هشدار هواشناسی به کشاورزان و زنبورداران؛ کمبود آب در بخش کشاورزی استمرار دارد

به گزارش دانلود باران، مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و زنبورداران توصیه می گردد که توصیه های هواشناسی را جدی بگیرند .

هشدار هواشناسی به کشاورزان و زنبورداران؛ کمبود آب در بخش کشاورزی استمرار دارد

مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار ، با اشاره به اینکه جوی آرام و آسمانی صاف در اغلب نقاط کشور حاکم است، گفت: طی 2 تا 3 روز آینده در ساعات بعد از ظهر در جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می گردد.

او از افزایش محسوس دما در نیمه جنوبی کشور تا انتها هفته اطلاع داد و گفت: امروز در استان های ساحلی خزر و اردبیل افزایش نسبی دما و طی روز های سه شنبه تا پنجشنبه با شمالی شدن جریانات، کاهش نسبی دما همراه با بارش پراکنده در این نواحی رخ خواهد داد.

حقیقت ادامه داد: طی روز های چهارشنبه و پنجشنبه در نوار شرقی کشور به ویژه منطقه زابل و جنوب غرب کشور وزش باد شدید گاهی گردوخاک پیش بینی می گردد.

مرکز گرم تر می گردد/ انتها هفته ای خنک در پیش است

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی از ماندگاری هوای گرم در بیشتر نقاط کشور اطلاع داد و گفت: زنبورداران منطقه ها مرکزی به دلیل گرمای هوا، زنبورستان ها را به زیر سایه انتقال دهند یا سایه بان ایجاد نمایند.

او با اشاره به شیوع آفت کرم ساقه خوار برنج در منطقه ها شمالی بیان نمود: براین اساس به برنج کاران توصیه می گردد که با روش های غیرشیمیایی مبارزه با این آفت را انجام دهند.

حقیقت با تاکید بر اجتناب از سم پاشی در ساعات گرما گفت: کشاورزان سم پاشی درختان و باغات خود را در دمای هوا 20 تا 27 درجه سانتی گراد انجام دهند، بعلاوه به دلیل گرمای هوا قبل از ساعت 10 صبح و در بعدازظهر از ساعت 6 به بعد سم پاشی را انجام دهند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: دامداران بعضی استان ها به دلیل رگبار و رعد و برق و وزش باد موقت از رفتن به ارتفاعات اجتناب نمایند.

او درباره آخرین شرایط بارش کشور بیان نمود: بنابر آخرین آمار بارش، از ابتدای سال زراعی تا به امروز، مجموع بارش کشور 130.3 میلی متر، نسبت به مدت مشابه سال قبل 278.6 میلی متر و دوره بلندمدت 224.8 میلی متر بوده است که این امر کاهش 53.2 درصدی بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته و 42 درصد دوره نرمال بلندمدت را نشان می دهد.

حقیقت با اشاره به اینکه درصد اندازه کم بارشی در استان های مختلف فرق دارد، بیان نمود: استان های کرمانشاه و چهار محال و بختیاری در راس کم بارشی قرار دارند.

به گفته او، با توجه به شرایط بارش و پیش بینی تاخیر در بارش های پاییزه، سال خشکی پیش روست و همیشه پیش بینی می گردد که مشکل آب در بخش کشاورزی استمرار یابد.

حقیقت ادامه داد: بنابر نقشه های هواشناسی در فصل تابستان به جز سواحل خزر، شمال غرب و جنوب شرق بارش چندانی در کشور نداریم.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در انتها توضیح داد: مدل ها نشان می دهد که دما طی ماه های آینده نرمال و بیش از نرمال است و به طور کلی ذات تابستان با گرما همراه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "هشدار هواشناسی به کشاورزان و زنبورداران؛ کمبود آب در بخش کشاورزی استمرار دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار هواشناسی به کشاورزان و زنبورداران؛ کمبود آب در بخش کشاورزی استمرار دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید