ونیز در خطر خارج شدن از لیست یونسکو

به گزارش دانلود باران، شلوغی دیوانه وار میدان سنت مارکو در شهر ونیز و عواقب منفی آن باعث شده است تا جزیره کوچک Certosa الگویی تازه برای اجرای گردشگری پایدار در ونیز باشد و این موضوع به این علت است که صنعت گردشگری در این شهر میخواهد با روشی تازه به پایداری بیشتر شرایط کاری و عایدی از گردشگری خود بپردازد.

ونیز در خطر خارج شدن از لیست یونسکو

سرمایه گذاری خصوصی، این جزیره عمومیِ فراموش شده را که فقط پانزده دقیقه با اتوبوس آبی از میدان سنت مارکو فاصله دارد، به یک پارک شهری چندمنظوره تبدیل نموده است، جایی که در آن ونیزی ها و ونیزدوست ها می توانند بدون تنش های موجود در آفت دائمی جهانگردی یعنی (ازدحام جهانگرد در یک منطقه یا اُوِرتوریسم) مدل تازهی از جهانگردی را تجربه نمایند و از ازدحام جمعیت در یک منطقه بکاهند.

آلبرتو سونینو، رئیس پروژه توسعه این جزیره که شامل یک هتل، تفرجگاه ساحلی، رستوران و پارک جنگلی است، گفت: ما هنوز راه زیادی در پیش رو داریم و تقریباً هیچ کس، حتی متخصصان و یا افراد محلی، این تالاب را به اسم یک محیط طبیعی و فرهنگی جالب توجه قبول ندارند. این موضوعی است که یا باید همین حالا انجام گردد یا دیگر هیچ وقت به سراغش نرویم. ونیز شهری با ساختار شنماینده و محیط تالابی است که تحت نظارت سازمان جهانی یونسکو محافظت می گردد.

پس از یک وقفه 15 ماهه در سفرهای گسترده بین المللی، ونیزی ها در حال آنالیز این مسئله هستند که چگونه می توانند از بازدیدنمایندگان در کنار کانال های آبی زیبا و چشم انداز های کارت پستالی دوران بیزانس استقبال نمایند؛ درصورتی که ایجاد شرایط سخت و ازدحام جمعیت در گذشته مسائلی مانند حفظ این شهر را تحت شعاع خود قرار می دهد.

در توصیه های مرکز میراث جهانی یونسکو، موضوعاتی مانند جهانگردی جمعی، به ویژه عبور کشتی های تفریحی از مرکز تاریخی شهر، کاهش مداوم ساکنان دائمی و بعلاوه مسائل حاکمیتی و مدیریتی مورد توجه نهاده شد.

مکانیلد روسلر، مدیر این مرکز میراث جهانی، به آسوشیتدپرس گفت: این چیزی نیست که ما به راحتی پیشنهاد کنیم و به آسانی حل گردد. این یک هشدار به جامعه بین المللی است که برای پرداختن به مسائل این چنینی باید با یکدیگر همکاری ها و مشورت های بیشتری داشته باشند.

مقامات منطقه ونتو طرحی را برای راه اندازی مجدد جهانگردی در این شهرِ وابسته به جهانگردی به رم ارائه داده اند که خواهان کنترل ورود مسافران روزمره، تقویت ساکنان دائمی، تشویق استارت آپ ها، محدود کردن سهام اجاره آپارتمان های خصوصی و به دست آوردن کنترل منطقه تجاری برای محافظت از ونیز مطرح شده است. این پیشنهاد که در ماه مارس ارائه شده است، با هدف تبدیل ونیز به شهری پایدار در صنعت جهانگردی است و امید می رود بتواند از 222 میلیون یورو (265 میلیون دلار آمریکا) بودجه بهبودی اتحادیه اروپا استفاده کند.

نیکولا پیانون، مدیر عامل گروه مشاوره بوستون، که برنامه استراتژیک ونیز به پیشنهاد او بوده است، گفت ونیز، این شهر زیبا، در معرض خطرِ ناپدید شدن است. اگر ما متحد نشویم و از این کار حمایت نکنیم، ونیز طی 10 سال به بیابان بدل خواهد شد و اثری از این زیبایی باقی نخواهد ماند.

این پیشنهاد برای ایجاد طرحی تازه به منظور جلوگیری از جهانگردی دسته جمعی ارائه شده است که نمونه شاخص آن در سال 2019 رخ داد و بالغ بر 25 میلیون بازدیدنماینده به این منطقه سفر کردند. بعلاوه، در این طرح قرار است از مهاجرت سالانه هزار ونیزی از این شهر جلوگیری گردد و 12 هزار نفر ساکن تازه جذب شده و 20 هزار شغل تازه با عایدی 4 میلیارد یورو ایجاد گردد.

آنا مورتی، کارشناس مدیریت مقصد در دانشگاه ونسی Ca Foscari، گفت: ونیز بدون جهانگرد به شهری تبدیل می گردد که نمی تواند به شهروندان خود خدمت کند.

طبق نظریه گروه مشاوره بوستون، 80 درصد از کل جهانگردها، حدود 19 میلیون مسافر، که در سال 2019 از این شهر بازدید کردند، فقط 5 یورو (6 دلار آمریکا) تا 20 یورو هزینه کردند. در طرف دیگر این معادله، 20 درصد از جهانگردانی که حداقل یک شب را در ونیز می گذرانند بیش از دو سوم کل عایدی جهانگردان ورودی روزانه را تشکیل می دهند. پیش بینی می گردد برای مدیریت بازدیدنمایندگان روزانه، یک سیستم رزرواسیون با هزینه دسترسی از سال 2022 راه اندازی گردد.

با توجه به نظارت بر ورود روزانه جهانگردان، این شهر سال گذشته یک اتاق کنترل هوشمند در نزدیکی پل اصلی راهآهن ایجاد کرد که با استفاده از داده های تلفن همراه نشان می دهد چه تعداد بازدیدنماینده در هر لحظه در ونیز حضور دارند. این فناوری بدان معنی است که می توان رزروهای آینده را با کدهای QR بارگیری شده در تلفن ها، بدون احتیاج به راه اندازی ایست های بازرسی، کنترل کرد. پیانون گفت: این طرح در شهری مانند ونیز که تعداد نقاط دسترسی محدودی دارد و فقط پنج کیلومتر مربع مساحت دارد، عملی است.

یاری به جهانگردی پایدارتر در ونیز مستلزم راهنمایی جهانگردان به مقصد تازه، تشویق جهانگردان برای گذراندن شب در اقامتگاه های این شهر، سخت کردن شرایط سفرهای یک روزه و امکان افزایش مقدار سکونت دائم در شهر با ساکنان تازه است.

اپراتورهای جهانگردی برای بازگشت به کسب و کار خود ناامید هستند و از سوی دیگر تمایل جهانی برای سفر دوباره رو به افزایش گذاشته است. علاوه بر این، در خصوص بسیاری از تغییرات باید به وسیله مقامات منطقه ای و شهرستانی در رم تصمیم گیری گردد، از جمله هر گونه محدودیت در منطقه بندی تجاری یا اجاره اقامتگاه از سیستم های کرایه خانه آنلاین.

کارلو باگنولی، رئیس آزمایشگاه نوآوری VeniSia در دانشگاه Ca Foscari، گفت: به نظر من سطح دیستوپی (شرایط سخت زندگی) که ما به آن رسیده بودیم در حدی بود که باید واکنشی نشان داده می شد. بسیاری از پروژه های تازه در بسیاری از نقاط در حال افتتاح هستند.

جزیره Certosa، با گذشت بیش از یک دهه هنوز در حال پیشرفت است و موفقیت آن در سطح بالایی است: سه هزار بازدید نماینده هر آخر هفته از 10 جاذبه دیدنی در اطراف این تالاب بازدید می نمایند که احتمال توسعه مجدد آن وجود دارد؛ از جمله بیمارستان های تاریخی، جزایر متروک و پایگاه های نظامی قدیمی.

سونینو گفت: من امیدوارم که فرصت را غنیمت بشماریم. این موضوع تنها یک شعار نیست، بلکه یک فرصت است. ما برای انتقال ونیز از گذشته به آینده به ایده ها و نظرات مفید زیادی احتیاج داریم.

منبع: گردشبان

به "ونیز در خطر خارج شدن از لیست یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ونیز در خطر خارج شدن از لیست یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید