8 اشتباه در پرورش سبزیجات

به گزارش دانلود باران، دوست دارید باغچه سبزیجات سرحالی داشته باشید اما نمی دانید چه مسئله ای پیش می آید که ناگهان همه سبزیجات تان خراب می شوند؟ خب شاید شما هم یکی از 8 اشتباه زیر را مرتکب می شوید!

8 اشتباه در پرورش سبزیجات

این ها نمونه هایی شاخص از اشتباهات رایج در پرورش سبزیجات هستند، از این آنها جلوگیری کنید:

1- انتخاب سبزی مریض

زمان جلوگیری از این اشتباه هنگام خرید گیاه است! برای خرید گیاه مناسب در پی گیاهانی سالم و پر برگ، با رنگی روشن و براق و بدون وجود حتی یک عدد حشره و یا تخم های آن، بگردید. اینکه حتی یک حشره روی گیاه ببینید به معنی این است که حشرات بیشتری روی آن هستند که شما نمی توانید ببینید! و منتظرند تا روی بقیه سبزیجات و گیاهان تان هم بنشینند!

2- کاشت سبزیجات در محیط نامناسب

آیا می خواهید رزماری را، که عاشق محیط و خاک خشک است، در منطقه ای با خاک و هوای مرطوب بکارید؟ پس به احتمال زیاد رزماری تان تا 2 هفته دیگر می میرد! اگر باغچه یا خانه ای بدون آفتاب دارید دنبال سبزیجاتی بگردید که سایه دوست باشند. اگر بخش هایی از باغچه تان آفتابی و بخش های دیگر کاملا بدون آفتاب هستند، سبزیجات تان را در گلدان بکارید تا بتوانید در صورت احتیاج جا به جاشان کنید. پس قبل از خرید هر گیاهی به شرایط خانه تان دقت کنید و گیاهی مناسب همان شرایط تهیه کنید.

3- بریدن ناکافی

چه چیزی باعث می گردد یک سبزی در بهار رشد خوبی داشته باشد؟ هرس! البته که هرس کردن سبزیجات به معنی جدا کردن قسمت های خوشمزه سبزی است. اما اگر آنها را هرس نکنید به صورت ساقه های لاغر و ضعیفی با تعداد کمی برگ درمی آیند. بعلاوه، هرس نشدن به موقع و به میزان باعث می گردد گیاه به فاز زایشی وارد گردد و عمر کمتری داشته باشد. هرس باعث می گردد سبزی به مدت طولانی در مرحله رویشی بماند.

4- شلوغ کردن فضا یا کاشت نامناسب

بیشتر ما تعداد زیادی گلدان سبزی برای کاشت می خریم، خیلی بیشتر از حدی که جای کاشت آن را داشته باشیم. زمانی که می خواهید گیاهی را بخرید، به توضیحاتی که معمولا روی گلدان سبزی نوشته شده توجه کنید تا ببینید گیاه در حالت بلوغ به چه عرض و ارتفاعی می رسد. همواره بهتر است باغچه یا گلدان تان خالی تر باشد تا اینکه بخواهید آن را پر از گیاه هان به هم فشرده کنید. کاشت بیش از میزان و نزدیک بودن سبزیجات به هم، اجازه رشد کافی و سالم به آنها نمی دهد.

5- دانه دادن گل ها

سبزیجات گل های زیبایی فراوری می نمایند و اگر چه تعدادی از آنها هم خوردنی هستند، اما فکر خوبی نیست که اجازه دهید سبزیجات تان به گل و دانه بروند. گل دادن گیاه نشانه تمام شدن چرخه زندگی آن است. سبزی تان به گل می رود، دانه می دهد و بعد کل ساختار گیاه خشک می گردد و می میرد. پس به محض ظهور غنچه ها روی گیاه، آنها را به راحتی به یاری دست یا قیچی باغبانی ببرید.

6- اسپری مواد شیمیایی روی سبزیجات

اگر عادت دارید به گیاهان تان کودهای شیمیایی و یا سم بزنید، بهتر است درمورد سبزیجات تان کمی بیشتر مراقب باشید. سبزیجات معمولا سریع و به صورت تازه مصرف می شوند، پس هر گونه سمی که به آنها بزنید، با خوردن شان، وارد بدن خودتان می گردد. پس برای مباره با آفات سبزیجات تان از روش های ارگانیک بهره ببرید. طرز تهیه چند سم خانگی و کاملا ارگانیک در پست های قبلی همین بخش (بخش طبیعت) آمده است.

7- توجه نکردن به جزئیات کوچک

بسیار مهم است که همواره مراقب سبزیجات تان باشید و آنها را آنالیز کنید. وقتی بدانید که سبزی تان در حالت سالم چه ظاهری دارد، با تماشا کوچک ترین نشانه ، علائم سالم نبودن و بیماری آن را درمی یابید. دنبال برگ های آسیب دیده، خاک حفر شده در پای بوته و ساقه های خورده شده و خسارت دیده باشید.

8- آبیاری نامناسب

سبزیجات احتیاجهای کمی دارند که در صورت برآورده شدن، با برگ های خوشمزه شان از شما تشکر می نمایند. یکی از مهم ترین این احتیاجها، آبیاری است. آبیاری آنها را طبق برنامه انجام دهید تا از استرس دادن به گیاه بپرهیزید. اگر بتوانید آبیاری را در اول صبح انجام دهید عالی است. همواره خاک را آبیاری کنید و تا جایی که امکان دارد آبی روی برگ ها نریزید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "8 اشتباه در پرورش سبزیجات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 اشتباه در پرورش سبزیجات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید