چگونه دست بدهیم تا کرونا نگیریم؟!

به گزارش دانلود باران، بهداشت نیوز/ شاید نام بعضی پزشکان پس از انتها بحران کرونا به آسانی فراموش نشود، هم به واسطه زحماتشان به عنوان مدافعان سلامت هم به دلیل حضور فعال و دلسوزانه در کنار اصحاب رسانه. دکتر مردانی یکی از این پزشکان فعال است که پس از شیوع کرونا همواره با روی خوش و حتی در اوج کار جوابگوی رسانه ها چه به صورت تلفنی و چه به صورت تصویری بوده است.

چگونه دست بدهیم تا کرونا نگیریم؟!

به همین دلیل طی روزهای گذشته گفت وگوی مجازی این پزشک با یکی از دانلود باران حوزه سلامت در فضای مجازی پخش شد که در این تماس تصویری، خبر آمدن واکسن کرونا طی ماه های آینده را از زبان او شنیدیم و تا حدی امید در دلمان جوانه زد.

خبرنگار ما در این گفتگوی اختصاصی موضوعاتی چون تغییر سبک دست دادن مردم پس از کرونا (کوبیدن مشت ها به هم)، تأثیر واکسن آنفلوانزا برای بیماری کرونا و ایمنی افرادی که سرما می خورند در برابر کرونا را از دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی کرونا جویا شد که در ادامه مشروح این گفت وگو را می خوانید.

دست دادن به هر شکلی ممنوع!

مردانی در ابتدا با تأکید بر اینکه دست دادن به هر شک و سبکی مشکل دارد، گفت: پس از شیوع کرونا روش دیگری از دست دادن به صورت مشت کردن و زدن پشت دست ها به هم در میان افراد جامعه رواج پیدا نموده است که می تواند باعث انتقال ویروس گردد.

وی افزود: ما می گوییم یک فرد با فرد دیگر حداقل یک و نیم متر باید فاصله داشته باشند اما وقتی دو فرد بخواهند برای دست دادن به هر شکلی به هم نزدیک شوند این فاصله به صفر می رسد و در نتیجه هیچ مرجع علمی و بین المللی مشت کردن دست ها و کوبیدن آن ها به هم را تأیید نمی نماید.

دکتر مردانی در اینباره ادامه داد: از نگاه من هیچ لزومی ندارد که مردم ما برای ادای احترام و احوالپرسی حتما به هم دست بدهند، مثلا می توانیم از فرهنگ های دیگر مانند فرهنگ ژاپنی که برای ادای احترام به یگدیگر تعظیم می نمایند استفاده کنیم. اتفاقا ژاپن یکی از کشورهایی است که توانست کرونا را در عرض چند هفته شکست دهد و حذف همین عادت های غلط چون دست دادن و عدم رعایت فاصله فیزیکی در موفقیتشان مؤثر بود.

هیچ مرجع علمی و بین المللی مشت کردن دست ها و کوبیدن آن ها به هم را تأیید نمی نماید.

سرما خوردگی ما را در برابر کرونا ایمن می نماید؟

همچنین این متخصص بیماری های عفونی در مورد صحت و سقم این موضوع که آیا سرماخودرگی بدن را در برابر کرونا مقاوم می نماید یا نه هم گفت: کرونا ویروس ها دومین علت شایع عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی بعد از رینو ویروس ها هستند. رینو ویروس ها همان ویروس هایی هستند که سرماخوردگی ایجاد می نمایند و سال ها هم وجود داشته است.

وی اضافه نمود: در آنالیز ها دیده شده که آن ها که سرماخوردگی می گیرند که دلیل عمده آن ها رینوویروس ها هستند نه کرونا، ممکن است به علت ایجاد آنتی بادی در بدنشان یک ایمنی محافظتی بسیار کم نسبت به کرونا داشته باشند.

او اعلام کرد: البته کووید 19 کرونای جدید محسوب می گردد و از نظر آنتی ژنتیک تفاوت های عمده ای با کرونای قبلی دارد ولی سرماخوردگی هایی با عامل کرونای قدیمی یک محافظت بسیار کم برای فرد ایجاد می نمایند که اصلا قابل اعتماد نیست و به هیچ عنوان توصیه نمی گردد که فرد سرما بخورد برای اینکه کرونا نگیرد.

واکسن آنفلوانزا نمی تواند در برابر کرونا محافظتی ایجاد کند

مردانی ضمن بیان اینکه واکسن آنفلوانزا هیچ محافظتی برای کرونا ایجاد نمی نماید و فقط در برابر خود بیماری آنفلوانزا محافظت نماینده است نه بیماری های دیگر، گفت: واکسن کرونا واکسنی مجزاست که انشاالله هر زمان تأیید گردد به صورت واکسن مجزا در بازار عرضه خواهد شد.

عضو کمیته علمی کرونا خبری خوش برای ساخت واکسن کرونا هم داشت: خوشبختانه واکسن کرونا در جهان ساخته شده و کارآزمایی بالینی آن توسط یک شرکت چند ملیتی صورت گرفته است و مبلغی حدود 8 و نیم میلیارد یورو کشورهایی چون آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلیس برای ساخت این واکسن هزینه و یاری نموده اند.

وی توضیح داد: به نظر می رسد اولین واکسن کرونا که به بازار عرضه می گردد همین واکسن شرکت چند ملیتی باشد که اجتمالا تا خاتمه سال میلادی یعنی در اواخر پاییز یا دی ماه به دست مردم خواهد رسید. دو شرکت آمریکایی هم خیلی کارهای خوبی در حوزه ساخت واکسن انجام داده اند و حتی روی انسان امتحان نموده اند و مؤثر بوده است. چینی ها هم برای تهیه واکسن کوشش هایی نموده اند و نتایج خود را کم کم اعلام می نمایند.

واکسن آنفلوانزا هیچ محافظتی برای کرونا ایجاد نمی نماید و فقط در برابر خود بیماری آنفلوانزا محافظت نماینده است نه بیماری های دیگر.

خبر خوش: واکسن کرونا تا خاتمه سال میلادی به دست مردم می رسد

در ادامه این متخصص بیماری های عفونی گفت: پیش بینی می گردد نزدیک دو میلیارد واکسن تا آخر سال میلادی در دسترس مردم جهان قرار می گیرد. ضمناً همه کشورهای جهان هم احتیاج به واکسن ندارند مثلا آمریکا اولین کشوری است که احتیاج به واکسن دارد زیرا بیشترین میزان ابتلا و مرگ و میر بر اثر کرونا را دارد سپس برزیل،روسیه، هند و چند کشور اروپایی و کشور ما که بعد آن ها قرار می گیرد.

او با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا مانند هر ساله برای افراد در معرض خطر لازم است، گفت: بیماری آنفلوانزا با واکسن قابل پیشگیری است و به همین علت ترسی از همزمانی آنفلوانزا و کرونا در پاییز نداریم، فقط اگر مردم واکسن آنفلوانزا را نزنند، اپیدمی شدن کرونا و آنفلوانزا می تواند خطرناک و نگران نماینده باشد.

اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا و کرونا با افراد در معرض خطر است

مسعود مردانی خبر خوبی دیگری هم برای مردم داشت: شاید بیشترین تعداد واکسن در تاریخ کشورمان برا آنفلوانزا سال جاری سفارش داده شده است، مثلا اگر سال های قبل برای 2 میلیون نفر واکسن داشتیم سال جاری قول داده اند تا ده میلیون واکسن وارد نمایند. پس اگر مردم همکاری نمایند و واکسن بزنند امیدواریم مسئله ای پیش نخواهد آمد. ضمناً در حال حاضر در اوج بیماری کرونا هستیم اما شرایط کرونا در پاییز از چیزی که امروز هست بدتر نخواهد شد.

افرادی که جوان هستند و بیماری زمینه ای هم ندارند شاید احتیاجی به تزریق واکسن نداشته باشند و فقط رعایت بهداشت فردی و اجتماعی برای آن ها لازم است.

عضو کمیته علمی کرونا در آخر با تأکید بر اینکه اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا و کرونا با افراد در معرض خطر است نه افراد عادی، گفت: افرادی که جوان هستند و بیماری زمینه ای هم ندارند شاید احتیاجی به تزریق واکسن نداشته باشند و فقط رعایت بهداشت فردی و اجتماعی برای آن ها لازم است. البته اگر به آن مرحله برسیم که بتوانیم برای افراد عادی هم واکسن را تزریق کنیم خیلی خوب است.

منبع: همگردی

به "چگونه دست بدهیم تا کرونا نگیریم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه دست بدهیم تا کرونا نگیریم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید