هم قدم با مرگ ، تردد شهروندان سنندجی در شهر رو به افزایش است

به گزارش دانلود باران، چند روزی می گردد که باز هم تردد مردم سنندج در خیابان ها، حضورشان در اماکن عمومی، تفریحی و بی توجهی آنان به توصیه های بهداشتی بیشتر شده است، گویا شهروندان بار دیگر هشدارها را به فراموشی سپرده و خطر ابتلا به کرونا و دست و پنجه با مرگ را آسان گرفته اند.

هم قدم با مرگ ، تردد شهروندان سنندجی در شهر رو به افزایش است

به گزارش دانلود باران به نقل از ایرنا، اوایل اسفند 98 و شیوع ویروس کرونا نیز وضع در سنندج تقریبا به همین منوال بود، یعنی مردم به هشدارها کمتر توجه می کردند و با وجود اطلاع رسانی های فراوان مبنی بر رعایت مسائل بهداشتی و ضرورت اجتناب از ترددهای غیرضرور در مراکز خرید و اماکن شلوغ، اما خیلی ها موضوع را جدی نگرفتند و عمدا یا از روی سهل انگاری به توصیه ها بی تفاوت بودند.

زمان گذشت و به تعطیلات نوروز 99 که رسیدیم، اوضاع بهتر شد و مردم هشدارها را جدی گرفتند، همچنانکه با در خانه ماندن و رعایت توصیه های بهداشتی، همکاری خوبی در زمینه مقابله با گسترش شیوع کرونا به نمایش گذاشتند اما همین که تعطیلات تمام شد و ادارات و ارگان های مختلف فعالیت جدی خود را از سرگرفتند، باز هم تعداد قابل توجهی از مردم این شهر، ماندن در خانه را فراموش نموده و راه خیابان و پارک ها را در پیش گرفتند، انگار همه چیز تمام شده و ویروسی به نام کرونا دیگر مطرح نیست.

باوجود تعطیلی بازار و اغلب اصناف غیرضروری و اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند، خیلی از شهروندان سنندجی در طول روز به ویژه عصرها چه با خودرو یا پیاده، به خیابان ها آمده(تعدادی بدون استفاده از ماسک و دستکش) و موجب تردد و ازدحام شده اند، همان چیزی که بارها ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت مردم را از آن برحذر داشته اند.

اما موضوع به اینجا ختم نمی گردد، چراکه حضور مردم سنندج در اماکن تفریحی و پارک ها به ویژه در روزهای آدینه به طرز قابل تاملی افزایش یافته و تصاویر ثبت شده روز آدینه 22 فررودین 98 در مقابل پارک کودک این شهر و توقف تعداد زیادی خودرو، نشان دهنده این ادعا است.

ناگفته نماند به رغم تاکید و اعلام ستاد مقابله با کرونای کشور در قالب اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند مبنی بر بسته بودن اصناف پرخطر و غیرضرور، بعضی از آنها از جمله تعدادی از پاساژهای تجاری سنندج فعال بوده و از بخشنامه ابلاغی تبعیت ننموده و دچار تخلف شده اند، همچنانکه دستفروشان نیز این روزها فعالیتشان بیشتر شده و بساط خود را کنار پیاده روها پهن می نمایند که همین نیز بهانه ای برای حضور مردم و خرید از آنان شده است.

خطر ایجاد بحران در صورت بی توجهی مردم

فرماندار سنندج از بی توجهی بعضی شهروندان و تردد غیرضروری آنان در سطح شهر به شدت انتقاد کرد و گفت: از مردم می خواهیم بیماری کرونا را جدی بگیرند و نسبت به رعایت مسائل بهداشتی بی تفاوت نباشند.

محمدابراهیم زارعی از افزایش ترددها در معابر و خیابان ها بعد از تعطیلات نوروزی ابراز نگرانی کرد و افزود: اگر حتی تعداد کمی از مردم توصیه ها را رعایت ننمایند، دچار بحران در بحث سلامت خواهیم شد.

وی در خانه ماندن و احساس مسئولیت نسبت به سلامت شهروندان را تنها راه شکست کرونا دانست و یادآور شد: در شرایطی که کادر درمانی و پزشکی در صف اول مقابله با این بیماری و به شدت با خطر روبرو هستند، احتیاج است ما نیز یاری حال آنان باشیم و به توصیه ها توجه کنیم.

فرماندار سنندج به شروع فعالیت اصناف کم خطر اشاره نمود و گفت: با اصنافی که پروتکل های بهداشتی را رعایت ننمایند به شدت برخورد می کنیم و در این رابطه با کسی تعارف نداریم، چراکه حفظ سلامتی مردم در اولویت است.

زارعی با تاکید بر اینکه در راستای اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند اجازه فعالیت به اصناف پرخطر را نخواهیم داد، افزود: نمایندگان فرمانداری با همکاری اتاق اصناف هر روز به طور مشترک بر فعالیت واحدهای صنفی نظارت می نماید که در صورت مشاهده تخلف، مورد به اماکن نیروی انتظامی و مرکز بهداشت گزارش داده می گردد.

ماندن در خانه بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز با ابراز نگرانی و انتقاد از بی توجهی بعضی شهروندان مبنی بر عدم تردد غیرضروری در معابر و امکان عمومی، گفت: بارها به مردم توصیه شده که تنها راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و شیوع آن، ماندن در خانه است.

آرزو فلاحی با بیان اینکه ترددهای غیرضروری مردم در سطح شهر باعث افزایش شیوع و بدتر شدن اوضاع خواهد شد، افزود: مردم توصیه ها را جدی بگیرند، چرا که در چند روز اخیر آمار ابتلا به کرونا در استان شیب صعودی بیشتری پیدا نموده است.

وی از شهروندان خواست در شرایط فعلی مراودات و ترددهای بی دلیل را از زندگی روزمره خود حدف نمایند و یادآور شد: واقعیت این است که اگر مردم شهرهای استان به ویژه سنندج همچنان بی توجه به توصیه ها باشند، با پیک بسیار زیاد شیوع کرونا و مبتلایان روبرو می شویم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علومپزشکی کردستان با بیان اینکه رعایت نکردن مسائل بهداشتی و توصیه های پزشکی همه را گرفتار می نماید، اظهارکرد: باید در کنار همدیگر و با ماندن در خانه، این بیماری را شکست دهیم، در غیر این صورت پیروز به نابودی این ویروس نخواهیم بود.

فلاحی گفت: بی توجهی مردم نسبت به موارد بهداشتی و هشدارهای پزشکی، زحمات کادر درمان را به هدر می دهد و جان افراد بیشتری را به خطر می اندازد.

وی با طرح این سوال باید حتما کسی از اطرافیان ما بر اثر کرونا فوت کند تا آن را جدی بگیریم؟ افزود: از شهروندان درخواست داریم با خودرو نیز باعث ترافیک و شلوغی در شهر نشوند، ضمن اینکه خود خودرو نیز می تواند آلوده به این ویروس باشد و ناخواسته با دست زدن به سطح آن به کرونا مبتلا شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علومپزشکی کردستان به باز شدن تعدادی از اصناف کم خطر براساس طرح فاصله گذاری هوشمند اشاره نمود و گفت: این دانشگاه بر کار اصناف نظارت داشته و در صورت رعایت نکردن بهداشت و رفتارهای پیشگیرانه، با جدیت با آنان برخورد می نماید.

فلاحی خواهان نظارت جدی تر دستگاه های متولی در امر بازرسی بر اصناف فعال استان شد و افزود: اجرای طرح مممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به استان و اعمال جریمه، یاری بسیار خوبی برای پیشگیری از افزایش شیوع کرونا است.

پلمب 320 واحد صنفی متخلف در سنندج

رئیس اتاق اصناف سنندج گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، 320 واحد صنفی متخلف در این شهر پلمب شده که بیشتر مربوط به واحدهای تجاری در پاساژها بوده است.

فرهاد عزت پور با اینکه از 23 فروردین و شروع طرح فاصله گذاری هوشمند به چند واحد صنفی پرخطر که فعالیت خود را شروع نموده اند، اخطار داده شده است، اعلام کرد: در صورت عدم توجه به اخطار داده شده، این واحدها با یاری اماکن، نیروی انتظامی و مرکز بهداشت پلمب خواهند شد.

وی خواهان یاری دولت به بازاریان سنندج با توجه به وقفه و تعطیلی فعالیت های بعضی واحدهای صنفی شد و افزود: اغلب بازاریان سنندجی اجاره پرداخت می نمایند و از لحاظ اقتصادی تحت فشار هستند، بنابراین در شرایط کنونی توجه به معیشت آنان لازم است.

درست است که حدود 2 ماه از شیوع ویروس کرونا در کشورمان می گذرد و این مدت روزهای دشواری را از لحاظ فشارهای روحی، روانی و اقتصادی تجربه نموده ایم اما از آنجایی که تنها راه خلاص شدن از این مهمان ناخوانده، ماندن در خانه و رعایت توصیه های بهداشتی است، بنابراین بیاییم برای نابودی این بیماری کوشش خود را به کار گیریم و نسبت به سلامت خود و شهروندان احساس مسئولیت کنیم.

کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می نمایند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و حضور نیافتن در مراکز عمومی، به هنگام عطسه باید جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "هم قدم با مرگ ، تردد شهروندان سنندجی در شهر رو به افزایش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هم قدم با مرگ ، تردد شهروندان سنندجی در شهر رو به افزایش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید