قدیمی ترین دانشگاه های دنیا، دهگانه میراث دانش بشر

به گزارش دانلود باران، قدیمی ترین دانشگاه های دنیا همانند دانشگاه آکسفورد و کمبریج و نیز دانشگاه الازهر مصر با قدمتی نزدیک به هزار سال، هنوز هم در سطح بالای آموزش قرار دارند. این دانشگاه ها، به عنوان موزه های میراث دانش بشر نوعی جاذبه گردشگری به شمار می فرایند. با خبرنگاران همراه باشید.

قدیمی ترین دانشگاه های دنیا، دهگانه میراث دانش بشر

سابقه تاسیس دانشگاه در دنیا به حدود هزار سال پیش باز می گردد، دانشگاه های اروپایی و دانشگاه الازهر مصر که سال های قرون وسطی را پشت سر گذرانده و از راه رنسان به دنیای امروز رسیده اند، موزه های ارزشمند میراث دانش بشر به شمار می فرایند. دانشگاه هایی که از زمان دیرین برجای مانده اند نه تنها به پاس گذشته درخشان که از برای انطباق با دنیای امروز و قابلیت رقابت با دانشگاه های مدرن فعلی در سطح بین المللی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. شماری از این دانشگاه های قدیمی از نظر کیفیت آموزش نیز در میان معتبرترین دانشگاه های دنیا قرار دارند. نه تنها تحصیل، که بازدید از این دانشگاه ها هم با توجه به قدمت و عظمت آن ها برای گردشگران لذت بخش خواهد بود. برای آشنایی با ده دانشگاه قدیمی دنیا با دانلود باران همره باشید.

1- دانشگاه بولونیا (University of Bologna)

  • کشور: ایتالیا
  • بنیان گذاری: سال 1088 میلادی

دانشگاه بولونیا University of Bologna (با رتبه 182 دنیای) در سال 1088 پایه گذاری شده و تا به امروز هیچ گاه تکاپوی خود را متوقف ننموده است و به عنوان قدیمی ترین دانشگاه در دنیا شناخته می گردد. دانشگاه بولونیا تا دوره ای از دوره معاصر تنها دوره های دکترا ارائه می داد ولی امروزه دوره های متنوع در همگی مقاطع در این دانشگاه تدریس می گردد.

درباره آداب و رسوم و فرهنگ کشور ایتالیا

دانشگاه بولونیا واقع در شهر بولونیا، ایتالیا در حال حاضر دارای 85,000 دانشجو است که از این شمار 30,000 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر مشغول به تحصیل هستند.

2- دانشگاه آکسفورد (University of Oxford)

  • خاستگاه: انگلستان
  • بنیان گذاری: سال های 1167 تا 1096 میلادی

دانشگاه آکسفورد (با رتبه 5 دنیای) با لیست طویل 26 نخست وزیر انگلستان، 20 اسقف اعظم کانتربوری، 12 قدیس، 47 برنده جایزه نوبل و بعلاوه استفان هاوکینگ به مقدار قدمت خود مورد احترام نیز است. دانشگاه آکسفورد که به طور قطع یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های دنیا است در حال حاضر دارای 22,000 دانشجو است.

3- دانشگاه سالامانکا (University of Salamanca)

  • خاستگاه: اسپانیا
  • بنیان گذاری: سال 1134 میلادی

یکی دیگر از دانشگاه های قدیمی دنیا دانشگاه سالامانکا (با رتبه دنیای 490) است که در سال 1134 بنیان گذاری شده و در سال 1218 نشان پادشاهی را دریافت نموده است. دانشگاه سالامانکا به عنوان قدیمی ترین موسسه در اسپانیا در غرب شهر مادرید واقع شده است و در حال حاضر دارای 30,000 دانشجو در 9 پردیس خود است.

4- دانشگاه پاریس (University of Paris)

  • خاستگاه: فرانسه
  • بنیان گذاری: در دوره 1250 تا 1160 میلادی

دانشگاه پاریس میانه سال های 1160 و 1250 در مرکز فرانسه بنیان گذاری شده و به عنوان یکی از قدیمی ترین دانشگاه های اروپا شناخته می گردد. فعالیت این دانشگاه در طی انقلاب کبیر فرانسه از سال 1793 تا 1896 متوقف شد و پس از آن تا به امروز که به 13 دانشگاه مستقل تقسیم شده است به عنوان یک دانشگاه معتبر در سطح بین المللی مطرح است.

5- دانشگاه کمبریج (University of Cambridge)

  • خاستگاه: انگلستان
  • بنیان گذاری: سال 1209 میلادی

دانشگاه کمبریج در سال 1209 به وسیله شماری از اساتید و دانشمندانی که به دلایل اختلافات سیاسی دانشگاه آکسفورد را رها نموده بودند بنیان گذاری شد و امروز با رتبه 2 دنیای از دانشگاه آکسفورد پیشی گرفته است. در حال حاضر 18000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از این شمار 6000 تن دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر هستند.

6- دانشگاه پادووا (University of Padua)

  • خاستگاه: ایتالیا
  • بنیان گذاری: سال 1222 میلادی

دانشگاه پادووا (با رتبه 262 دنیای) که در سال 1222 در ایتالیا بنیان گذاری شده جزو معدود دانشگاه های به جا مانده از قرون وسطی در ایتالیا است که هنوز در حال فعالیت است. دانشگاه پادووا به پاس تحقیقات اولیه در زمینه کیهان نوردی، حقوق، پزشکی و فلسفه شناخته شده است. در حال حاضر 40000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

7- دانشگاه ناپل فدریکو دوم (University of Naples Federico II)

  • خاستگاه: ایتالیا
  • بنیان گذاری: سال 1224 میلادی

دانشگاه ناپل فدریکو دوم به وسیله فدریک دوم امپراتور روم باستان در سال 1224 در شهر ناپل بنیان گذاری شده است. این دانشگاه با رتبه 345 دنیای در حال حاضر شمار زیادی از رشته های تحصیلی را به جامعه دانشجویی 100,000 نفری خود ارائه می دهد.

8- دانشگاه سیه نا (University of Siena)

  • خاستگاه: ایتالیا
  • بنیان گذاری: سال 1240 میلادی

دانشگاه سیه نا واقع در شهر کوچک سیه نا در منطقه تاسکانی یکی دیگر از قدیمی ترین دانشگاه های دنیا محسوب می گردد. این دانشگاه با رتبه 471 - 480 دنیای با 20,000 دانشجو در حال تحصیل در پردیس های خود کمابیش نصف جمعیت شهر را شامل می گردد.

9- دانشگاه کویمبرا (University of Coimbra)

  • خاستگاه: پرتغال
  • بنیان گذاری: سال 1290 میلادی

دانشگاه کویمبرا (با رتبه 351 دنیای) در سال 1290 در مرکز پرتغال بنیان گذاری شد و در طی زمان به درخواست پادشاهان مختلف به شهرهای دیگر منتقل شد و پایان امروزه در شهر کویمبرا سومین شهر بزرگ پرتغال واقع شده است. این دانشگاه که دوران اصلاحات زیادی را پشت سر گذاشته برای سال های زیادی در سده هجدهم تنها دانشگاه پویا پرتغال محسوب می شد و امروزه پذیرای 25,000 دانشجو است.

10-دانشگاه الازهر (Al-Azhar University)

  • خاستگاه: مصر
  • بنیان گذاری: سال 970 میلادی

دانشگاه الازهر که در سال 970 بنیان گذاری شده تا سال 1961 به عنوان یک دانشگاه به رسمیت شناخته نمی شد. این دانشگاه در واقع به عنوان یک مدرسه برای آموزش دانش آموزان از دبستان تا دبیرستان و بعلاوه مرکز آموزش های اسلامی شناخته می شد ولی امروزه با به کارگیری استانداردهای مدرن در رتبه دنیای 701+ قرارگرفته است. در حال حاضر 20000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

جالب است بدانید...

قدیمی ترین دانشگاه در آسیا که دانشگاه سانتو توماس فیلیپین است در سال 1611 میلادی بنیان گذارده شد. قدیمی ترین دانشگاه در امریکا در سال 1636 میلادی تاسیس شد که دانشگاه هاروارد، ماساچوست این قدمت کهن را به شانه می کشد، و قدیمی ترین دانشگاه در استرالیا در سال 1850 میلادی تاسیس شد دانشگاه سیدنی در نیو ساوت ولز.

منبع: کجارو / topuniversities.com

به "قدیمی ترین دانشگاه های دنیا، دهگانه میراث دانش بشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین دانشگاه های دنیا، دهگانه میراث دانش بشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید