دلایل ریزش مو و ویتامین هایی برای جلوگیری از آن

به گزارش دانلود باران، یکی از رایج ترین اقدامات افراد در هنگام تیپ زدن، حالت دادن به مو است. اما هنگامی که کسی ریزش مو دارد چکار باید بکند؟

دلایل ریزش مو و ویتامین هایی برای جلوگیری از آن

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

یکی از رایج ترین اقدامات افراد در هنگام تیپ زدن، حالت دادن به مو است. اما هنگامی که کسی ریزش مو دارد چکار باید بکند؟

یک راهب محبوب آلمانی به نام مارتین لوتر گفته است که مو ارزنده ترین زینت زنان است. اما این روزها زنان و مردان هر دو به همان اندازه موهایشان را برای آراستگی مرتب می نمایند. چندین مدل مو و محصولات مراقبت از مو در میان هر دو زنان و مردان محبوبیت یافته است. همه این ها در خصوص بهبود ظاهر فرد و جذبه بصری است. بنابراین هنگامی که موضوع ریزش مو پیش می آید، همگی دعا می نمایند تا این مشکل سراغ آن ها نیاید.

چه چیزی باعث ریزش مو می شود؟

هنگامی که صحبت از ریزش مو می شود، به طور معمول در خصوص تاسی مردان فکر می شود. بهتر است واقع گرا باشیم، چون ریزش مو فقط مختص مردان نیست. بیشتر و بیشتر زنان و نوجوانان مشکل ریزش مو را تجربه می نمایند.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است دچار این مشکل شوید. ریزش مو می تواند ناشی از یک عفونت در بدن یا یک بیماری باشد. عادات غذا خوردن، استرس و سبک زندگی هم می توانند در ریزش مو نقش داشته باشند.

مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است. بخش قابل مشاهده مو شامل شفت مو است، ریشه مو در زیر سطح پوست قرار گرفته است، فولیکول هم جایی است که ریشه رشد می نماید، و پیاز مو که در انتهای فولیکول قرار گرفته است که در آن ملانین فراوری می شود. بعلاوه فهمیدن این موضوع مهم است که هر فرد به طور میانه 100 مو به صورت روزانه از دست می دهد. هر چیزی بیشتر از این غیرطبیعی است و می تواند باعث نگرانی باشد.

علل شایع برای ریزش مو

بیماری

اگر یک فرد از یک بیماری یا شرایط پزشکی مانند دیابت، مشکل تیروئید، مشکل کلیه یا حتی سندرم تخمدان پلی کیستیک رنج می برد، احتمال افزایش ریزش مو وجود خواهد داشت.

داروها

عوارض جانبی بعضی از داروها مانند آن هایی که برای درمان آکنه یا سرطان مصرف می شوند منجر به ریزش مو می شوند. قرص های رژیم غذایی هم می توانند به ریزش مو منجر شوند.

پیرایش و سایر اقدامات مدلینگ

استفاده مداوم از محصولات پیرایشی برای مو و مدلینگ مانند فر کردن مو، صاف کردن و رنگ آمیزی مو می توانند به ریزش مو منجر شوند.

رژیم غذایی بد

رژیم غذایی بد و نامناسب می تواند منجر به ریزش مو شود. علت این است که بدن به حد کافی تغذیه نمی شود و مو رشد نمی نماید.

اختلال در چرخه رشد مو: هنگامی که بدن دچار تغییرات بزرگی مانند زایمان، بیهوشی یا جراحی می شود چرخه رشد مو مختل شده و منجر به ریزش مو می شود.

اگر متوجه افزایش ریزش مو شدید، در این صورت برترین راه چاره مراجعه به پزشک و دریافت یاری پزشکی است. می تواند مشکل جدی وجود داشته باشد که بایستی درمان شود. اما نگران نباشید. به احتمال زیاد ناشی از رژیم غذایی بد است که احتیاج به اصلاح دارد.

ویتامین های مفید برای کاهش ریزش مو

ویتامین B

درمان ریزش مو چیست و چگونه می توان آن را متوقف کرد؟ رایج ترین علت برای ریزش مو کمبود ویتامین ها مخصوصا ویتامین B در بدن است. هر زمان که بدن ویتامین مورد احتیاج خود را دریافت کند، ریزش مو به صورت قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

ویتامین A

این ویتامین آنتی اکسیدانی است که به ترشح سبوم سالم در پوست سر یاری می نماید. گوشت، محصولات لبنی، سبزیجات مانند هویچ، کلم، اسفناج و میوه هایی مانند هلو، زردآلو و روغن کبد ماهی منابع ویتامین A هستند. ویتامین A جریان رتینوئیک اسید (انتگرالی برای رشد و توسعه بدن) را در فولیکول مو اداره می نماید و در بسیاری از محصولات مراقبت از مو وجود دارد.

ویتامین B3 (نیاسین)

این ویتامین دیگری است که به گردش خون در پوست سر یاری می نماید. این ویتامین در جوانه گندم، مخمر آب جو، گوشت و مرغ یافت می شود.

ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)

این ویتامین به اسم کلسیوم پانتوتنات هم شناخته می شود و برای رشد و سلامت مو لازم است. این ویتامین به صورت عمده در زرده تخم مرغ، شیر، جگر، کلیه و سیب زمینی یافت می شود.

ویتامین B6

این ویتامین برای فراوری ملانین لازم است، این ویتامین سالم ماندن ظاهری مو را تضمین می نماید. در غلات سبوس دار، زرده تخم مرغ و گوشت های ارگانیک یافت می شود، اما اگر در مقادیر زیاد مصرف شود منجر به بی حسی در اندام ها می شود.

ویتامین B12

این ویتامین در ماهی، شیر، تخم مرغ و مرغ یافت می شود و از ریزش مو جلوگیری می نماید. B12 خود بخشی از مو است. ویتامین B12 عمدتا در مواد غذایی غیرگیاهی وجود دارد و گیاه خواران دچار کمبود این ویتامین هستند.

ویتامین C

برای داشتن موهای سالم ویتامین C لازم است. مرکبات مانند پرتقال، لیمو و توت فرنگی رایج ترین منابع ویتامین C هستند. منابع دیگر شامل سیب زمینی، فلفل سبز و سبزیجات برگ سبز هستند. ویتامین C آهن را جذب بدن می نماید و اندازه مصرف ویتامین C باید روزانه تا 2500 میلی گرم باشد.

ویتامین D

مصرف ویتامین D به صورت موثری مانع از ریزش مو می شود. این ویتامین سلول های ساقه مو را تقویت می نماید و آن را محکم می نماید. ویتامین D به اسم ویتامین آفتاب هم شناخته می شود چون بزرگترین منبع این ویتامین ناشی از قرار گرفتن در زیر آفتاب است. ویتامین D در مواد غذایی شامل محصولات لبنی، سبزیجات برگ تیره و غذاهای دریایی غنی از روغن یافت می شود.

ویتامین E

این ویتامین گردش خون را در پوست سر افزایش می دهد و به نوبه خود رشد مو را تقویت می نماید. دانه های خام، روغن های سبزیجات سرد مزاج، روغن جوانه گندم، آجیل و سبزیجات برگ سبز منابع بزرگ و طبیعی ویتامین E هستند. این ویتامین فولیکول های مو را تحریک می نماید و مویرگ ها را در بدن افزایش می دهد.

بیوتین

معمولا به اسم ویتامین H هم شناخته می شود، این ویتامین مانع از سفید شدن و ریزش مو می شود. در غلات سبوس دار، جگر، شیر و برنج به وفور یافت می شود.

اسید فولیک

اسید فولیک یا ویتامین B9 ویتامین محلول در آب است و به طور طبیعی در محتویات آب مواد غذایی یافت می شود. اسید فولیک به افزایش تعداد گلبول قرمز و فراوری DNA یاری می نماید. منابع غذایی شامل آب میوه طبیعی، سبزیجات برگ سبز و جگر غنی از این ویتامین هستند.

مواد معدنی و بیشتر...

روی

کسانی که مبتلا به کمبود روی هستند اغلب دچار تاسی و اختلالات پوست سر هستند که می تواند با مصرف مواد غذایی غنی از روی مانند گوشت گاو کباب شده کم چرب، کدو بو داده، هندوانه خشک و بادام زمینی درمان شود. روی یک ماده معدنی اساسی برای رشد مو است و با حفظ روغن در پوست سر از شوره سر جلوگیری می نماید و باعث تقویت و ترمیم پوست سر می شود.

متیونین و سیستئین

این مواد معدنی باعث بهبود رشد، کیفیت و بافت مو شده و از ریزش آن جلوگیری می نمایند. این ها به آسانی در دسترس هستند و به اسم مکمل می توانند بخشی از رژیم غذایی باشند. بهتر است قبل از مصرف هرگونه مکمل با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید چون مصرف بیش از حد مکمل ها مضر است و منجر به عوارض جانبی می شود.

کولین

کولین یک ماده غذایی است که تعادل استرس را تعدیل می نماید. کولین زمانی که برای بیماران دچار تاسی سر تجویز می شود برای آن ها شگفتی ساز می شود. این ماده همچون ویتامین B کمپلکس است و هنگامی که با اینوزیتول مصرف می شود باعث ثبات غشای سلولی می شود که ناشی از ته نشین شدن کلسترول اکسیده در پوست سر است.منبع: راسخون

به "دلایل ریزش مو و ویتامین هایی برای جلوگیری از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل ریزش مو و ویتامین هایی برای جلوگیری از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید