10 راهکار برای افزایش تمرکز در بچه ها

به گزارش دانلود باران، افزایش تمرکز در بچه ها یکی از دغدغه های اصلی والدین در سنین رشد است. افزایش تمرکز در بچه ها به روش های گوناگونی میسر است که از جمله آن می توان به استفاده از بازی های فکری، دوری از تلویزیون و موبایل، استراحت کافی و ... اشاره کرد.

10 راهکار برای افزایش تمرکز در بچه ها

برای بچه ها تمرکز بر روی یک چیز بیش از چند دقیقه سخت است اما این امر تا حدودی به خاطر کنجکاوی، انعطاف پذیری و انرژی بالای آنان طبیعیست. با این حال تمرکز یک مهارت مهم در یادگیری، انجام تکالیف خانه و هر کار دیگر است.

افراد بزرگسال روش های گوناگون روانشناختی و پزشکی (مانند قرص های تقویت حافظه) را در اختیار دارند تا بتوانند با آن تمرکزشان را افزایش دهند اما استراتژی لازم برای افزایش تمرکز در بچه ها متفاوت از بزرگسالان است.

شما می توانید به کودکتان به کمک روش های گوناگون کمک کنید تا بتوانند تمرکزشان را افزایش دهند. این راه ها به بچه ها عادات و قوانین خاصی را یاد می دهد که می توانند به کمک آنها در زمان انجام تکالیف راحت تر تمرکز کرده و کمتر بی قرار باشند.

راههایی برای افزایش تمرکز در بچه ها

1. کارها و تکالیف بزرگ را به کارهای کوچک تقسیم کنید

کارهای بزرگ نیازمند تمرکز و نظم بالایی هستند بنابراین تقسیم کردن آن به کارهای کوچک تر می تواند بسیار نتیجه بخش باشد. این روش می تواند هم در تکالیف مدرسه، هم در کارهای خانه و هم در یادگیری مهارت های جدید به کمک کودک شما بیاید.

انجام پروژه های کوچک که مجموع آنها منجر به انجام یک پروژه بزرگتر است، حس پیشرفت را در افراد ایجاد می کند و باعث می گردد تا بتوانند راحت تر تمرکز نمایند.

کارهای بزرگ نیازمند زمان و تمرکز بالاست و افراد برای انجام آنها باید خودشان را وقف آن کار نمایند. این امر موجب خستگی فرد شده و باعث می گردد تا افراد نسبت به انجام کار بی میل شوند. کارهای کوچک به سادگی انجام می شوند و نیاز به مقاومت بالا ندارند.

2. عوامل حواس پرتی را کاهش دهید

ممکن است بچه ها به انجام یک کاری علاقه داشته باشند اما نتوانند به عوامل حواس پرتی بی توجهی نمایند. شما باید فضایی که در آن بچه ها مشغول یادگیری هستند، درس می خوانند و یا به انجام کاری می پردازند را تا حد ممکن از عوامل حواس پرتی خالی نمایید. به خصوص نسبت به اثرات تماشای تلویزیون توسط کودک، موسیقی بلند، آلودگی های صوتی گوناگون و هرچیز دیگری که حواس کودک را پرت می کند دقت داشته باشید.

3. حواستان به تلویزیون و گوشی همراه کودک باشد

قطعا خوب نیست که در زمان انجام تکالیف بچه ها تلویزیون ببینند چرا که حواس آنها را تا حد بسیار زیادی پرت می کند. ارسال پیام در شبکه های اجتماعی نیز تمرکز بچه ها را دچار مشکل می کند. توصیه می گردد بچه ها از گوشی تلفن همراه در زمان انجام تکالیف و یادگیری مطالب استفاده ننمایند.

4. تکالیف هر روز در یک ساعت مقرر انجام گردد

انجام کارهای مشابه روزانه در ساعت مشابه به مرور زمان تبدیل به عادت می گردد. اگر کودک در ساعت مشابه هر روز به انجام تکالیفش بپردازد پس از یک مدت وقتی آن زمان معین شده فرا می رسد تمرکز بیشتری برای انجام تکالیف خواهد داشت. در واقع ذهن می داند که زمان معین شده برای انجام تکالیف فرا رسیده است و از این رو، اشتیاق بیشتری برای انجام آن کار را در فرد ایجاد می گردد.

بیشتر بخوانید: روش های تشویق بچه ها به انجام تکالیف مدرسه

5. برای آنها فعالیت فیزیکی مختلفی را پیش بینی نمایید

برخی فعالیت های فیزیکی مانند بازی، دویدن و برخی ورزش ها در بین انجام کارهای گوناگون باعث می گردد تا انرژی اضافی بچه ها تخلیه گردد. این کار باعث می گردد تا بچه ها کمتر بیقراری نمایند، خسته نشوند و راحت تر تمرکز نمایند.

6. کاری کنید تا بچه ها بازی نمایند و شاد باشند

محول کردن کارهای بسیار زیاد به بچه ها و نیز درگیر کردن آنها با فعالیت های بیش از حد، خستگی و فرسایش مغز بچه ها را در پی خواهد داشت. به عنوان یک پدر و مادر باید به آنها کمک کنید تا زمان کافی برای تفریح و شادی را داشته باشند و احساس فشار ننمایند.

بیشتر بخوانید: اثرات بازی کردن بر میزان هوش و رشد بچه ها

7. استراحت کافی برای بچه ها ضروریست

کمک کنید تا بچه ها به اندازه کافی بخوابند و در طول روز نیز به اندازه کافی استراحت نمایند.

8. برای رسیدن به هدف ضرب العجل معین کنید

معین زمان برای رسیدن به یک هدف به بچه ها کمک می کند تا تمرکز نمایند و در زمان معین شده آن را به انتها برسانند. با این حال شما باید حواستان باشد که برخی از بچه ها وقتی که زمانی برای انجام کار معین می گردد و یا زمان در نظر گرفته شده غیر معقول و کم است، احساس فشار می نمایند. این فشار باعث ایجاد استرس در بچه ها می گردد که نتیجه آن از دست رفتن تمرکز است.

9. برای کودکتان بازی فکری تهیه کنید

شما می توانید توانایی تمرکز در کودکتان را با بازی هایی که نیازمند فعالیت مفید ذهنی هستند افزایش دهید و بهبود بخشید. انواع بسیار گوناگونی از این بازی ها وجود دارد که می توانید آنها را از اسباب بازی فروشی ها تهیه نمایید. بازی هایی که نیازمند تمرکز، برنامه ریزی و به طور کلی فعالیت ذهنی هستند، می توانند تفریح را با تمرکز ترکیب کرده و موجب افزایش تمرکز بچه ها شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی چند بازی فکری برای افزایش دقت و هوش بچه ها

10. زمانی را بین دوکار در نظر بگیرید

زمانی که کودک شما درگیر کاری است به او بگویید که بعد از آن چه کاری باید انجام دهد اما یک فاصله زمانی را بین انتها کار فعلی و انجام کار بعدی در نظر بگیرید. این موضوع زمانی از اهمیت بالایی برخوردار است که کودک شما در حال انجام کاریست که آن را دوست دارد و از آن لذت می برد چرا که ممکن است توقف آن و انجام کارهای دیگر برای او اکراه آور باشد.

شما برای افزایش تمرکز در بچه ها چه پیشنهادی دارید؟ آن را با مخاطبان دانلود باران درمیان بگذارید.

برگرفته از: successconsciousness

گروه روانشناسی دانلود باران

منبع: setare.com

به "10 راهکار برای افزایش تمرکز در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 راهکار برای افزایش تمرکز در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید