19 علت برای اخراج سرمربی تیم والیبال ایران

به گزارش دانلود باران، رقابت های لیگ ملت های والیبال 2023 دنیا در شرایطی به خاتمه رسید که لهستان توانست عنوان قهرمانی این دوره از بازی ها را به خود اختصاص دهد. در بین تیم های آسیایی هم ژاپن شگفتی ساز سال جاری بود و ایران با افتی محسوس و با ارائه بازی های ضعیف به کارش با ایستادن در رتبه چهاردهم از جدول 16 تیمی این تورنمنت خاتمه داد. ثبت فقط دو برد در رقابت های این دوره به میزان کافی گواه افت کیفیت والیبال ایران بود. اگرچه مسئولان فدراسیون والیبال از یک سو و اعضای کادر فنی از سوی دیگر در کوشش بودند تا کارشکنی آمریکایی ها در هفته خاتمهی را به این ناکامی مرتبط نمایند، ولی بازی های ضعیف تیم ملی در دو هفته نخست راه توجیه را بر آن ها بست.

19 علت برای اخراج سرمربی تیم والیبال ایران

نهایتا هم که اظهارات بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی والیبال ایران، در واکنش به این ناکامی به غیر از ناراحتی علاقه مندان به والیبال چیز بیشتری در پی نداشت. این اتفاقات در شرایطی حاصل شد که محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال، مطابق با برنامه ریزی قبلی که ترسیم نموده بود، وعده داده بود ایران در این سال ها یکی از تیم های برتر جهان گردد. حالا نه تنها چنین نشده بلکه اقتدار این تیم در آسیا هم از دست رفته و ژاپنی ها دوباره تبدیل به قدرت برتر در این منطقه جغرافیایی شده اند.

با مرور اتفاقاتی که در این برهه زمانی برای تیم ملی والیبال ایران رقم خورده، معین است که سپردن کار به دستان یک مربی ایرانی، آن هم بعد از چندین سال که مربیان خارجی در والیبال ایران فعالیت نموده و پایه و اساس خوبی ایجاد نموده بودند، اشتباه از آب درآمده است. کمترین انتظار از فدراسیون والیبال ایران این بود که پس از لیگ ملت های والیبال 2023 عذر بهروز عطایی را بخواهد تا او که معینا کار در تیم ملی والیبال ایران برایش سخت شده، بیش از این مورد انتقاد قرار نگیرد.

در تصمیمی بحث برانگیز، ولی فدراسیون والیبال به این نتیجه رسید که، چون فاصله اندکی تا آغاز بازی های قهرمانی آسیا به جای مانده همچنان با بهروز عطایی کار کند. آن ها حمایت قاطعانه ای هم از این مربی ناکام داشته و وعده روز های بهتر را داده اند. با وجود آنکه فدراسیون در کوشش بود که انتقاد ها از عملکرد بهروز عطایی را به دور از انصاف جلوه دهد، ولی نشست کمیته فنی فدراسیون والیبال که با حضور 24 نفر از مربیان، پیش کسوتان، صاحب نظران و کارشناسان این رشته ورزشی برگزار گردید، نشان داد که بسیاری از آن ها هم ریشه این مسائل را در عملکرد ضعیف سرمربی تیم ملی والیبال ایران می دانند.

در 27 سرفصلی که برای حل این مسائل عنوان شده، حداقل 19 مورد را می توان یافت که مقصر ناکامی والیبال ایران در این روز ها کادر فنی است. در زیر به 19 موردی که به صورت رسمی در این نشست عنوان شده که مستقیما بهروز عطایی و کادرش را نشانه رفته اشاره شده است. ناگفته نماند این موارد، نظرات حلقه نزدیک فدراسیون والیبال است.

1- فدراسیون کوشش لازم را انجام داده، اما مربی وطنی باید با شاخص معیار انتخاب گردد و به خارج از کشور اعزام گردد تا برای تیم ملی کشورمان مؤثر باشد. مسائل تیم ایران در سه بخش فنی، مدیریتی و حاشیه ای است که باید دقیق تحلیل گردد.

2- تمرکز کافی در بحث فنی وجود ندارد و شاید احتیاج به تغییراتی وجود دارد و باید این موضوع را در نظر گرفت. تا سرانجام هفته اول لیگ ملت ها تیم ملی ارنج ثابت نداشت. کادر روی نیمکت آشفتگی داشت و ارتباط با بازیکنان خوب نبود.

3- والیبال باید از کادر فنی دیگری که برای والیبال زحمت کشیدند، استفاده کند و بازیکنان شایسته را نیز به تیم ملی دعوت کنیم. مربی خارجی دارای کلاس معتبر جهانی جذب کنیم تا سیستم والیبال را از این اتفاق نجات دهد. بیشتر کشور های بزرگ جهان با 15 روز اردو تیم را به مسابقات می آورند.

4 -افکار عمومی هوادار مربی خارجی هستند و باید به خاطر داشته باشیم که ولاسکو زمانی وارد ایران شد که تیم ملی پر از ستاره بود. تغییر در سرپرستی تیم می تواند به پیروزیت تیم ملی والیبال یاری کند. بازیکنان یا مصدوم یا گرفتار بداخلاقی های کادر فنی یا بی انگیزه هستند. باید بازیکنان را جذب کرد و در کنار کمیته فنی کوچک تیم بهبود یابد.

5- ورزش حرفه ای دو وجه دارد صبر و شکیبایی در روز های سخت و لذت از روز های خوب. یکی از ضعف های مهم تیم ملی دریافت اول است. سرویس اهمیت زیادی در جهان دارد و باید ساعت تمرین را بیشتر کنیم و در زدن سرویس تمرینات را افزایش دهیم.

6- اگر می خواهیم آینده والیبال را بسازیم، این ورزش بازیکن محور است، اما اقتدار دیکتاتوری نیست و باید به قلب بازیکن نفوذ کرد. از تیم ژاپن در لیگ ملت های سال جاری درس بزرگی گرفتیم که زود تسلیم نشویم. نباید به عقب برگردیم و باید از تیم ملی حمایت کرد و با پذیرش اشتباهاتش به کار ادامه دهد.

7- اگر نفهمیم مشکل کجاست هیچ گاه پیروز نخواهیم بود. فدراسیون شرایطی را فراهم نموده که در رده های سنی فوق العاده عمل می نماید، اما تیم بزرگسالان با وجود عملکرد خوب برابر لهستان به هم می ریزد. باید در کنار بحث فنی و مدیریت، حاشیه ها را هم رفع کنیم.

8- نیمکت تیم ملی احتیاج به تقویت دارد. باید رئیس فدراسیون در مسابقات پیش رو کنار تیم ملی باشد. چرا یک کارگاه برای دریافت کننده های تیم با توجه به نبود میلاد عبادی پور نداشتیم.

9- حلقه گمشده ای که در بحث روحی و روانی در پی آن هستیم، شجاعت است و اعمال شجاعانه در تیم و کادر فنی نیست. با تمام کاستی ها خود را در معرض قضاوت قرار می دهیم، اما نباید با پیش بینی شکست پیش برویم.

10- در المپیک تیم دوم دریافت با 41 درصد بودیم. چطور باید این ضعف را درست کرد؟ معین است که احتیاج به تمرین وجود دارد. تمام تیم های جهان سرعت بازیشان بالا رفته است. در توپ گیری هم مشکل داریم.

11- چرا از پیش شکست خورده فکر می کنیم و با اطمینان می گوییم که در انتخابی برزیل صعود نمی کنیم. چهار بازی پنج سته ایران نباید اصلا به ست پنجم می کشید.

12- حس رقابت در تیم ملی وجود ندارد و بین بازیکنان و کادر فنی همبستگی لازم وجود ندارد. چهره ها عبوث است و نشست با بازیکنان و بیان حرف هایشان دور از چشم کادر فنی است.

13- یک سرمربی همواره تنهاست. 40 درصد کار تمرین و 60 درصد ذهنی است. تیم ملی مسائل فنی بسیاری دارد. سرمربی تیم ملی نباید به حواشی فضای مجازی توجه کند. در کوتاه مدت چند کاری نمی توان انجام داد و باید به لحاظ روانی روی بازیکنان کار کرد. والیبال ایران در حال حاضر مملو از استعداد است.

14- تمام مباحث مطرح شده در این نشست برای تقویت تیم ملی والیبال ایران است و اگر در پی تغییر نسل هستید، این نسل برترین ها هستند. ملیت مربی مهم نیست بلکه کیفیت کار او اهمیت دارد.

15- کادر فنی اکنون عصبی است و انتقادپذیری پایینی دارد. مطالبه مردم بالا رفته است و همه جا از والیبال صحبت می گردد. مربیان بزرگ هم به ایران آمدند و از آن ها استفاده کردیم. ژاپن هم با اینکه مرجع است در حال استفاده از مربی فرانسوی است و باید در بلندمدت این موضوع را در نظر گرفت.

16 -مسائل تیم یک یا دو مورد نیست. مربیان ایرانی ضعیف تر از مربیان خارجی نیستند و ولاسکو هم در مصاحبه اش گفت که امروزه در اینترنت اطلاعات بسیاری وجود دارد. بسیاری از مربیان ایران در حال به روزشدن و ارتقای دانش خود هستند، اما کسی که معتقد باشد من برترین هستم روز سرانجامش است.

17- لبخند بازیکنان از اعتمادبه نفس نشئت می گیرد، اما به مسائل روحی و روانی هیچ توجهی نمی گردد. بین بازیکنان هیچ اتحادی وجود ندارد و نسبت به سرمربی موضع دارند.

18- بازیکنانی تصمیم گرفتند دیگر بازی نکنند و چرا باید تیم در این حد از هم گسیخته باشد. باید فکری اساسی کرد و اگر می خواهیم دو تیم داشته باشیم باید سرمربیان تیم الف و ب با هم متحد باشند.

19- تیم های ایران تمرینات زیادی دارند که بیشتر از حد معمول تمرین دیگر تیم ها در جهانست. احتیاجمند سرمربی ای هستیم که طی یک فرایند بلندمدت بازیکنان را برای تیم بزرگسالان آماده کند.

به هر روی، با وجود انتقاد های بسیار واضحی که در این بین مطرح و باعث عذرخواهی رسمی بهروز عطایی شده، فدراسیون این سرمربی را حفظ نموده و در عوض یک مربی و سرپرست تیم را عوض نموده است! اتفاقی که ظاهرا باعث ناراحتی اعضای کمیته فنی شده تا فدراسیون والیبال مجبور گردد به طور رسمی خبر از تغییر در کادر فنی در آینده ای نزدیک بدهد. اینکه چنین تغییری شامل بهروز عطایی گردد یا نه، معین نیست. هرچند علاقه مندان به والیبال امیدوارند آن قدر زمان این تغییر طولانی نگردد تا کار بدتر از گذشته گردد.

منبع: فرارو

به "19 علت برای اخراج سرمربی تیم والیبال ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "19 علت برای اخراج سرمربی تیم والیبال ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید