شرایط بایدن و ترامپ در هفت ایالت کلیدی

به گزارش دانلود باران، ایرنا نوشت: نتایج حاصل از نظرسنجی های انتخابات آمریکا گویای آن است که رقابت در هفت ایالت کلیدی بسیار فشرده و تنگاتنگ است هرچند که تا به امروز بایدن شانس نسبی برای پیروزی دارد.

شرایط بایدن و ترامپ در هفت ایالت کلیدی

15 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در شرایطی برگزار می گردد که نزدیک به 30 میلیون نفر تا به امروز آرای خود را به صورت حضوری یا پستی به صندوق های رای انداخته اند.

دونالد ترامپ از هفته گذشته تا کنون گردهمایی های پیاپی انتخاباتی برگزار نموده و قرار است تا مناظره سوم هم به این گردهمایی ها ادامه دهد. او روز یکشنبه در کالیفرنیا و سپس نوادا بود. در کالیفرنیا نشست خصوصی با اهداکنندگان مالی داشت و در نوادا هم با طرفداران خود صحبت کرد.

با این حال، پاشنه آشیل دونالد ترامپ در این دوره از رقابت های ریاست جمهوری برخلاف سال 2016، ضعف عملکرد وی در مقابله با همه گیری کرونا است. مردم آمریکا فراموش نخواهند کرد که تا به امروز بیش از 223 هزار نفر در اثر این بیماری جان باخته اند و ابتلای بیش از 8 میلیون و 248 هزار نفر تایید شده است.

نظرسنجی های متعددی هم که اجرا شده است نشان می دهد ترامپ رتبه ضعیفی در مدیریت این همه گیری داشته است و به نظر می رسد برای رای دهندگان آمریکایی، مهم تر از ایمیل های ادعایی هانتر بایدن فرزند جو بایدن نامزد دموکرات ها برای ریاست جمهوری باشد.

نکته ای که درباره نظر سنجی ها باید توجه کرد این است که اگرچه کرونا و دیگر موضوعات همچون بیمه خدمات درمانی، بیکاری، سقوط مالی، تبعیض نژادی و رفتار ترامپ در قبال رنگین پوستان و زنان راه انتخاب دوباره ترامپ را سخت نموده است اما بر اساس پیش بینی بعضی سایت های معتبر نظرسنجی همچون 538، رئیس جمهوری فعلی آمریکا هنوز 12 درصد فرصت پیروزی در الکترال کالج را دارد.

هرچند در صورت حفظ فزونی فعلی بایدن در نظرسنجی ها، این شانس برای ترامپ کمتر خواهد شد اما به هرحال به نظر می رسد با توجه به رفتارهای پیش بینی نشده و حتی آنچه که تحت سورپرایز اکتبر ترامپ مطرح می گردد، رقابت بین این دو نامزد ریاست جمهوری سخت تر هم بگردد.

حتی اگر در نظر بگیریم که احتمال پیروزی ترامپ در این انتخابات پنج درصد باشد، باز هم این رقم را نباید اندک شمرد چرا که بر اساس مدل انتخابات های پیشین و میزان مشارکت مردمی که کمتر از 50 درصد بوده است، 3 صدم درصد جمعیت آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری تاثیرگذار هستند.

از این رو بار دیگر نگاهی به تازه ترین جمع بندی از نظرسنجی های اجرا شده می تواند فضای انتخاباتی آمریکا را بیشتر ترسیم سازد. برای این کار تنها به ایالت های مهم رقابتی توجه می کنیم و از ایالت هایی که به طور سنتی آبی یا قرمز هستند، صرف نظر می کنیم:

آریزونا

در نظرسنجی های اجرا شده از 18 سپتامبر تا 16 اکتبر بیانگر آن است که بایدن در این ایالت 54 درصد و ترامپ 44 درصد آرای مردمی را به خود اختصاص خواهند داد. در این نظر سنجی که در تارنمای 538 منتشر شده است بایدن از حاشیه 10 درصدی برای پیروزی برخوردار است.

نظرسنجی یوگاو هم عددی معادل سه درصد را برای پیشتازی بایدن در این ایالت ارائه نموده است. اما میانگین به دست آمده از نظرسنجی های این ایالت فزونی 8 تا 10 درصد را برای بایدن پیش بینی نموده اند.

آریزونا 11 رای الکترال دارد که ترامپ در سال 2016 با 48.7 درصد بر هیلاری کلینتون با 45.1 درصد پیش افتاد.

فلوریدا

دیگر ایالت منطقه رقابت جدی انتخاباتی، فلوریدا است. این ایالت 29 رای الکترال دارد و دونالد ترامپ در سال 2016 با 49 درصد در مقابل 47.8 درصد کلینتون، در آن به پیروزی رسید.

بر اساس آنچه که در تارنمای 538 درباره شرایط نظرسنجی رقبای انتخاباتی برای این ایالت از 20 سپتامبر تا 17 اکتبر منتشر شده است، بایدن و ترامپ در شرایط 49 درصد مساوی هستند و در بعضی موارد هم بایدن با 50 درصد در برابر 48 درصد ترامپ فزونی دارد.

شرایط در این ایالت برای هر دو نامزد انتخاباتی بسیار بغرنج است و در صورت تداوم افزایش آمار مبتلایان به کرونا در این ایالت، شاید آرای ترامپ فرایند نزولی بیابد.

جورجیا

جورجیا با داشتن 16 رای الکترال کالج، دیگر ایالتی است که می تواند بر نتیجه انتخابات اثرگذار باشد. ترامپ در سال 2016 توانست 50.8 درصد آرا را در برابر 45.6 درصد رقیب دموکرات، از آن خود سازد.

با این حال نظرسنجی هایی که برای این ایالت از 20 سپتامبر تا 17 اکتبر اجرا شده است، گویای آن است که بایدن بین 50 تا 52 درصد و ترامپ هم بین 46 تا 49 درصد آرا را به خود اختصاص می دهند.

به این ترتیب، بایدن از یک تا 6 درصد در حاشیه فزونی واقع شده است که یک رقابت بسیار سخت را در این ایالت نشان می دهد.

میشیگان

16 رای الکترال میشیگان هم از جمله آرایی است که می تواند در فزونی دادن به یک رقیب انتخاباتی اثرگذار باشد. ترامپ در سال 2016 تنها با 2 دهم درصد توانست این آرا را به سبد خود سرازیر سازد و با 47.5 در برابر 47.3 درصد در این ایالت به پیروزی برسد.

اما نظرسنجی های اخیر از 19 سپتامبر تا 17 اکتبر در تارنمای 538 ثبت شده است نشان می دهد شرایط نامزد دموکرات در این دوره بهتر است و تا کنون بایدن با 9 امتیاز (53 درصد در برابر 44 درصد) بر ترامپ فزونی دارد.

کارولینای شمالی

این ایالت که 15 رای الکترال دارد در چهار سال پیش، ترامپ را با 49.8 درصد در برابر 46.2 درصد کلینتون، صدر نشین این ایالت ساخت.

در این دوره شرایط نظرسنجی اینگونه است که بایدن 6 تا 8 درصد از ترامپ جلوتر است و از 6 هزار و 100 واجد شرایط رای گیری مصاحبه شونده در این نظرسنجی ها، 52 تا 53 درصد آرا را نسبت به 45 تا 46 درصد آرای رقیب، به خود اختصاص داده است.

دوره این نظرسنجی از 20 سپتامبر تا 17 اکتبر اعلام شده است.

پنسیلوانیا

پنسیلوانیا در این دوره بیش از دیگر ایالت ها سرنوشت ساز شده است و برای همین هم قرار است باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا در روز چهارشنبه و یک روز پیش از مناظره بایدن- ترامپ در گردهمایی حضوری معاون اول خود در فیلادلفیای پنسیلوانیا شرکت کند.

این ایالت 20 رای الکترال دارد و ترامپ در سال 2016 با 48.2 درصد بر هیلاری کلینتون با 47.5 درصد برنده شد و توانست این آرا را به دست آورد.

در این هفته، ترامپ هم به پنسیلوانیا و آریزونا می رود تا اجازه ندهد شرایط آرای وی بیش از گذشته به خطر افتد.

مطابق نظرسنجی های 19 سپتامبر تا 17 اکتبر که از بین 8 هزار و 360 نفر اجرا شده است، بایدن با درصد ثابت 53 از ترامپ با درصد 46-45 فزونی دارد.

به این ترتیب، بایدن در این ایالت بین 7 تا 8 درصد از ترامپ، پیشی دارد و می تواند در صورت حفظ شرایط فعلی، 20 الکترال این ایالت را در این دوره به نام خود ثبت کند.

ویسکانسین

ایالت ویسکانسین 10 رای الکترال دارد که در سال 2016، دونالد ترامپ با کسب 47.2 درصد آرا در مقابل 46.5 درصد آرای کلینتون در این ایالت به پیروزی رسید.

در آخرین نظرسنجی های اجرا شده از بین 4 هزار و 571 نفر از واجدان شرایط رای دادن، بایدن بین 51 تا 55 درصد این نظرسنجی به بایدن تمایل داشتند و 43 تا 46 درصد هم خواستار رای دادن به ترامپ بوده اند.

بر این اساس، بایدن از 5 تا 12 درصد در نظرسنجی های این ایالت نسبت به ترامپ سبقت گرفته است.

با توجه به این آمار و ارقام و نظر به اینکه در آغاز رای گیری های پیش از موعد و همچنین آرای پستی در انتخابات سال جاری که با توجه به همه گیری کرونا بیش از گذشته شده است، احتمال افزایش مشارکت وجود دارد.

همچنین در صورتی که جوانان به شرکت در این انتخابات ترغیب شوند، صحنه جدیدی از رقابت ها شکل خواهد گرفت و تناسب آرا و نظرسنجی ها دستخوش تغییر خواهد شد.

هرچند برای همه این نظرسنجی ها هم باید حاشیه 2 تا 3 درصد اشتباه را در نظر داشت و با کسر آنها، شرایط را سنجید.

310 310

منبع: خبرآنلاین

به "شرایط بایدن و ترامپ در هفت ایالت کلیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط بایدن و ترامپ در هفت ایالت کلیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید