ایمنی ایجاد شده ناشی از کرونا، عفونت مجدد را متوقف می نماید

به گزارش دانلود باران، نتایج دو مطالعه نشان می دهد که ماندگاری ایمنی حاصله از ابتلا به ویروس کرونا بیش از آنچه که انتظار می رفت، است و این ایمنی خطر ابتلای مجدد به این عفونت را بسیار کمتر می نماید. اکنون امید می رود که واکسن های کرونا نیز با فراوری همین ایمنی، پایانی برای این همه گیری باشند.

ایمنی ایجاد شده ناشی از کرونا، عفونت مجدد را متوقف می نماید

به گزارش دانلود باران از ایرنا، حدود یک سال پیش، ویروس جدید کرونا، در شهر ووهان چین در حال گسترش بود اما در آن موقع، از این ویروس به عنوان نوع جدیدی از ذات الریه یاد می شد که علت مشخصی نداشت. آنچه به دنبال آن رخ داد، بدترین همه گیری دنیا در یک قرن گذشته بوده است. حدود 80 میلیون نفر تا کریسمس سال 2020 به این ویروس آلوده شدند و بیش از 1.75 میلیون نفر از آنها جان خود را از دست داده اند.

البته این تعداد، تنها افرادی را شامل می گردد که ابتلای آنها به کرونا توسط آزمایش مناسب PCR تأیید شده است. این در حالی است که افراد بسیاری به کرونا مبتلا شدند و آزمایش نداده اند و نیز افراد بسیاری هم بدون اینکه بیماری کووید 19 در آنها تشخیص داده گردد، بر اثر عوارض این بیماری فوت کردند.

اما اکنون دنیا به اولین واکسن های کووید 19 دسترسی پیدا نموده است. بر اساس نتایج آزمایشات فاز 3، این واکسن ها بسیار موثر هستند و می تواند از ابتلا به موارد وخیم کووید 19 پیشگیری نمایند. این داروها می توانند به دنیایان یاری نمایند تا همه گیری را از بین ببرند، اما بازگشت به حالت طبیعی چند ماه طول خواهد کشید و این تنها درصورتی است که درصد زیادی از مردم مایه کوبی شوند.

واکسن ها نشان دادند که آنها می توانند واکنش ایمنی قابل مقایسه و یا بهتر از پاسخ ایمنی مشاهده شده در بازماندگان کووید 19، ایجاد نمایند. اما آنچه محققان نمی توانند به طور کامل شرح دهند مصونیت ویروس کرونا است زیرا این ویروس هنوز خیلی جوان است.

بهترین مطالعه ای که تا کنون در خصوص ایمنی کووید 19 صورت گرفته است، به محققان نشان می دهد، بیمارانی که هشت ماه پیش از این بیماری جان سالم به در بردند، هنوز در برابر ابتلای مجدد به این عفونت محافظت می شوند. امید این است که این واکسن ها، واکنش ایمنی مشابهی ایجاد نمایند که می توانند با ایجاد محافظت طولانی مدت در برابر ابتلا به موارد وخیم بیماری همراه باشد.

اکنون، چند مطالعه جدید خبرهای خوبی را به موقع برای کریسمس ارائه می دهند، و امیدها را افزایش می دهد که ایمنی ویروس کرونا بهتر از حد انتظار است. گروه هایی مستقل از محققان متوجه شدند، افرادی که به کووید 19 مبتلا شده اند کمتر دوباره به این عفونت مبتلا می شوند.

البته ابتلای مجدد کووید 19 در حال حاضر مستند است، زیرا کشورهای مختلفی موارد واقعی از ابتلای مجدد به کووید 19 را گزارش داده اند که چند ماه پس از اولین دوره اتفاق افتاده است اما ابتلای مجدد به کرونا، نادر و علت آن هنوز کاملاً شناخته نشده است.

بعضی گمان می نمایند که فعالیت نکردن سیستم ایمنی بدن ممکن است بازماندگان کووید 19 را برای دومین بار در معرض خطر آلودگی مجدد با این ویروس قرار دهد و بعضی دیگر می گویند جهش های ویروس کرونا، اگر قابل توجه باشند، می توانند منجر به ابتلا به عفونت مجدد شوند.

گروه هایی از محققان دانشگاه آکسفورد و موسسه ملی سرطان آمریکا، آزمایش های مشابه اما جداگانه ای را در زمینه ایمنی ایجاد شده ناشی از ویروس کرونا انجام دادند.

نتیجه هر دوی این مطالعه ها تقریباً یکسان بود و نشان دادند که عفونت قبلی کووید-19، از بیشتر افراد در برابر ابتلای مجدد به این عفونت محافظت خواهد نمود.

محققان آنتی بادی های ناشی از عفونت طبیعی را آنالیز کردند و متوجه شدند که افراد دارای این آنتی بادی ها بسیار کمتر در معرض خطر ابتلای مجدد به این ویروس قرار دارند؛ این دو مطالعه نشان دادند که این افراد از همان نوع محافظتی برخوردارند که از یک واکسن موثر دریافت خواهند کرد. به گفته دکتر ند شارپلس، مدیر انستیتوی ملی سرطان، عفونت مجدد بسیار نادر است.

در این مطالعات از دو آزمایش شامل آزمایش خون برای آنتی بادی و آزمایش کووید 19 برای تشخیص عفونت استفاده شد.

موسسه ملی سرطان، 3 میلیون نفر را که آزمایش آنتی بادی را در آزمایشگاه های خصوصی آمریکا انجام داده بودند، آنالیز کرد.

نتیجه این آنالیز نشان داد: تنها 0.3٪ از افرادی که این پروتئین های محافظ را داشتند، آزمایش ویروس کرونا آنها مثبت بود.

این در حالی است که حدود سه درصد از افرادی که آنتی بادی نداشتند، نتیجه آزمایش کووید 19 آنها مثبت بودند.

در مطالعه دوم محققان بیمارستان های دانشگاه آکسفورد که در مجله پزشکی New England منتشر شد، بیش از 12 هزار و 500 پرسنل بهداشتی آنالیز شد و از این تعداد، هزار و 265 نفر از آنتی بادی های ویروس کرونا برخوردار بودند. تنها دو نفر از 265 نفری که آنتی بادی کرونا داشتند، شش ماه بعد، دوباره به کووید 19 مبتلا شد اما هیچ علائمی نداشتند.

این در حالی است از 11 هزار و 364 نفری که ایمنی کووید-19 نداشتند، 223 نفر از آنها 6 ماه بعد به کرونا مبتلا شدند.

شارپلس گفت: مشاهده نتایج مطالعه دانشگاه آکسفورد بسیار راضی نماینده است. هر دو مطالعه نشان دادند که در صورت وجود آنتی بادی، 10 برابر کمتر محتمل است که به عفونت دوم مبتلا شد. با این حال همانند سایر مطالعات، برای شرح بیشتر در خصوص مدت زمان ماندگاری این ایمنی و خطر ابتلای مجدد به این عفونت به تحقیقات بیشتری احتیاج است. افراد پس از بهبودی از کووید-19 همچنان باید باید اقدامات ایمنی را رعایت نمایند.

منبع: جام جم آنلاین

به "ایمنی ایجاد شده ناشی از کرونا، عفونت مجدد را متوقف می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایمنی ایجاد شده ناشی از کرونا، عفونت مجدد را متوقف می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید