نام اولیه ماچوپیچو چه بوده است؟

به گزارش دانلود باران، ویرانه های باستانی اینکاها در پرو چندین دهه است که با نام #ماچوپیچو شناخته می گردد اما محققان معتقدند این مکان تاریخی در ابتدا نام دیگری داشته است.

نام اولیه ماچوپیچو چه بوده است؟

به گزارش دنیای سفر و به نقل از نیویورک تایمز، ویرانه های باستانی اینکاها در پرو پس از گذشت سال 1911 با نام ماچوپیچو شناخته شد، زمانی که هیرام بینگام از دانشگاه ییل بازدید از این منطقه را شروع کرد و اسناد مربوط به سفرهایش را منتشر کرد. در سال 1913، نشریه نیویورک تایمز پیدا کردن شهر گمشده ای در ابرها را به او نسبت داد.

در گزارش این نشریه آمده بود: او اخیرا اعلام نموده که پیروز به کشف یک شهر کامل شده است... مکانی مملو از کاخ های باشکوه و دیوارهای مدور... او به این مکان ماچوپیچو می گوید.

زمانی که بینگام نخستین بار به ماچوپیچو رسید دو خانواده در نزدیکی آن زندگی می کردند. اسناد نشان می دهد افراد دیگری قبل از بازدید بینگام از ماچوپیچو، از وجود این ویرانه ها آگاه بودند. اما به گفته تاریخدانان، این استاد دانشگاه بود که به جهانیان این شهر تاریخی را معرفی کرد.

بینگام احتمالا نام ماچوپیچو را از ملچور ارتیگا کشاورزی که در نزدیکی این مکان زندگی می کرد و به عنوان راهنمای بینگام در سفرش به این مکان همراهش بود، شنیده است.

به گفته محققان، بینگام بعلاوه شنیده بود که نام این مکان هیواینا پیچو(Huayna Picchu) است.

ایگناسیو فرو پسر مالک زمین های اطراف این ویرانه ها به بینگام گفته بود که نام این شهر ویران شده Huayna Picchu است و اسنادی متعلق به قرن نوزدهم از جمله نقشه ای وجود داشت که این نام بر روی آن نوشته شده بود.

اما به دلایل نامشخصی بینگام به نظر ارتیگا اهمیت داد. او همان نامی را پذیرفت که در آن موقع برای این مکان تاریخی استفاده می شد.

با این حال، بینگام هنوز متقاعد نشده بود که نام درست این مکان را پیدا نموده است.

پروفسور باور و دکتر آمدو گونزالس اسناد مختلفی را به طور مستقل به مدت دست کم 10 سال مطالعه کردند و شواهدی را مورد آنالیز قرار دادند که نشان می داد نام اصلی این شهر Huayna Picchu بوده است.

این دو محقق با توجه به این که هر دو در خصوص یک موضوع بخصوص تحقیق می کردند، اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

یافته های آن ها بر اساس یادداشت های بینگام و سایر اسناد مرتبط به فعالیت او در آن ویرانه های باستانی و بعلاوه نقشه های اولیه از این مکان به دست آمده است.

براساس مقاله این محققان، سندی متعلق به سال 1588 وجود دارد که از مکانی به نام Huayna Picchu یاد شده است.

تاریخدانان و کارشناسان به اسنادی برخورده بودند که نام اصلی این شهر را نشان می داد اما پیش از این درباره این نام مطلبی را منتشر ننموده بودند.

با این حال دکتر گونزالس معتقد است، اغراق آمیز است که بگوییم استفاده از نام ماچوپیچو در تمام این سال ها اشتباه بوده است. به گفته گونزالس، این شهر اینکایی در قلمرو Huayna Picchu وجود دارد، اما ماچوپیچو نامی نیست که بینگام آن را ابداع نموده باشد. این نام کچوایی است که برای قله کوه بزرگی که در بخش جنوبی این بنای باستانی واقع شده است استفاده می گردد. Huayna Picchu نامی است برای قله کوه کوچکتر که در بخش شمالی این مکان واقع شده است. به عبارت دیگر راهنمایان تور مجبور نیستند اطلاعاتشان درباره این مکان را اصلاح نمایند.

ماچو پیچو یا ماچو پیکچو (به اسپانیایی: Machu Picchu) شهری در پرو با دیوارهای سنگیِ جلا داده شده که مطابق با معماری کلاسیک اینکاها و در حدود سال 1450 در ارتفاعات امپراتوری اینکاها ساخته شده است. این شهر در حدود 100 سال بعد، در پی پیروزی امپراتوری اسپانیا، متروک شد.

نخستین بنای این مجموعه این تی هوآتانا، معبد خورشید که اتاقی با 3 پنجره و در منطقه ای از ماچو پیچو که باستان شناسان آن را منطقهٔ مقدس می نامند، است.

در سال 2003 میلادی تعداد گردشگران این شهر باستانی 400٬000 نفر بوده است. در سپتامبر 2007 میلادی، پرو و دانشگاه ییل به توافقی مبنی بر استرداد صنایع دستی برداشته شده از ماچو پیچو در اوایل سده بیستم میلادی به وسیله هیرام بینگهام سوم دست یافتند.

منبع: دنیای سفر

به "نام اولیه ماچوپیچو چه بوده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نام اولیه ماچوپیچو چه بوده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید