مقایسه تایلند شمالی و تایلند جنوبی؛ سفری از شمال تا جنوب تایلند

به گزارش دانلود باران، تایلند شمالی و تایلند جنوبی، دو بهشت رؤیایی و دو دنیای متفاوت و بکر در یک سرزمین هستند. برای بسیاری از گردشگران، تایلند با جزایر پر شور و نشاط و آفتابی و شاد که در منطقه ها جنوبی این سرزمین واقع شده اند شناخته می گردد. اما شمال سرسبز، کهن و پر از رمز و راز تایلند نیز یکی از زیباترین و خاص ترین تجربه ها را برای گردشگرانی که از این منطقه تماشا نموده اند رقم زده است. از شمال تا جنوب تایلند، دنیایی از اقلیم ها، آداب و رسوم، فرهنگ ها، غذاها و منظره ها متنوع و چشم گیر گسترده شده است که برای درک بیشتر و لذت بردن از سفر به هر بخش، ضروری است تا ویژگی های هر ناحیه مورد تفکیک و آنالیز قرار گیرد.

مقایسه تایلند شمالی و تایلند جنوبی؛ سفری از شمال تا جنوب تایلند

با در نظر گرفتن تفاوت های قابل توجه بین دو منطقه شمالی و جنوبی تایلند، چالش سخت و مجذوب نمایندهی برای انتخاب یکی از این دو قلمرو بعنوان مقصد سفر پیش روی گردشگران قرار گرفته است. تپه های سرسبز و معابد شمالی یا سواحل بکر و شگفت انگیز جنوبی؟ در این مقاله با دانلود باران همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با تایلند شمالی و تایلند جنوبی کسب نموده و بر اساس علاقه و سلیقه خود به شمال یا جنوب این کشور سفر کنید.

منظره ها و چشم اندازها

یکی از تفاوت های اساسی بین بخش شمالی و بخش جنوبی تایلند، تفاوت منظره ها و چشم اندازهای این دو منطقه است. شمال تایلند عمدتاً سرزمین کوه ها و تپه های پوشیده از درخت و دره ها است. این منطقه سکونتگاه قبایل کوه نشین مانند لیسو، تایی یایی، یائو و هِمونگ است. مرتفع ترین کوهستان تایلند یعنی کوهستان دویی اینتانون نیز در این بخش واقع شده است. در طرف مقابل، جنوب تایلند سرزمین سواحل پوشیده از ماسه های نرم و سفید و دریاهای آبی و زلال است. این ناحیه بین خلیج تایلند از طرف شرق و دریای آندامان از سمت غرب قرار گرفته است. در جنوب تایلند جزایر استوایی متعددی با منظره ها نفس گیر وجود دارد و البته اقلیم و جهان متنوعی از زندگی زیر آب. جزییات دقیق تر منظره ها و ویژگی های طبیعی تایلند شمالی و تایلند جنوبی به توضیح زیر است:

خصوصیات طبیعی برجسته تایلند شمالی

  • بطور خلاصه تایلند شمالی سرزمین شهرها و کوهستان ها است. اگر می خواهید فرهنگ اصیل تایلندی را عمیقاً درک کنید، شمال تایلند مقصد ایده آل شما است. این ناحیه سرزمین شهرهای مجذوب نماینده و جالبی مانند چیانگ مایی، چیانگ رایی و پایی است. چیانگ مایی که اغلب با عنوان مرکز شمال شناخته می گردد؛ معابد فراوانی را در خود جای داده است که همگی ارزشمند و تماشای هستند. چیانگ مایی دومین شهر بزرگ تایلند است که بسیاری از شهروندان آن اعتقاد دارند این شهر نسخه راحت و آسان گیر بانکوک است. اگرچه این شهر یکی از مقاصد محبوب گردشگری در تایلند است؛ با این حال نواقص و کمبودهای قابل توجهی در مقایسه با شهرهای ساحلی جنوب دارد. چیانگ رایی شمالی ترین شهر تایلند است که بخاطر معبد مشهور خود و البته فضای آرام دهکده های زیبای واقع در این منطقه، شهر ارزشمندی برای یک تجربه متفاوت از سفر به تایلند است. معبد سفید و درخشان وَت رونگ خان این شهر، یکی از مهم ترین معابد بودایی کشور تایلند است. دیگر شهر شمالی مهم تایلند، پایی است. این شهر بعلت مشخصه اصلی خود یعنی آرامش، راحتی و بی دغدغه بودن در آن، معروفیت فراوانی میان گردشگران دارد. جشن ها، مهمانی ها و فستیوال های مختلف موسیقی، بازارهای شبانه و رستوران های جالب و متفاوت؛ علت این محبوبیت هستند. در کنار شهرهای عجیب و متفاوت شمال تایلند، کوهستان های باشکوه و زیبا یکی دیگر از اصلی ترین خصوصیات طبیعی این ناحیه است. سیاحت و کوهنوردی در کوه های دویی اینتانون، دویی سوتِپ و دویی مائه تو؛ تجربه منحصربفردی برای عاشقان ماجراجویی در طبیعت است.

خصوصیات طبیعی برجسته تایلند جنوبی

  • یکی از دلایل اصلی گردشگران برای سفر به تایلند، جزایر حیرت انگیز این کشور است و این دقیقاً همان چیزی است که در جنوب تایلند با آن روبرو خواهید شد. بخش جنوبی کشور، محل قرارگیری بعضی از خیره نماینده ترین جزایر جهان با زیبایی نفس گیر سواحل آن ها است. بعضی از معروف ترین جزایر دریای آندامان یا ساحل غربی عبارتند از: فوکه، کو لانتا، کو فی فی و کو لایپ. خلیج تایلند یا ساحل شرقی نیز دارای جزایر متعددی است که بعضی از معروف ترین آن ها بدین توضیح است: کو سامول، کو تائو و کو فانگان. هر یک از جزایر مشهور تایلند، شرایط و تفریحات خاصی را به مسافران ارائه می نمایند. بعنوان مثال جزیره کو فانگان در خلیج تایلند، بعلت مهمانی ماه کامل که با شب زنده داری پر شور، یک شب در هر ماه از سال برگزار می گردد؛ معروفیت خوبی ندارد. در نقطه مقابل، جزیره کو لایپ در دریای آندامان بعلت برخورداری از محیطی آرام و سواحلی شگفت انگیز، مکان مناسبی برای آسودن و رهایی از فشارها و تنش های زندگی روزمره است. بعلاوه این جزیره مکانی استثنایی برای ورزش های دریایی و غواصی است.

فعالیت ها، تماشای ها و تفریح ها

تفاوت در منظره ها و ساختار طبیعی، به معنی تفاوت در جاذبه های گردشگری و فعالیت های تفریحی در تایلند شمالی و تایلند جنوبی است. تایلند شمالی بعلت برخورداری از کوهستان ها و طبیعت کوهستانی بکر و نیز قرارگیری شهرهای مختلف در این ناحیه؛ گزینه های فراون و مجذوب نمایندهی برای ماجراجویی در طبیعت، بازدید از منظره ها و منطقه ها طبیعی متعدد و سیاحت و گشت و گذار فرهنگی و آشنایی با آداب و رسوم اقوام مختلف ارائه می دهد. در تایلند شمالی معابد زیبا و اسرارآمیز مختلف، بازارهای شلوغ و پویای شبانه و روستاهای قدیمی و بومی کوهپایه ای فراوانی برای بازدید وجود دارد. Wat Phra That Doi Suthep و Wat Rong Khun؛ دو معبد بسیار زیبا و از مهم ترین معابد شمال این کشور هستند که در سفر به تایلند شمالی باید از آن ها تماشا کنید.

تفریحات

در کنار جاذبه های فرهنگی، سنتی و معابد شمال تایلند؛ اغلب تفریحات این منطقه ها بر جاذبه های کوهستان تمرکز دارد. پیاده روی در جنگل، شنا در آبشارها، قایقرانی در رودخانه و یا بازدید از منطقه ها حفاظت شده و مقدس قلمرو فیل ها از مهم ترین جاذبه های گردشگری و تفریحی شمال تایلند است. یکی از مهم ترین آبشارهای تایلند شمالی که گردشگران را مسحور زیبایی ها و فضای خاص خود ساخته، آبشار Phu Kaeng؛ واقع در پارک جنگلی حفاظت شده دویی لوآنگ است. رسیدن به این آبشار فقط به وسیله یک پیاده رَوی نفس گیر و حیرت آور از دل جنگل های بکر ممکن است. در این جهت گونه های گیاهی و جانوری منحصربفرد و منظره ها بی بدیل، هر دوستدار طبیعت را شیفته خود خواهد نمود. برخورد اتفاقی با روستاها و دهکده های بومی یکی دیگر از مجذوب نمایندهیت های هیجان انگیز این سیاحت بیاد ماندنی در شمال تایلند است.

نقطه کاملا متقابل و متفاوت تماشای های شمال تایلند، در تایلند جنوبی

در تایلند جنوبی جایی که جزایر زیبا و دنج بسیاری بر کرانه های خلیج تایلند یا دریای آندامان آرمیده اند. چه هوادار و خواستار مهمانی های پر هیجان در تمام طول شب باشید و چه در پی آرامش و استراحت در هوای مطبوع یک ساحل آرام؛ در جنوب تایلند همیشه جزیره ای با چنین شرایطی در ایده آل ترین سطح وجود دارد. بعضی از معروف ترین و محبوب ترین تفریح ها و تفریحات ساحلی که بخوبی تفاوت تایلند شمالی و تایلند جنوبی را نشان می دهد عبارتند از: تفریحات و ورزش های آبی مانند شیرجه، پرش از ارتفاع، غواصی، مهمانی های ساحلی و البته استراحت و آرامش کنار ساحل.

زندگی شبانه

زندگی و تفریحات شبانه در جنوب تایلند به مراتب پویاتر و وسیع تر از این مورد در شمال تایلند است. جنوب تایلند مقصدی عالی برای هواداران مهمانی ها و تفریحات بدون مرز شبانه است. در جزایری مانند فوکه و کو سامویی، کلاب ها و سالن های فراوانی برای شب زنده داری ساحلی در سواحل وجود دارد. بعلاوه جنوب تایلند بخاطر مهمانی ماه کامل در جزیره فانگان معروفیت چندان خوبی ندارد!

با این اوصاف، زندگی توقف ناپذیر شبانه در تایلند جنوبی، بدین معنا نیست که در شمال تایلند چنین امکانی فراهم نیست. هرچند شیوه این تفریحات و این سَبک زندگی در شمال کاملا فرق دارد. بازارهای پر رفت و آمد شبانه، مراکز خرید، رستوران ها و بارهای شهرهای شمالی تا نیمه های شب پذیرای گردشگران هستند. با این وجود، اغلب این اماکن نیمه شب تعطیل خواهند شد و این موضوع یکی دیگر از تفاوت های اساسی در امکانات گردشگری تایلند شمالی و تایلند جنوبی است.

دما و آب و هوا

از نظر شرایط جوّی غالب، تایلند دارای سه فصل اصلی است: فصل سرد، فصل گرم و فصل بارانی. با این وجود، تغییرات دما در این کشور عمده و چشمگیر نیست و دمای نقاط مختلف تایلند تفاوت و تغییرات چندانی ندارد. در تایلند شمالی، فصل سرد و خشک بین اکتبر تا فِوریه (اواخر مهر تا اواخر بهمن) است. در حالی که فصل گرم و خشک از مارس تا مِی (اسفند تا خرداد) را شامل می گردد. فصل پر بارش سال نیز از ژوئن تا اکتبر (اواخر خرداد تا اواخر شهریور) در جریان است. سرمای محسوس شمال در فصل سرد، یکی دیگر از تفاوت های تایلند شمالی و تایلند جنوبی است. در این فصل، اوایل صبح و اواخر عصر، سرمای محسوسی بر جوّ شهرهای شمالی حاکم است.

در جنوب تایلند، دمای هوا در سواحل شرقی و غربی، فرق دارد. ساحل غربی و جزیره ای مانند فوکه، از ماه نوامبر تا مارس، گرم و خشک است. در طرف مقابل در سواحل شرقی و جزایری مانند سامویی فصل خشک از ژانویه تا نوامبر ادامه می یابد. جنوب تایلند در مقایسه با شمال، بیشتر اوقات سال گرم است. در بعضی از اوقات فصل گرم و خشک سال، گرمای جنوب تایلند آزاردهنده و غیرقابل تحمل می گردد. تنها راه فرار از این گرما، غوطه ور شدن در آب های کریستالی و زلال سواحل و یا ماندن در اتاق های خنک و دارای سیستم سرمایش است.

تنوع و فرهنگ غذایی

غذاهای تایلندی معروفیت فراوانی در سراسر جهان دارند. اما طعم غذاها در منطقه ها مختلف این کشور یکسان نیست. در واقع غذاهای تایی مختصّ هر منطقه و اقلیم خاص در این کشور است. آشپزی کردن و طعم هر وعده غذایی در این کشور تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند دمای هوا، موقعیت جغرافیایی، عادات محلی و فرهنگ است.

غذاهای شهرهای شمال تایلند به ندرت شیرین بوده و طعم ملایمی دارند. گوشت پرندگان و دام ها منبع اصلی غذاهای گوشتی و پروتیینی در این منطقه است. در شمال تایلند، پیدا کردن رستوران ها و غذاهای دریایی کار دشواری است و علت اصلی آن صدها کیلومتر فاصله از سواحل جنوبی کشور است. برنج، ماده غذایی اصلی شمال تایلند است. در هر وعده برنج شفته و بخارپز را با خوراک ها و چاشنی های مختلف صرف می نمایند. سالاد سام تام یا پاپایا یکی از مشهورترین غذاهای شمال تایلند است.

تایلند جنوبی بهشت هواداران غذاهای دریایی است. ساحل وسیع و جزایر فراوان این منطقه فراوانی و تنوع هیجان انگیزی به وعده های غذایی جنوب تایلند بخشیده است و غذاهای دریایی تازه و خوش طعم و رنگ، بخش اصلی و عمده وعده های غذایی این منطقه هستند. تایلند شمالی و تایلند جنوبی در طعم غذاها و جنس آن ها نیز تفاوت دارند. غذاهای جنوبی تند و پر ادویه هستند. سوپ میگوی داغ و ترش مزه تام یام گونا، مشهورترین غذای تایلند جنوبی است. این غذا را تقریباً از تمام رستوران های جنوب تایلند می توان تهیه کرد.

زبان و گویش

تایی یا تایی مرکزی، زبان رسمی کشور تایلند است. با این وجود ممکن است بسیاری از گردشگران متوجه این موضوع نباشند که گویش ها و لهجه های مختلفی در منطقه ها مختلف تایلند وجود دارد. مردم شمالی و جنوبی تایلند به دو زبان متفاوت صحبت می نمایند.

زبان تایی شمالی به لانا یا خام موییانگ مشهور است. بیشتر مردم شمال تایلند و نیز مردم لائوس با این زبان صحبت می نمایند. این در حالی است که زبان تایی جنوبی به پاک تایی مشهور است و زبان ساکنان سواحل جنوب تایلند و نیز شهروندان شمالی ترین بخش های مالزی است.

حمل و نقل

شمال تایلند دو فرودگاه اصلی دارد: فرودگاه بین المللی چیانگ مایی و فرودگاه محلی چیانگ رایی. هر دو فرودگاه پروازهای رفت و برگشت بانکوک را در برنامه دارند. استفاده از جهت هوایی برای جابجایی بین شمال و جنوب تایلند سریع تر و مالی تر است. برای مسافرت زمینی بین این دو منطقه می توان از قطار بانکوک به مقصد چیانگ مایی استفاده کرد.

یکی از مهم ترین تفاوت های تایلند شمالی و تایلند جنوبی، توسعه چشمگیر و کارآمد حمل و نقل در تایلند جنوبی نسبت به شمال این کشور است. فرودگاه های بیشتر و مجهزتری در جنوب تایلند احداث شده است که مهمترین آن ها عبارتند از فرودگاه های بین المللی فوکه، هات یایی، سامویی و سورات تانی. این فرودگاه ها دسترسی به سواحل و جزایر مختلف جنوب تایلند و جابجایی میان آن ها را بسیار آسان نموده اند. یکی از وسایل حمل و نقل که برای صرفه جویی در هزینه ها گزینه ای مناسب است، استفاده از اتوبوس های مجهز شبانه در بانکوک است. بعلاوه برای جابجایی بین اغلب جزایر و سواحل مختلف می توان از کشتی های کوچک و یا قایق های تندرو استفاده کرد.

هزینه های سفر و اقامت

سفر به شمال تایلند در مقایسه با سفر به تایلند جنوبی از نظر مالی بسیار مقرون به صرفه تر و کم هزینه تر است. برای سفر به تایلند، بسیاری از گردشگران که محدودیت بودجه و هزینه دارند، شمال این کشور را انتخاب می نمایند. چرا که از نظر هزینه های غذا، اقامت و تفریحات این اندازه نصف هزینه های مشابه در بخش جنوبی خواهد بود. این تفاوت چشمگیر و قابل توجه از مقایسه تایلند شمالی و تایلند جنوبی و شهرهای اصلی آن ها نیز بخوبی قابل درک است. چیانگ مایی بعنوان مرکز شمال تایلند، به مراتب مقرون به صرفه تر از اغلب شهرها و جزایر جنوبی این سرزمین است.

سخن پایانی

سفر به تایلند و تماشا منظره ها طبیعی شگفت انگیز و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت این منطقه، تجربه بسیار متفاوت و خاصی خواهد بود. انتخاب بخش شمالی این کشور و یا سفر به مقصد جنوب تایلند، به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این لیست به آن ها اشاره شد. بسته به اندازه بودجه و هزینه های مدّنظر شما، فصل سفر، منطقه ها و تفریحاتی که در نظر دارید و مدت زمان سفر؛ مقصد سفر به تایلند نیز متفاوت خواهد بود. با این حال، تایلند شمالی و تایلند جنوبی هر دو بسیار زیبا و هر دو ارزش سفر بالایی دارند. در صورتی که محدودیت زمان و بودجه ندارید، سفر به هر دو سوی تایلند را تجربه کنید.

نظر شما در این مورد چیست؟ تایلند شمالی یا تایلند جنوبی؟ پیشنهادات خود را در این مورد با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: الی گشت

به "مقایسه تایلند شمالی و تایلند جنوبی؛ سفری از شمال تا جنوب تایلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه تایلند شمالی و تایلند جنوبی؛ سفری از شمال تا جنوب تایلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید