گودی کمر فلسفه دارد

به گزارش دانلود باران، تا منظورتان چه باشد! اگر بخواهم به صورت علمی پاسخ بدهم، باید بگویم که بله، همه ما گودی کمر داریم و البته گودی کمر تنها انحنای ستون فقرات ما نیست. اصولا خداوند در طول ستون فقرات ما چهار انحنا قرار داده است. یک انحنا در گردن که آن هم مانند انحنای کمر حالت تقعر دارد و به آن لوردوز خفیف گردنی می گوییم. کمی پایین تر در ناحیه پشت، درست برعکس گردن، ستون فقرات ما به بیرون تحدب پیدا می نماید

گودی کمر فلسفه دارد

گودی کمر فلسفه دارد

تبادل نظر با آقای دکتر حمید بهتاش

تنها آدم ها نیستند که گروهی خوش اقبال اند و گروهی شوربخت. حتی اعضای بدن هم می توانند خوش شانس یا بدشانس باشند! تکرار نام بعضی از آنها برایمان خوشایند است اما بعضی دیگر انگار نام دیگر بیماری هستند. همه ما انسان ها هم آپاندیس و دیسک کمر داریم و هم قلب و مغز؛ هرچند دوتای اول تنها دردسر و بیماری را به یادمان می آورند و دوتای دوم سلامت جسم و روان مان را. خلاصه آنکه گودی کمر هم از آن قسمت های مناقشه برانگیز بدن ماست. همه ما گودی کمر داریم اما بعضی ها با تاسف از داشتن اش حرف می زنند. در گفت وگو با دکتر حمید بهتاش، فوق تخصص جراحی ستون فقرات و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گودی کمر خود را بهتر می شناسیم.

آقای دکتر! شما هم گودی کمر دارید؟!

تا منظورتان چه باشد! اگر بخواهم به صورت علمی پاسخ بدهم، باید بگویم که بله، همه ما گودی کمر داریم و البته گودی کمر تنها انحنای ستون فقرات ما نیست. اصولا خداوند در طول ستون فقرات ما چهار انحنا قرار داده است. یک انحنا در گردن که آن هم مانند انحنای کمر حالت تقعر دارد و به آن لوردوز خفیف گردنی می گوییم. کمی پایین تر در ناحیه پشت، درست برعکس گردن، ستون فقرات ما به بیرون تحدب پیدا می نماید که به آن هم قوز یا کیفوز پشتی می گوییم. سپس به لوردوز یا همان گودی کمر معروف می رسیم و پایان در ناحیه دنبالچه هم دوباره یک انحنا به جلو دیده می گردد.

اگر اشتباه نکنم این فرورفتگی ها و بیرون آمدگی ها یکی در میان تکرار می شوند؟

بله، دقیقا این طور است. هر فرورفتگی با یک انحنا به بیرون جبران می گردد.

خب، فایده این حالت فنری و زیگزاگی ستون فقرات چیست؟

خدا فقرات ما را به این شیوه دقیق طراحی نموده تا بتوانیم نیروی بیشتری را تحمل کنیم. اگر ستون فقرات ما مانند یک میله صاف بود با کوچک ترین فعالیتی استخوان هایمان به شدت تحت فشار قرار می گرفتند و دچار کمردرد می شدیم. ما در رشته ارتوپدی یک فرمول داریم که می گوید: load=n2+1 یعنی به ازای تعداد هر انحنای یک ستون یا میله، قدرت بارپذیری آن به توان دو، افزایش می یابد.

پس اگر ستون فقرات ما صاف بود 17 برابر کمتر از حالا می توانستیم وزن و فشار را تحمل کنیم؟

دقیقا همین طور است اما آنچه در اصطلاح به آن گودی کمر می گوییم داشتن انحنای بیش از حد طبیعی است. در حقیقت اصطلاح علمی گودی کمر بیش از اندازه، هیپرلوردوز است.

هیپرلوردوز را چگونه می توان تشخیص داد؟

روش های گوناگونی را در معاینات فیزیکی یا به وسیله عکس برداری می توان به کار گرفت. اما شایع ترین روش این است که از بیمار می خواهیم که صاف بایستد و 2 دست او در حالت آویزان باشد. در این حالت، اگر یک شاقول را از کنار سوراخ خارجی گوش رها کنیم، در حالت طبیعی باید از کنار برجستگی استخوان ران بگذرد. اما در حالتی که فرد هیپرلوردوز دارد، نخ شاقول جلوی این برجستگی قرار می گیرد. در حالت عادی، گودی کمر 45 تا 50 درجه را طبیعی در نظر می گیریم. البته با استفاده از عکس ایستاده ستون فقرات هم می توان اندازه گودی کمر را اندازه گرفت.

چرا این درجه ها را به صورت تقریبی اعلام می کنید؟

ببینید؛ ما در آناتومی بدن افراد گوناگون یک طیف طبیعی از تفاوت ها را داریم. مهم این است که با وجود این تفاوت ها، در کل یک عضو یا دستگاه کارکردی طبیعی داشته باشد. به عبارت دیگر، ما برای معین گودی کمر بیش از حد طبیعی تنها به درجه لوردوز نگاه نمی کنیم بلکه قوز یا کیفوز پشتی را هم که جبران نماینده آن است، در نظر می گیریم. به طور کلی، بعد از اندازه گیری کیفوز پشتی باید لوردوز کمر 20 درجه بیشتر از آن باشد.

گودی بیش از اندازه کمر به چه عللی به وجود می آید؟

یکی از دلایل شایع هیپرلوردوز، قوزپشتی است. یعنی ستون فقرات برای جبران کیفوز پشتی دچار هیپرلوردوز می گردد. مورد شایع دیگر در دختران نوجوانی دیده می گردد که در آستانه بلوغ هستند و به دلیل شرم و حیایی که از رشد سینه های خود دارند، به صورت کاملا ارادی، مدام قوز می نمایند و این باعث تشدید گودی کمر می گردد. بعضی افراد هم در ناحیه لگن خود یک مشکل آناتومیک دارند که زاویه اتصال اندام تحتانی به لگنشان طبیعی نیست و گودی بیش از اندازه کمر جبران می گردد. علاوه بر این، دررفتگی مادرزادی لگن هم می تواند گودی کمر را در پی داشته باشد. لغزندگی مهره های کمری به روی هم و کوتاهی تاندون آشیل هم از علل دیگر گودی کمر بیش از اندازه هستند.

تاندون آشیل پاشنه پا چه ربطی به گودی کمر دارد؟

ساختار اسکلتی بدن ما از اندام تحتانی گرفته تا لگن و ستون فقرات همگی به صورت یک واحد عمل می نمایند. وقتی تاندون آشیل یک فرد کمی کوتاه باشد موقع راه رفتن بیشتر روی پنجه پا راه می رود. به این افراد، پنجه رو می گوییم. در این حالت، اندام تحتانی به سمت جلو تمایل پیدا می نماید و برای جبران آن در ناحیه کمر، لوردوز افزایش پیدا می نماید. وقتی خانم ها کفش پاشنه بلند می پوشند هم دقیقا به صورت مصنوعی همین حالت را تقلید می نمایند.

یعنی شما توصیه می کنید خانم ها کفش پاشنه بلند نپوشند؟

نمی توانم مستقیما چنین توصیه ای کنم اما لااقل کفش پاشنه بلندی را بپوشند که بیشتر از 5 سانتی متر پاشنه نداشته باشد. علاوه بر این، حتما باید پاشنه کفش، پهن و لژدار باشد.

بحث به خانم ها کشیده شد. آیا گودی کمر در خانم ها بیشتر است؟

بهتر است به این شکل جوابتان را بدهم که چون کیفوزپشتی و ناهنجاری های ستون فقرات در خانم ها بیشتر دیده می گردد، گودی کمر افزایش یافته هم در آنها نسبتا بیشتر است. خانم ها در سنین پایین تری دوره رشد ناگهانی عضلانی ـ اسکلتی خود را در بلوغ طی می نمایند و همین امر شاید دلیل بالاتر بودن ناهنجاری های عضلانی اسکلتی در آنها باشد.

این همه از گودی کمر گفتیم! حالا لطفا بفرمایید که زیاد بودنش چه ایرادی دارد؟

اولین ایرادش این است که به صورت جبرانی می تواند قوز پشت و در پی آن افزایش فرورفتگی ستون فقرات گردنی و آسیب همه اینها را در پی داشته باشد. از طرف دیگر، به دلیل عدم توازن در تقسیم وزن، استخوان لگن تحت فشار قرار می گیرد. به هم خوردن تعادل و کشیدگی عضلات محافظت نماینده ستون فقرات نیز کمردردهای کششی در پی خواهد داشت.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "گودی کمر فلسفه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گودی کمر فلسفه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید