یونسکو اورامانات ایران را جز میراث فرهنگی جهان ثبت کرد

به گزارش دانلود باران، میراث جهانی یونسکو در روز سه شنبه 5 مرداد 1400 منطقه هورامان / ا ورامانات واقع در کرمانشاه و کردستان را به نام بیست و ششمین میراث جهانی ایران به ثبت رساند. این نشست جهت بررسی و به ثبت رساندن اورامانات چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو به تعداد رفته و در شهر فوجوی چین برگزار گشت.

یونسکو اورامانات ایران را جز میراث فرهنگی جهان ثبت کرد

نیایشگاه چغا زنبیل، مجموعه تخت جمشید فارس، میدان نقش جهان اصفهان، محوطه بیستون کرمانشاه، بازار تبریز و کاخ گلستان فقط تعدادی از آثار ارزشمند تاریخی و طبیعی ایران هستند که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند و اما در تاریخ 5 مرداد 1400 منطقه بسیار زیبای ا ورامانات در کرمانشاه و کردستان هم به لیست ارزشمند اضافه شد. در ادامه می خواهیم درباره این منطقه بیشتر بدانیم….

هوارامان یا اورامانات کجاست؟

منطقه تاریخی اورامانات یا هورامان با طبیعت نفس گیر و خارق العاده در استان های کرمانشاه و کردستان واقع شده است. این منطقه حدود 700 روستا را در خود جای داده که بیشتر آن ها بافت پلکانی داشته و به علت حفظ سنت های کهن و مردمی دوست داشتنی و خونگرم معروف هستند.

کشف آثاری کهن در هورامان مربوط به سکونت انسان در دوران پارینه سنگی نشان از گذشته های دور و تاریخ پر پیچ و خم استان های کردستان و کرمانشاه دارد. آثاری ارزشمند از دوره آشوریان، مادها، هخامنشیان و یونانیان از دیگر آثار تاریخی کشف شده در این منطقه هستند.

جدای از آثار تاریخی، طبیعت هوارامان هر بیننده ای را تحت تأثیر خود قرار می دهد جاده ای پر پیچ و خم که مسافران را در مسیری خارق العاده تا از سطح زمین به نوک قله می برد، کوهستان های سرسبز با پوشش گیاهی منحصر به فرد، رودخانه هایی که در تمامی فصل های سال پر آب بوده و رونق منطقه به تعداد می فرایند و … همه و همه از جاذبه های طبیعی هورامان هستند.

دو رودخانه معروف سیروان با داستان های اسرار آمیز و لیله در منطقه هورامان قرار گرفته اند.

جاذبه های گردشگری منطقه ا ورامانات

شنیدن کی بود مانند دیدن! اورامانت به قدری زیباست که جملات برای وصف آن کافی نیستند، زیبایی های این منطقه را باید از نزدیک دید و لمس کرد.

دره های ژاوه رود، روستای گردشگری ا ورامانت تخت، لهون، روستای هجیج، روستای پالنگان، جشن های اصیل ایرانی که کردها هنوز به آن وفادار مانده اند و … تنها بخشی از جاذبه های گردشگری منطقه ا ورامانت هستند.

روستای اورامانات تخت

روستای کوچک و دلنشین را می توان قطب اصلی منطقه دانست. روستایی که مردمانش به خونگرمی، شاد زیستن و باور به سنت ها معروف هستند. فضای این روستا به قدری صمیمی ست که در بدو ورود گردشگران را تحت تأثیر قرار می دهد.

ا ورامان تخت قدمتی بالغ بر هزار سال دارد و می توان گفت که سرسبزی و ماندگاری اش را مدیون دو رودخانه همیشه خروشان سیروان و لیله است. خانه های روستا معماری پلکانی دارند و طبیعت سرسبز آن تصویری ماندگار و رؤیایی را مقابل چشم گردشگران قرار می دهند.

این روستا با حفظ معماری تاریخی خود مملو است از مغازه های محلی که انواع صنایع دستی کردستان را به فروش می رسانند. همچنین اگر خواستید می توانید برای اقامت هتل کوچک و مجهز روستا را رزرو کرده یا خانه های روستایی را با حال و هوای قدیمی و صمیمی انتخاب کنید.

روستای هجیج

جاذبه های هورامان بیتعدادند، هر لحظه گذر از جاده پر پیچ و خم این منطقه سورپرایزی ویژه برای گردشگران به همراه دارد. روستای هجیج منطقه ای ست که در پشت کوه های کرمانشاه مخفی شده و در یکی از پیچ و تاب های جاده خود را نمایان می کند.

این روستا رودخانه ای بسیار زیبا و مناظری حیرت انگیز دارد. زنان و مردان آن همچنان پوشش رنگی سنتی کرمانشاه را به تن داشته و در هر گوشه اش صدای ساز و آواز شاد کردی به گوش می رسد. هجیج هم مانند اورامانات تخت معماری پلکانی داشته و نام پاکیزه ترین روستای منطقه را به خود اختصاص داده است.

جشن های سنتی منطقه

پایبندی به سنت ها یکی از اصولی زندگی کردهای منطقه اورامان به تعداد می رود. به همین علت هر ساله جشن های بسیاری در این منطقه برگزار می شود، جشن هایی که موسیقی و پایکوبی کردی جز جدایی ناپذیر آن می باشد. گردشگران هم می توانند در این جشن ها شرکت کرده و در عین آشنایی با سنت های ایرانی از فضای شاد و رنگی لذت ببرند.

جشن انار، جشن سده و جشن استقبال از نوروز از مهمترین جشن های منطقه هستند.

خوشمزه های ا ورامانات

خوراک سنتی هورامان از جاذبه های گردشگری منطقه به تعداد می فرایند. نان و کلانه میان وعده ای بسیار لذیذ است که گردشگران با یک بار امتحان کردنش عاشق آن می شوند.

این خوراک لذیذ با نان و سبزی مخصوص کردی تهیه شده و دوغ محلی به نام نوشیدنی همراه آن به تعداد می رود. نان و کلانه در می توان با پذیرایی ویژه کردها و در خانه های محلی سرو کرد.

گوشت بره کبابی

گوشت تازه کبابی از دیگر خوشمزه های جاده اورامانات می باشد. دکه های کوچک محلی که در جاده قرار دارند با این خوراک لذیذ از مسافران جاده پذیرایی می کنند.

توت فرنگی خوش طعم کردستان و سایر میوه های محلی از دیگر خوشمزه هایی منطقه هستند.

بهترین فصل سفر به ا ورامانات

اورامانات در منطقه کوهستانی قرار گرفته و اغلب زمستان هایی سرد با بارش برف سنگین دارد؛ اما بهارهای منطقه به قدری زیبا هستند که به جرئت می توان آن را به بهشت بی چون و چرای منطقه غرب تشبیه کرد.

از این رو اگر می خواهید از تمام زیبایی های هورامان لذت ببرید فصل بهار را برای سفر به این منطقه پیشنهاد می کنیم. البته برگزاری جشن انار در پاییز و جشن استقبال از نوروز در اسفند هم زمان های مناسب برای سفر به ا ورامانات هستند.

بیشتر بخوانید …

فرصت دیدن طبیعت رویایی کردستان را در تابستان از دست ندهید

افتخارات آژانس هواپیمایی دانلود باران

چه ایرلاین هایی از تهران به کانادا پرواز دارند؟

با 10 غذای محبوب در ژاپن آشنا شوید

حمل کدام وسایل در پرواز ممنوع است؟

10 هتل لوکس ایران که باید در آنها اقامت کرد

منبع: ستاره ونک

به "یونسکو اورامانات ایران را جز میراث فرهنگی جهان ثبت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یونسکو اورامانات ایران را جز میراث فرهنگی جهان ثبت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید