آنی؛ شهری باستانی و زیبا در ترکیه و نزدیکی مرز ارمنستان

به گزارش دانلود باران، آنی (Ani) شهری باستانی در ترکیه و نزدیکی مرز ارمنستان است که محل به جامانده چندین کلیسای کهن است. آنی در استان کارس ترکیه است و در مابین سال های 961 تا 1045 مرکز امپراطوری ارمنستان محسوب می شد. امروزه از این شهر، جز چند بنای مخروبه چیزی باقی نمانده است. این منطقه که به شهر هزار و یک کلیسا و شهر چهل دروازه نیز معروف بوده، دارای بناهای مذهبی متعدد، چندین قصر و قلعه بوده و زمانی رقیب شهرهای بزرگ زمان خود همانند کنستانتینوپول (استانبول فعلی) و بغداد شمرده می شد.

آنی؛ شهری باستانی و زیبا در ترکیه و نزدیکی مرز ارمنستان

شهر باستانی آنی

منظره ها طبیعی و تاریخ طولانی در شهر آنی دست به دست هم داده اند و شاهکاری واقعی ساخته اند. در این شهر تا چشم کار می نماید مراتع سرسبزی دیده می گردد که میان کوه ها و رودخانه ها احاطه شده اند. می توانید ساعت ها در این شهر بمانید و مسحور این همه زیبایی شوید. کلیساها و معماری های به یادمانده از دوران ارامنه از دلایل دیگری هستند که این نقطه از زمین را منحصر به فرد نموده اند.

در زمان حکومت ارامنه این شهر از بناها، آثار فرهنگی و کتاب های ارمنی پر شد و آوازه آن همه جا پیچید. رفته رفته بناها و کلیساهای متعددی با معماری متنوع از سنگ دوف در این شهر ساخته شد؛ چنانچه این شهر به شهر هزار و یک کلیسا معروفیت یافت. این شهر باستانی در اثر حمله مغول و وقوع زلزله آسیب های جدی دید؛ اما با این وجود هنوز تماشایی و منحصر به فرد است.

حمام های بزرگ، کلیساهایی با سبک معماری روم شرقی، کلیسای مریم مقدس از دیگر بخش های این مجموعه به شمار می آمده است. اما آنچه به این مجموعه ارزش و اهمیتی خاص می بخشد کتیبه های موجود در کلیساها بوده است که مهم ترین آنها یکی مربوط به کلیسای بزرگ مجموعه با ساعت آفتابی بوده است.

تاریخ شهر باستانی آنی

در ابتدا و در روزگاران دور، آنی دژی در استان شیراک محسوب می شد. در سده پنج میلادی و در منابع ارمنی نیز به این دژ اشاره شده است. یکی از امیران بزرگ ارمنی به نام آشوت یکم، در اواخر سده 8 میلادی دژ آنی را از دودمان کامساراکان خرید. از آن موقع آنی رونق بیشتری پیدا کرد و پایان در سال 961 میلادی به عنوان مرکز ارمنستان انتخاب شد.

آشوت سوم اولین کسی بود که با ساخت برج و کلیسا به آنی وسعت داد و جانشینانش هم هر کدام به وسیع کردن این شهر تاریخی یاری کردند. به طوری که در مدتی کوتاه، این شهر به شهری ثروتمند و با شکوه تبدیل شد، ساختمان ها و کلیسا های بسیار در آن ساختند و به شهر هزار و یک کلیسا معروف شد.

نابودی آنی از اواخر سده سیزدهم میلادی شروع شده است. اما سنگ نوشته ها و حکاکی های موجود گویای آن است که آنی تا اواخر سده چهاردهم میلادی همچنان پا بر جا بوده است. بعلاوه بعضی منابع تاریخی از آن حکایت دارند که تا اوایل قرن پانزدهم میلادی هنوز مردمانی در این ناحیه ساکن بوده اند. از این تاریخ به بعد، منابع تاریخی اندکی در این خصوص وجود دارد و به همین علت نمی توان به درستی بیان نمود که بر آنی چه گذشته و چگونه به بیابانی از ویرانه های فراوان تبدیل شده است.

منبع: گردشبان

به "آنی؛ شهری باستانی و زیبا در ترکیه و نزدیکی مرز ارمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنی؛ شهری باستانی و زیبا در ترکیه و نزدیکی مرز ارمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید