از دردهای رشدی چه می دانید؟

به گزارش دانلود باران، شکایاتی مانند اینها را ممکن است از تازه مادران زیاد شنیده باشید: دختر 8 ساله ام به خاطر درد پاهایش نمی تواند بخوابد... پسر 6 ساله دوست ام با گریه و درد پاهایش از خواب می پرد... مادرانی که تجربه بیشتری دارند، در این مواقع، به بچه ها شان می گویند نگران این دردهای مبهم در ساق پاهای شان نباشند؛ چون این دردها به رشد آنها

از دردهای رشدی چه می دانید؟

از دردهای رشدی چه می دانید؟

ترجمه: دکتر زهرا عباس پور تمیجانی

توصیه هایی به والدین برای برخورد مناسب با دردهای پراکنده بچه ها در سنین رشد

شکایاتی مانند اینها را ممکن است از تازه مادران زیاد شنیده باشید: دختر 8 ساله ام به خاطر درد پاهایش نمی تواند بخوابد... پسر 6 ساله دوست ام با گریه و درد پاهایش از خواب می پرد... مادرانی که تجربه بیشتری دارند، در این مواقع، به بچه ها شان می گویند نگران این دردهای مبهم در ساق پاهای شان نباشند؛ چون این دردها به رشد آنها مربوط است.

بعضی از بچه ها دچار دردهای شبانه در پای خود می شوند؛ دردهایی که دلیل معینی ندارند و اغلب به آنها دردهای رشد می گویند. در واقع اسم دردهای رشدی ممکن است اسمی اشتباه باشد زیرا هیچ شاهدی وجود ندارد که رشد باعث ایجاد درد گردد. با این حال برای بسیاری از بچه ها دردهای رشدی یک پدیده واقعی است و مهم است که شما شکایت کودک تان در این مورد را جدی بگیرید. گاهی به نظر می رسد که دردهای رشدی در واقعی ناشی از یک بیماری زمینه ای هستند که قابل درمان است.

از این دردهای رشدی نترسید

دردهای رشدی معمولا با انتها سال های نوجوانی فروکش می نمایند. تا آن هنگام می توانید با انجام اقداماتی ساده درد شبانه کودک تان را تخفیف دهید. دردهای رشد معمولا خفیف هستند و به صورت دردهای مبهم نامعین (اغلب در بازوها یا ساق پاها) حس می شوند.

همان طور که گفته شد، با وجود اینکه این دردها واقعی هستند، ناشی از رشد بدن کودک نیستند. در واقع دردهای جسمی مربوط به افزایش سن فرآیند رشد را کند می نماید. از طرف دیگر ما در همه زمان ها در حال رشد هستیم. بنابراین اگر بخواهیم دقیق صحبت کنیم، دردهای رشد در هر سنی ممکن است رخ دهد؛ مثلا آرتریت را می توان در رشد مربوط به سالمندان دانست. دردهای رشدی به طور معمول خطرناک یا زیان بار نیستند، اما به جای کلمه دردهای رشدی، که عبارتی عامیانه است، برای دردهای ناشی از عوامل مختلف استفاده کنیم؛ مثلا بهتر است از کشیدگی های جزیی، فرسودگی عضلات و درد عضلانی که گاهی بچه ها فعال را مبتلا می نماید، صحبت کنیم.این دردها چه علامتی دارند؟

دردهای رشد اغلب به صورت دردهایی مبهم و زق زق نماینده در پاها، اغلب در جلوی ران ها، پشت ساق پاها یا پشت زانوها توصیف می شوند. معمولا هر دو پا درد می گیرد و بعضی از بچه ها ممکن است از درد شکم یا سردرد در حین دروه های درد رشد شکایت داشته باشند.

دردهای رشدی اغلب در انتهای بعدازظهر یا ابتدای غروب بروز می نمایند. بعضی اوقات درد کودک را در میان شب بیدار می نماید.

کی باید رفت دکتر؟

در بعضی موارد بهتر است در خصوص درد پای کودک با پزشک تان مشورت کنید، از جمله در صورتی که دردتان این ویژگی ها را داشته باشد:

مدوام باشد و در طول روز ادامه پیدا کند.

به قدری شدید باشد که با فعالیت های طبیعی کودک تداخل پیدا کند.

درد در مفصل ها متمرکز باشد؛ با یک جراحت همراه باشد یا با نشانه ها و علایم دیگری مانند تورم، قرمزی، حساسیت، تب، لنگیدن، دانه های پوستی، بی اشتهایی، ضعف و خستگی همراه گردد.

دلیل و عوامل خطرساز دردهای رشدی

شاهدی وجود ندارد که رشد کودک دردناک باشد؛ اما دویدن، بالا و پایین پریدن زیاد کودک ممکن است روی دستگاه عضلانی اسکلتی او فشار بیاورد. درد عضلانی ناشی از استفاده از بیش از حد در طول روز محتمل ترین دلیل آن چیزی است که دردهای رشد نامیده می گردد. دردهای رشد معمولا در فاصله سنین 2 تا 12 سالگی و در دخترها کمی بیش از پسرها دیده می گردد. دویدن و بالا و پایین پریدن زیاد در طول روز خطر درد پا را در شب افزایش می دهد.

طرز تشخیص

پزشک برای اینکه مطمئن گردد دردهای کودک تان به دلیل بیماری جدی تری نیست، ممکن است این سوالات را از شما بپرسد:

درد در کجا رخ می دهد؟ آیا درد در موقع معینی از روز رخ می دهد؟ درد چه مدت طول می کشد؟ آیا درد کودک را در شب بیدار می نماید یا مانع خوابیدن او می گردد؟ آیا علایم دیگر مانند تورم، قرمزی، درد شکمی یا سردرد هم در کودک بروز می نماید؟ آیا کودک تان اخیرا آسیب دیده است؟ آیا مقدار فعالیت کودک تان اخیرا افزایش یافته است؟ آیا اخیرا فعالیت جسمی جدیدی را آغاز نموده است؟

پزشک بعلاوه کودک تان را معاینه خواهد نمود و ممکن است سوالاتی در خصوص بعضی از بیماری های خاص که علایم مشابهی دارند، مانند نشانگان پاهای بی قرار بکند. این نشانگان با حس ناخوشایندی در پاها و تمایل غیرقابل کنترلی برای تکان دادن پاها برای راحت شدن معین می گردد. ندرتا ممکن است پزشک آزمایش خون، رادیوگرافی با اشعه ایکس و سایر آزمون های تشخیصی برای مشخص دلیل پا درد کودک تجویز کند.

برای درمان چه باید کرد؟

درمان اختصاصی و قاطعی برای دردهای رشد وجود ندارد اما شما می توانید با اقداماتی مانند ماساژدادن پاهای کودک درد او را تخفیف دهید. از جمله درمان های خانگی که می توانید برای کودک انجام دهید، اینها هستند:

پای کودک را ماساژ بدهید: بعضی از بچه ها با ماساژ ملایم پاها، احساس راحتی می نمایند. بعضی دیگر با درآغوش گرفتن و نوازش آرام می شوند.

کشش به پاهای کودک هم موثر است: می توانید این کار را به صورت یک عادت روزانه در صبح ها و بار دیگر هنگام خواب انجام دهید.

از کمپرس گرم بهره ببرید: گرما ممکن است به تسکین درد عضلات یاری کند. از یک بالشتک گرم نماینده با درجه حرارت متعادل پیش از خوابیدن کودک، یا هنگامی که او از درد پا شکایت دارد، بهره ببرید. هنگامی که کودک به خواب رفت کمپرس گرم را بردارید. حمام گرم قبل از خواب هم ممکن است یاری نماینده باشد.

با نظر پزشک، به او داروی مسکن بدهید: از داروهای مسکن معمول مانند ایبوپروفن یا استامینوفن برای تسکین درد کودک بهره ببرید، اما هیچ گاه از آسپیرین استفاده نکنید، چون احتمال دچار شدن کودک به نشانگان رای، یک عارضه نادر مغزی وخیم که به مصرف آسپیرین در بچه ها مربوط است، وجود دارد؛ و بالاخره اینکه به کودک تان اطمینان دهید که این دردهای رشد برای همواره ادامه نخواهد یافت و با افزایش سن او خود به خود فروکش خواهد نمود.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "از دردهای رشدی چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دردهای رشدی چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید