه های گردشگری قشم به شمار میاد.

موقعیت و دسترسی

دسترسی به جنگل دریایی حرا در 2 قسمت خور جاسک و در چابهار نیز حراهایی به شکل پراکنده خودنمایی میکنه. اما برجسته ترین و بهترین نوع حرا از نظر رشد ارتفاع دو انبوهی در ناحیه قشم، میان سواحل قشم و پل خمیر است.تنها راه ورود به آن راه آبی است و از راه خشکی امکان پذیر نیست. برای تماشای این جنگل خارق العاده باید با ناخدایان پرتجربه همراه شوید، چون تنها آنان هستن که میتونن آب راهه های کوچک و متعدد رو شناسایی کنن. تماشای جنگلی در آبهای خلیج فارس و صدای دلنشین پرندگان خاطره ای خوش در فکر شما به یادگار میزاره که هیچ وقت فراموش نخواهید کرد.

منبع: همگردی

به "حرا، جنگلی پنهان در اعماق آبهای گرم خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرا، جنگلی پنهان در اعماق آبهای گرم خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید