روزشمار: 5 آبان؛ تاسیس صلیب سرخ جهانی

به گزارش دانلود باران، 26 اکتبر سال 1863 میلادی روزی است که صلیب سرخ جهانی با ایده ای از هانری دونان تاجر سوئیسی تاسیس شد.

روزشمار: 5 آبان؛ تاسیس صلیب سرخ جهانی

هانری دونان یک تاجر سوئیسی بود که در 8 می سال 1828 میلادی به دنیا آمد. دونان جهت اخذ مجوز حفر چاه، راهی شهر لومباردی واقع در شمال ایتالیا شد. در سال 1859 میلادی، این شهر نقطه مرکزی برای ادامه جنگ سالفرینو در دهکده ای در شمال غربی Manuta واقع در شمال ایتالیا بین بین قوای اتریش و فرانسه بود.

هزاران مرد و زن مجروح جنگی که در رنج و عذاب سختی به سر می بردند به خاطر فقدان یاری های ابتدایی مردند. هانری دونان که از خانواده ای متول و متدین بود کار خودش را فراموش کرد و با از خودگذشتگی روستاییان محلی را سازماندهی کرد تا از مجروحان هر دو طرف جنگ مراقبت نمایند. کوشش های دونان زندگی افراد زیادی را نجات داد ولی جمعا حدود 50 هزار نفر در این جنگ جان خود را از دست دادند.

دونان بعدها در سال 1862 در سن 34 سالگی، خاطرات و دیده های خود را در کتاب خاطره ای از سولفورینو منتشر کرد. او در خاتمه کتاب خواهان تشکیل جمعیت های امدادی داوطلب برای یاری به آسیب دیدگان این گونه حوادث شد. ایده های هانری دونان در این کتاب سرشروع تشکیل کمیته بین المللی صلیب سرخ شد.

در سال 1863 اولین تشکیلات پیشنهادی دونان در ژنو تشکیل شد که طی آن 16 کشور در ژنو طی کنفرانسی بین المللی اولین کمیته دائمی بین المللی برای یاری به مجروحان جنگی را شکل دادند که بعدها به کمیته بین المللی صلیب سرخ تغییر نام یافت.

دونان در 30 اکتبر سال 1910 درگذشت. کمی پیش از مرگش در سال 1901، وی به همراه فردریک پسی اولین جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. او این جایزه را به پاس تفکرات سازنده اش دریافت کرد. پاداش دونان به همین جا ختم نشد و نهایتا روز هشتم ماه می برای اولین بار در سال 1984 به افتخار روز تولد دونان، روز جهانی صلیب سرخ نامگذاری شد.

کمیته بین المللی صلیب سرخ ICRC) ) انجمن و سازمان غیردولتی انسان محبت آمیز است که مقر اصلی آن در شهر ژنو سوئیس است. این کمیته که شامل چندین کشور بود، تصمیم گرفت که در تمامی کشورهای جهان کمیته های یاری رسانی تشکیل دهد و یک نشان و علامت نیز برای این کمیته ها انتخاب کردند. برگردان رنگ پرچم کشور سوئیس که صلیبی سفید در زمینه سرخ بود، یعنی صلیبی سرخ بر زمینه ای سفید را برگزیدند و آن را نشان صلیب سرخ نامگذاری کردند.

پس از آن کشورهای مسلمان نیز به این کمیته پیوستند و برای خود برگردان رنگ پرچم کشور عثمانی که هلالی سفید در زمینه سرخ بود، یعنی هلال قرمز در زمینه سفید را به عنوان علامت این کمیته برگزیدند و آن را جمعیت هلال احمر نامیدند.

اکنون قریب به 200 کشور عضو جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ جهانی هستند. فعالیت های این کشورها بر اساس 7 اصل است:

1- انسانیت، 2- خدمات داوطلبانه، 3- بی طرفی، 4- بی غرضی، 5- استقلال، 6- جهان شمولی، 7- یگانگی

بعلاوه این جمعیت ها 4 هدف را در فعالیت های خود دنبال می نمایند که شامل موارد زیر می گردد:

  • کوشش برای تسکین دردهای انسان ها
  • کوشش برای تامین سلامت انسان ها
  • کوشش برای تامین کرامت انسان ها
  • کوشش برای ایجاد صلح و دوستی میان انسان ها

این سازمان در ابتدا فقط برای مراقبت از سربازان زخمی جنگ بود اما بعدها برای تسکین همه دردهای بشری توسعه یافت. تقریباً در همه کشورهای جهان شعبه هایی از صلیب سرخ وجود دارد که در طول جنگ و صلح کار می نمایند. این سازمان به مردم بی پناه بدون هیچ تبعیضی از لحاظ طبقه، رنگ، عقیده و ملیت خدمت می نماید.

در همین روز:

  • افتتاح تصفیه خانه آب تهران (1344 شمسی)
  • الحاق منطقه جامو و کشمیر به هندوستان و شروع اختلافات هند و پاکستان (1947 میلادی)
  • روز ملی اتریش
منبع: کجارو

به "روزشمار: 5 آبان؛ تاسیس صلیب سرخ جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 5 آبان؛ تاسیس صلیب سرخ جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید