آنتی بیوتیک ها را سر ساعت و با دستور پزشک مصرف کنید

به گزارش دانلود باران، مورخان بر این باور هستند که در گذشته های دور به غیر از جنگ های بزرگ و خانمان سوز، مهم ترین دلیل مرگ و میر انسان ها، بیماری های عفونی بوده است. اپیدمی های بسیار سنگین مانند وبا، طاعون، تیفوس و سل میلیون ها انسان را به کام مرگ می کشاندند تا اینکه الکساندر فلمینگ حدود 100 سال قبل پنی سیلین را کشف کرد.

آنتی بیوتیک ها را سر ساعت و با دستور پزشک مصرف کنید

به گزارش دانلود باران، 20 سال بعد و در اوج جنگ جهانی دوم آنتی بیوتیک ها به فراوری انبوه رسیده و از آن روز جان انسان های زیادی را نجات دادند و بعد از آن مدام دانش انسان در خصوص باکتری ها زیاد شد و آنتی بیوتیک های مختلف و منحصر به فردی برای انوع بیماری ها ساخته شد.

آنتی بیوتیک ها یا چرک خشک کن ها دو دسته هستند. دسته اول آنتی بیوتیک های سرپایی که در مطب ها و کلینیک ها مصرف می گردد و دوم آنتی بیوتیک های بیمارستانی که برای بیماران بستری مصرف می گردد. آنها به اشکال مختلف قرص، کپسول، پمادهای پوستی یا چشمی و آمپول های عضلانی یا وریدی فراوری می شوند.

آنتی بیوتیک ها فقط روی باکتری ها اثرگذار هستد و اگر عامل بیماری ویروس یا قارچ باشد، بی تاثیر خواهند بود. مثلا اگر کسی به سرماخوردگی ویروسی یا آنفلوآنزا مبتلا باشد، آنتی بیوتیک ها نه تنها هیچ کمکی نمی نمایند بلکه ممکن است باعث ایجاد مقاومت میکروبی شوند که این پدیده از بزرگترین چالش های پیش روی جهان است. زمانی که آنتی بیوتیک ها را بی جهت استفاده می کنیم باکتری های مفید، نابود شده و باکتری های مضر، قوی تر شده و دیگر آنتی بیوتیک ها بر آنها اثر نمی گذارند؛ بنابراین نباید بدون توصیه پزشک از آنتی بیوتیک ها استفاده کرد.

متاسفانه سرانه مصرف آنتی بیوتیک ها در ایران 16 برابر اندازه جهانی است و این مقدار استفاده بی رویه می تواند تا چند سال آینده مشکل اساسی درست کند. اگر بیمار هستید و با مصرف چند دز اول آنتی بیوتیک ها حالتان بهتر شد، حتما تا آخرین دانه آنتی بیوتیک تجویزی را مصرف کنید؛ چون با دزهای اول باکتری های ضعیف از بین می فرایند و دقیقا زمانی که قرار است باکتری های قوی هم نابود گردد، مصرف را قطع می کنید و باکتری های قوی تکثیر شده و دیگر آنتی بیوتیک ها کارایی لازم نداشته و عفونت قوی تر گردد. آنتی بیوتیک ها را سر ساعت و با دستور پزشک مصرف کنید.

آنتی بیوتیک ها وقتی موثر هستند که غلظت آنها در خون به اندازهی معین رسیده و همان قدر باقی بماند و اگر نامرتب مصرف شوند؛ سطح شان در خون تغییر نموده و باکتری ها آغاز به تکثیر می نمایند.

موقع تجویز آنتی بیوتیک از پزشک درباره عوارض آن، برترین زمان مصرف ، تداخل با سایر داروها و طریق مصرف را بعد، قبل یا هنگام غذا بپرسید.

بعضی افراد به بعضی گروه های آنتی بیوتیک ها حساسیت دارند که این حساسیت می تواند به صورت جوش های ریز، کهیر، تورم لب ها، صورت و زبان و در موارد شدید به سختی تنفس و کاهش فشارخون و یا حتی به کما منجر گردد. کسانیکه به یک نوع آنتی بیوتیک حساسیت دارند، ممکن است به سایر آنتی بیوتیک های آن خانواده هم حساسیت داشته باشند و حتما باید پزشک خود را در جریان قرار دهند.

در خانم های باردار بعضی آنتی بیوتیک ها از جفت عبور نموده و به جنین آسیب می زند. بعلاوه در دوران شیردهی نیز بعضی داروها به وسیله شیر وارد بدن کودک می گردد؛ بنابراین خانم باردار و شیرده باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارد تا از آنتی بیوتیک بی خطر استفاده گردد.

بنابراعلام معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران، آنتی بیوتیک خود را برای دوستان و آشنایان پیشنهاد نکنید؛ حتی اگر علامت بیماری آنها مشابه شما باشد. مقاومت آنتی بیوتیک از مهم ترین تهدیدها برای سلامتی و ادامه حیات تمام موجودات کره زمین است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آنتی بیوتیک ها را سر ساعت و با دستور پزشک مصرف کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنتی بیوتیک ها را سر ساعت و با دستور پزشک مصرف کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید