نمایان شدن ردپای 113 میلیون ساله یک دایناسور در پی خشکسالی

به گزارش دانلود باران، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر گشته، نمایان شدن ردپای 113 میلیون ساله یک دایناسور در پی خشکسالی صورت گرفت.

نمایان شدن ردپای 113 میلیون ساله یک دایناسور در پی خشکسالی

پس از خشک شدن شدید رودخانه ای در تگزاس آمریکا، ردپای یک دایناسور با قدمتی معادل 113 میلیون سال کشف شد.

به گفته دانشمندان، گل موجود در این خط ساحلی به علت رسوبات کربنات کلسیم حاصل از پوست سخت پوستان، قوام ایده آلی را برای حفظ این ردپاها ایجاد نموده است.

این ردپاها که عمدتا گمان می رود متعلق به گونه دایناسور آکروکانتوسور (Acrocanthosaurus) با وزن هفت تن و ارتفاع 4.5 متر است، به وسیله کارشناسان در پارک استانی دره دایناسور در تگزاس پیدا شد.

مقامات می گویند که گونه ساروپازیدین (Sauroposeidon) که حدود 18 متر قد و حدود 44 تن وزن داشته نیز احتمالا صاحب بعضی از این ردپاهاست.

تصاویری که به وسیله مسئولان این پارک در رسانه های اجتماعی منتشر شده، این ردپاهای تازه کشف شده را نشان می دهد که به صورت شیارهای عمیقی در بستر گل آلود رودخانه ظاهر شده اند.

در شرایط آب و هوایی معمولی، ردپای دایناسورها بطور معمول زیر آب و پر از رسوبی است که آنها را مدفون نموده و به سختی دیده می شوند.

استفانی سالیناس گارسیا سخنگوی پارک دره دایناسورها به سی ان ان گفت: بیشتر ردپایی که اخیرا در بخش های مختلف رودخانه در پارک شناسایی و کشف شده اند متعلق به گونه آکروکانتوسور است. این گونه دایناسوری بوده که در بزرگسالی حدود 4.5 متر قد و نزدیک به هفت تن وزن داشته است.

این ردپاها که تا به امروز شناسایی و دیده نشده بودند، پس از وقوع خشکسالی شدید که تگزاس و سایر استان های جنوب غربی ایالات متحده را فراگرفته و موجب کوچک شدن رودخانه پالکسی (Paluxy) شده، اکنون ظاهر شده اند.

لازم به ذکر است که پارک استانی دره دایناسور میزبان انواع ردپای دایناسورها است که عمدتاً متعلق به گونه های خزنده سرانجام و ددسرانجام باستانی هستند، اما این اولین بار است که این ردپاهای خاص دیده می شوند.

به گفته وبسایت این پارک استانی، بسیاری از ردپاهای ددسرانجام، الگوی سه انگشتی متمایز خود را نشان نمی دهند، زیرا این ردپاها در گلی روان و عمیق نقش بسته اند که آثار انگشتان پا در آنها مدفون شده است.

خزنده سرانجام شامل گونه های دایناسورهای گیاهخوار مانند دوتیکری و برانتوسور هستند که پاهای بزرگی شبیه به فیل داشتند، در حالی که ددسرانجامی مانند تی رکس ها دارای پاهای پنجه دار و سه انگشتی بودند. هر دو نوع نیز از آخرین دایناسورهایی بودند که در نهایت با برخورد یک سیارک غول پیکر به زمین در 66 میلیون سال پیش از بین رفتند.

در وبسایت پارک آمد: پس از خشکسالی سال 2022، ردپای دایناسورهای بزرگ که معمولا زیر آب و گل هستند، در رودخانه پالکسی در پارک استانی دره دایناسور ظاهر شد.

گمان می رود که قدمت ردپاهای مکشوفه در این پارک به اواسط دوره کرتاسه باز میگردد، زمانی که منطقه دالاس تگزاس در ساحل دریا قرار داشته است.

براساس گزارش ها، از هفته گذشته بیش از 60 درصد از استان تگزاس یکی از شدیدترین خشکسالی ها را تجربه نموده است. این استان بعلاوه موج گرمای شدیدی را تجربه نموده که میلیون ها نفر را تحت هشدار گرمای بیش از حد قرار داده است.

منبع: همگردی

به "نمایان شدن ردپای 113 میلیون ساله یک دایناسور در پی خشکسالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایان شدن ردپای 113 میلیون ساله یک دایناسور در پی خشکسالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید