زیبایی و سلامت ناخن با تغذیه

به گزارش دانلود باران، ناخن عضوی است که عوامل بسیاری سلامت و زیبایی آن را تحت تاثیر قرار می دهند. زندگی روزمره، آب و هوا و سایر عوامل محیطی، تغذیه، باکتری ها، قارچ ها و هم بیماری های جسمی می توانند بر روی سلامت و ظاهرناخن اثر گذار باشند. به همین علت می توان گفت که ناخن های هر فرد منعکس کننده سطح سلامت وی می باشند. ناخن

زیبایی و سلامت ناخن با تغذیه

زیبایی و سلامت ناخن با تغذیه

نویسنده: مهدیه رشیدی نیا

ناخن عضوی است که عوامل بسیاری سلامت و زیبایی آن را تحت تاثیر قرار می دهند. زندگی روزمره، آب و هوا و سایر عوامل محیطی، تغذیه، باکتری ها، قارچ ها و هم بیماری های جسمی می توانند بر روی سلامت و ظاهرناخن اثر گذار باشند. به همین خاطر می توان گفت که ناخن های هر فرد منعکس نماینده سطح سلامت وی می باشند. ناخن نقش مهمی در زیبایی دست ها دارد، به طوری که ناخن های زیبا و بلند موجب زیبایی و خوش حالت شدن دست ها می گردند. ناخن زیبا نشانگر شرایط زندگی و طبقه اجتماعی شخص است. بعلاوه ناخن نشان دهنده عادات فرد هم می باشد. همچون سلامتی استخوان، سلامت ناخن همبه تغذیه مناسب بستگی دارد.

رنگ ناخن نشانه سلامت یا بیماری

تحقیقات نشان می دهند که از رنگ و نشانه های ناخن می توان به اندازه سلامتی پی برد. ناخن سالمی که روی پوست سالم قرار داشته باشد، ته رنگی زیبا و صورتی دارد، ولی به وجود آمدن چند تورفتگی یا گودی کوچک روی سطح معمولاً صاف و صیقلی ناخن، می تواند به این معنا باشد که در زیر ناخن اتفاقاتی درجریان است. بعضی از پزشکان معتقدند ناخن های سبز نشانگر عفونت قارچی یا باکتریایی اند و ناخن نیمه سفید و صورتی، علامت نارسایی کلیه است.

ظاهرشدن نقطه و لکه های سفید روی ناخن، گاهی به دلیل کمبود کلسیم است و در بعضی مواقع دراثرفشار یا ضربه ای می باشد که به ناخن وارد آمده است. ناخن زرد می تواند نشانه بیماری دیابت، عفونت های قارچی یا ناراحتی قلبی و ناخن سفید و قاشقی می تواند نشانه کم خونی باشد. بعلاوه یکی ازعلایم کمبود ویتامین A دربدن پوسته پوسته شدن، ترک خوردن و به وجود آمدن خطوط عرضی برناخن هاست و پیدایش رگه و خطوط سیاه روی ناخن، گاهی دراثرلخته شدن خون در این نواحی است که می تواند دراثر ضربه یا نوعی بیماری باشد که با مشاهده هر یک از علایم مذکور، باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کرد. دراکثراوقات دلیل بروز گودی ها، بیماریصدف یا پسوریازیس است که حالتی التهابی دارد و به صورت لکه های سرخ فلس مانند بر روی پوست ظاهر می گردد و سلول های پوست ناخن را همدرگیر می نماید.

بعلاوه به گفته یک متخصص پوست، پوسته پوسته شدن دور ناخن برخلاف باور غلط مردم به دلیل قرار گرفتن دست در داخل آب است و هیچ رابطه ای با کمبود کلسیم و ویتامین C ندارد و می توان با کرم های مرطوب نماینده مناسب، دست را چرب نگه داشت تا پوست دورناخن استحکام پیدا نموده و حالت ریش ریش و قرمزی آن از بین برود.

کمبود مواد مغذی

کمبود ویتامین A و کلسیم باعث خشکی و ورقه ورقه شدن پوست می گردد. کمبود پروتئین، فولیک اسید (نوعی ویتامین B که برای رشد سلول ها و احیای سلول های مرده ضروری می باشد) و ویتامین C موجب افتادن ناخن ها می گردد.

کمبود پروتئین باعث ایجاد راه راه های سفید بر روی ناخن ها می گردد. دریافت ناکافی ویتامین B12 می تواند سبب ایجاد خشکی، تیرگی و گرد شدن ناخن ها گردد.

کمبود روی می تواند باعث ایجاد لکه های سفید بر روی ناخن ها گردد. شکستگی ها در ناخن ها ممکن است نشانه این باشد که بدن شما به آب و مایعات بیشتری احتیاج دارد. وجود قرمزی در پوست اطراف ناخن وکوتیکول می تواند به واسطه فقر یا ضعف متابولیسم اسیدهای چرب دربدن شما باشد. شنماینده بودن ناخن ها با کمبود کلسیم، روی، آهن و انباشتگی بیش ازحد سلنیوم و یا کم کاری غده تیروئید ارتباط دارد و کندی رشد ناخن می تواند به دلیل سوء تغذیه کلی باشد.

رژیم غذایی مناسب

ار رژیم غذایی که سرشار از میوه و سبزیجات تازه می باشد استفاده نمایید، زیرا این مواد دارای ویتامین های ضروری، مواد معدنی و آنزیم ها می باشند.

ازمواد غذایی که سرشار از سولفور و سیلیکون می باشند (مانند کلم بروکلی، ماهی و پیاز) بهره ببرید. بعلاوه از غذاهایی که دارای یک نوع ویتامین B هستند (مانن سویا، ماء الشعیرو از تمام انواع دانه ها و غلات) می توانید دراین راه بهره بگیرید. توصیه می گردد غذاهای غنی از آهن را بیشتر مصرف کنید، زیرا رژیمی که آهن آن کم باشد، می تواند موجب تازگی و شنمایندگی ناخن گردد که با مصرف سبزیجات برگدار مانند اسفناج، گوشت قرمز و تخم مرغ می توان از آن جلوگیری کرد.

درافرادی که دچار سوء تغذیه نیستند، تا کنون سودمندی یک ماده مغذی یعنی بیوتین (که بخشی ازویتامین B- کمپلکس می باشد)، برای سلامتی ناخن به اثبات رسیده است، به بیماران مبتلا به سستی ناخن، مکمل های بیوتین تجویز می گردد. اندازه بیوتین استفاده شده در آنالیز پژوهشگران خیلی زیاد است، در حالی که بیوتین یکی از بی خطرترین مواد مغذی است، اما این دوز را فقط زیرنظر پزشک می توان مصرف کرد. زرده تخم مرغ، آرد سویا، غلات و قارچ از جمله منابع غنی بیوتین می باشندو کلم برگ، عدس و شیرهم تا حدی حاوی بیوتین می باشند.

نکات مهم در خصوص سلامت ناخن ها:

*ناخن های شنماینده، توان نگهداری رطوبت را در خود ندارند. در نتیجه لایه های ناخن به کلی خشک شده و ترک می خورند. پس مصرف کرم های مرطوب نماینده برای دست ها و اطراف ناخن ها توصیه می گردد.

* ویتامین B- کمپلکس هم دربهبود بخشیدن شرایط ناخن های شنماینده مفید است؛ البته نباید فراموش کرد که قرار دادن بیش از حد ناخن در معرض آب، یکی از دلایل مهم شنمایندگی است. پس عدم استفاده از دستکش در انجام کارهای منزل می تواند شنمایندگی را بیش ازپیش کند.

*اگرناخن های سست و شنماینده دارید، آنها را کوتاه و یکدست کنید.

*گاهی پاک کردن روده عظیم از سموم، از درمان شنمایندگی ناخن ها موثر است. این سموم که معمولاً در اثر یبوست به وجود می آیند، از جذب کانی هایی که برای استخوان لازمند، جلوگیری می نمایند.

*تغذیه و رژیم غذایی صحیح در رشد و سلامت ناخن ها نقش مهمی دارد. مثلاً غذاهای حاوی آهن، کلسیم، پتاسیم و ویتامین B برای ناخن ها مفیدند.

*آفتاب، کلر و پاک نماینده های قوی از دشمنان ناخن به تعداد می آیند، پس تا حد امکان ازآنها اجتناب کنید.

*اگرناخن های خشک و سختی دارید. هر دو روز یکبار، آنها را به مدت 20 دقیقه در روغن زیتون گرم قرار دهید.

*استفاده بیش از حد از لاک ناخن، سلامت ناخن ها را به خطر می اندازد و گاهی شما را از رنگ ناخن ها (که معیاری برای تشخیص سلامتی است)، غافل می نماید.

*اگرمتوجه رشد کند ناخن هایتان شدید، بدانید که رژیم غذایی نامناسب می تواند در این خصوص نقش مهمی داشته باشد، مثلاً کمبود ویتامین های A و B- کمپلکس، C، D و E و بعلاوه کمبود آهن، کلسیم، سولفورو اسیدهای چرب در رژیم غذایی در رشد ناخن ها بسیارحائزاهمیت است، پس آنها را نادیده نپندارید.

منبع:نشریه دنیای تغذیه، تعداده 98.

منبع: راسخون

به "زیبایی و سلامت ناخن با تغذیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیبایی و سلامت ناخن با تغذیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید