سرزعیم: مجوز ها از موانع اصلی اشتغال زایی است ، کمک به راه اندازی بنگاه های کوچک راهبرد کاهش بیکاری

به گزارش دانلود باران، استاد اقتصاد گفت: بنگاه های کوچک تاثیر کمی بر کارآفرینی دارند، اما تاثیر آن ها بر اشتغال بسیار زیاد است و هرچه مجوز ها در کشور تسهیل شوند به کاهش نرخ بیکاری کمک می شود.

سرزعیم: مجوز ها از موانع اصلی اشتغال زایی است ، کمک به راه اندازی بنگاه های کوچک راهبرد کاهش بیکاری

علی سرزعیم؛ استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و تحلیلگر مسائل اقتصادی و اقتصادی درباره اینکه پیچیدگی های اخذ مجوز های کسب و کار چه تاثیرات مخربی بر تولید و اقتصاد کشور دارد، به خبرنگار اقتصادی دانلود باران گفت: به طور کلی شرایط سخت اخذ مجوز ها بخش عرضه محصولات را محدود می کند، یعنی افرادی که میخواهند وارد بازار کار شوند و با سرمایه گذاری کسب و کاری ایجاد کنند را محدود می کنند. مجوز ها باعث می شود که موانع ورود به بازار کسب و کار زیاد و رقابت و سرمایه گذاری هم محدود شود که خود پیامد هایی در پی دارد.

وی در خصوص این سوال که با توجه به اینکه کسب وکار های کوچک و میانه یکی از مهمترین پیشران های اشتغالزایی در اقتصاد هستند، مهمترین مشکل پیشروی این کسب وکار های کوچک و میانه آیا مجوز های کسب وکار و نظام تامین اقتصادی خرد است، اظهار کرد: این مجوز ها یکی از مسائل پیشروی این کسب و کار ها است، اما نمی توان گفت که مهمترین یا تنها مشکل است. تامین اقتصادی و قوانین کار هم بخش دیگری از مسائل این کسب و کار ها محسوب می شود. این ها به این موضوع بسیار حساس هستند چراکه آن ها شرایط پرداخت دستمزد و هزینه های نیروی کار بسیار برای آن ها تعیین کننده است.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که با توجه به آمار های وزارت اقتصاد و برخی از کارشناسان و اقتصاددانان، مجوز کسب وکار مهمترین مانع رونق کسب و کار است، اهمیت تسهیل مجوز های کسب وکار در امر مانع زدایی از تولید چیست، افزود: زمانی که یکی از موانع شکل گیری کسب و کار ها تعداد زیاد مجوز ها است، کاهش این تعداد باعث می شود که کسب و کار رونق بیشتری بگیرد و افراد بیشتری هم وارد بازار شوند و رقابت هم افزایش پیدا کند. هرچند که تبعات رقابت بیشتر این است که عده ای که قبلا کسب و کار آن ها رونق بسکمک داشته، کاسبی آن ها کساد می شود، اما در مجموع به نفع جامعه است.

سرزعیم همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اهمیت بنگاه های اقتصادی کوچک و میانه، ضرورت کارآفرینی و خوداشتغالی، نظر شما در خصوص محدود و مشروط کردن شروع کسب و کار به اخذ مجوز چیست، بیان داشت: بنگاه های کوچک تاثیر کمی بر کارآفرینی دارند، اما تاثیر آن ها بر اشتغال بسیار زیاد است و هرچه مجوز ها در کشور تسهیل شوند به کاهش نرخ بیکاری کمک می شود. این بنگاه ها به افزایش کارآفرینی هم اندکی کمک می کنند، اما تاثیر آن برا اشتغال بسیار بیشتر است.

وی در خصوص این سوال که حریم های صنفی چه تاثیری بر مشاغل دارند و آیا حریم های صنفی با منطق اقتصادی تطابق دارد یا خیر، شرح داد: بدون تردید تاثیر دارد چراکه عمده اشتغال کشور از بنگاه های کوچک است و بنگاه های بزرگ عمدتا سرمایه دار هستند و تجهیزات زیادی دارند و همچنین اشتغال کمی ایجاد می کنند. طبیعتا اتحادیه های صنفی هم می توانند به انحصار کمک کنند هم نقش دیگری در این خصوص داشته باشند، بستگی دارد که اتحادیه ها چه نقشی را در این حوزه انتخاب کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "سرزعیم: مجوز ها از موانع اصلی اشتغال زایی است ، کمک به راه اندازی بنگاه های کوچک راهبرد کاهش بیکاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرزعیم: مجوز ها از موانع اصلی اشتغال زایی است ، کمک به راه اندازی بنگاه های کوچک راهبرد کاهش بیکاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید