مشاغل مرتبط با رشته گردشگری و جهانگردی

به گزارش دانلود باران، مشاغل مرتبط با گردشگری

این صنعت یعنی صنعت گردشگری، کسب و کار بسیار بزرگی است که در تمام جهان کاربرد دارد. شاید فکر کنید که مشاغلی چون هتل داری، تورلیدری، کارمند فروش و یا برگذار کننده تور، تنها مشاغلی هستند که در این صنعت گنجانده شده اند. اما باید بگوییم که مشاغل مرتبط با گردشگری چیزی فراتر از این دو سه مورد است. حتی رشته های متنوعی نیز وجود دارند که می توانید در سراسر جهان، در آن ها تحصیل کنید و به یکی از شغل های این صنعت روی بیاورید. در ادامه، خبرنگاران برایتان مشاغل مرتبط با گردشگری را به سه سطح 1 تا 3 تقسیم نموده و شرح داده است.

مشاغل مرتبط با رشته گردشگری و جهانگردی

مشاغل سطح 3

این شغل ها به این علت در این رده قرار می گیرند که شما برای ورود به آن ها به تجربه بسیار کمی احتیاج دارید و حتی اگر تجربه ای هم نداشته باشید، می توانید آن ها را انجام دهید:

  • همراه نماینده تور (Tour Escort): این شخص یک مشتری یا گروهی از مردم در یک سفر سازمان یافته و یا تور بسته شده برای آنها به وسیله آژانس ها را، همراه می نماید (معمولا به عنوان دستیار راهنمای تور حضور می یابد).
  • منشی آژانس مسافرتی (Tour Agency Clerk): انجام وظایف منشی گری در پشتیبانی از کانترهای فروش، مانند بایگانی پرونده ها، وارد کردن اطلاعات اضافی و …
  • کارمند هتل (Hotel and Resort Personnel): کارهای مربوط به دستیاری هتل داران در خصوص اقامت و …
  • کارمند بخش های فروش و بازاریابی (Sales and Marketing Personnel): معمولا دپارتمان های فروش و بازاریابی، ترکیبی از شغل های مرتبط هستند. بخشی از این کارمندها به عنوان دستیار می توانند کار نمایند که البته کمی سابقه در بخش های دیگر گردشگری، می تواند در انتخابشان موثر باشد.
  • کارکنان امور گردشگری دولتی (Government Tourism Staff): تحت نظارت کارشناس گردشگری

(شغل های گوناگون به همراه نام انگلیسی آمده است که در هر کجای جهان که باشید بتوانید معنی و مفهوم آن را متوجه شوید)

مشاغل سطح 2

این سطح از مشاغل مرتبط با گردشگری احتیاج به کمی آموزش بیشتر و البته تجربه هایی در زمینه های گوناگون دارد.

  • کارمند بخش فروش و رزرو آژانس های مسافرتی (Reservation Personnel for Tour Agencies): این کارمندها، مسئول برنامه ریزی بسته های تور مختلف برای مشتریان گوناگون هستند. کارمندان این بخش فن بیانی قوی احتیاج دارند که علاوه بر مشتریان بتوانند با هتل ها و دیگر خدمات مربوطه مذاکره نموده و برترین قیمت را برای شرکت پیدا نمایند.
  • هماهنگ نماینده و یا دستیار رویدادها (Event Coordinator or Assistant): این کار به اجرای موفقیت آمیز برنامه های گردشگری و برنامه هایی مانند تخصیص اتاق و تصویب تسهیلات در نمایشگاه ها، جشنواره ها و کنفرانس ها یاری می نماید.
  • راهنمای گردشگری (Tour-guide): راهنمایان تور چه به زبان اصلی کشور و چه به زبان های خارجی وظیفه این را دارند که به گردشگران راهنمایی ها و اطلاعات لازم را در خصوص جاذبه های فرهنگی و طبیعی یک مقصد بدهند. فعالان این مورد از مشاغل مرتبط با گردشگری، باید اطلاعات زیادی در خصوص تاریخ، جغرافیا، ویژگی ها و … نسبت به مقصد و یا جاذبه ای خاص داشته باشند و معمولا در هر کشوری احتیاج دارند تا کارت راهنمایی تور را از سازمان مربوطه با گذراندن دوره های مختلف، دریافت نمایند.
  • مهماندار هواپیما (Flight Attendants): کارمندان هواپیما، همگی باید تحت آموزش های لازم قرار بگیرند تا بتوانند این شغل را داشته باشیند.

مشاغل سطح 1

افرادی که در این شغل ها فعال هستند، باید سال ها تجربه مفید و کاربردی در زمینه گردشگری داشته باشند.

  • مدیر آژانس های گردشگری (Tour Agency Operator): این شخص مالک یک شرکت گردشگری است و مسئولیت مدیریت کلی همه چیز را از کارمندان اداری تا تصویب نهایی تور می گیرد.
  • سرپرست آژانس مسافرتی (Tour Agency Supervisor): مدیر اداری که جریان عملکرد سازمانی شرکت را راهنمایی می نماید. مسئولیت نمایندگی، سازماندهی پروژه های پیچیده و ایجاد اولویت های سازگار با اهداف شرکت را دارد و سرپرستی نیروی کار شرکت به عنوان رهبر تیم را برعهده است.
  • معاون مدیر عامل (Assistant Agency Manager): مدیر عامل یا سرپرست هیئت مدیره را از تمام جنبه های عملیاتی آژانس تور پشتیبانی می نماید. بعلاوه باید مهارت های ارتباطی قوی و توانایی های مدیریتی نیز داشته باشد.
  • مدیر دفتر (Front Office Manager): مسئول تمام وظایف عملیات است که شامل: آموزش کارکنان، ارتباطات بین ادارات و برنامه ریزی کارکنان است.
  • برنامه ریز رویداد ها و سفرها (Event Organizer): رویدادهای گردشگری را نظیر تعطیلات، پروموشن ها، سفرها و … از ابتدا تا خاتمه برنامه ریزی و مدیریت می نماید.
  • کارشناس برنامه ریزی مقصد (Destination Specialist): تخصص این شخص در زمینه گردآوری اطلاعات در خصوص مقصدهای متفاوت توریستی نظیر جاذبه های تاریخی و فرهنگی، جغرافیایی، مسیرهای دسترسی، پروازها، اقامت و هزینه ها تخصص دارد.
  • مشاور تور و سفر (Travel and Tour Counselor): این شخص پرس و جو می نماید و توصیه های سفر را در تهیه رزرو برای پروازهای بین المللی و داخلی، اقامت در هتل، تورهای بسته و سایر ترتیبات حمل و نقل ارائه می دهد. او در این مورد از مشاغل مرتبط با گردشگری در جلسات فروش شرکت می نماید برای اینکه شرکت را معرفی کند.
  • کارشناس گردشگری دولتی (Government Tourism officers): کارشناس گردشگری دولتی فعالیت های مربوط به گردشگری و جذب گردش را از نظر بهبود اقصادی یک منطقه یا جاذبه خاص را در دسترس دارد.
  • محقق گردشگری (Tourism Researcher): او در خصوص کسب و کار تحقیق می نماید و بررسی، برنامه ریزی، مارکتینگ و تبلیغات کسب و کار را برعهده دارد.
  • استادان گردشگری (Tourism Academicians): اعضای هیات علمی، مدرسان و معلمان در موسسه ای که آموزش گردشگری را ارائه می دهد.
  • نویسنده گردشگری (Travel Writer): نویسندگان کتاب ها و مطالب گردشگری، با هدف آموزش خواننده در خصوص مقصد، توصیه های مفید برای کسانی که از مقصد بازدید می نمایند و الهام بخشیدن به خوانندگان برای اینکه به مقصدی خاص سفر نمایند.

بهتر است حالا که به خاتمهی مطلب مشاغل مربوط به گردشگری رسیدیم، مجددا این را بگوییم که این صنعت بسیار وسیع و گسترده است و اگر شما در یکی از رشته های مربوط به گردشگری تحصیل نمایید و بخواهید که در شغل هایی با زمینه توریسم فعالیت نمایید، هرگز ناامید نخواهید شد و در هر کجای جهان می توانید شغل مورد نظرتان را پیدا نمایید.

منبع: finduniversity.ph

منبع: الی گشت

به "مشاغل مرتبط با رشته گردشگری و جهانگردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاغل مرتبط با رشته گردشگری و جهانگردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید