روایت حق خوری داوران در نون خ!

به گزارش دانلود باران، آنچه در لایه زیرین این شوخی با داوری جوایز فیلم فجر دیده می شد، اشارات کنایه گونه به نحوه داوری این آثار بود؛ از گعده دورهمی گونه داوران برای انتخاب بهترین ها و توجه نکردن به ملاک های حرفه ای تا تعارفات مرسوم سینمای ایران اشاره شده بود.

روایت حق خوری داوران در نون خ!

گروه فرهنگ وهنر دانلود باران:

سریال نون خ در قسمت سه شنبه شب خود با زبان طنز به نقد عملکرد جشنواره فیلم فجر و مناسبات غیرسینمایی آن پرداخت.

سعید آقاخانی که خود در چند سال اخیر به عنوان بازیگر چند باری در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا نموده و حتی برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد هم شده، حالا در یکی از قسمت های سریال نون خ 2 که خود کارگردانی آن را برعهده دارد، به نقد عملکرد داوران جشنواره فیلم فجر و بعضی مناسبات غیرسینمایی مرسوم در این جشنواره پرداخت؛ مناسباتی که بویژه در دوره اخیر این رویداد در زمینه اهدای جوایزی همچون جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد خود را بشدت نشان داد و موجب نادیده دریافت بازیگری چون جواد عزتی شد تا آش آنقدر شور گردد که صدای همه اهالی رسانه و بسیاری از سینماگران را نسبت به این اتفاق درآورد.

در قسمت مورد اشاره از سریال نون خ در جریان برگزاری جشن انار و انتخاب کشاورز نمونه سال، 3 نفر از شخصیت های اصلی سریال یعنی نورالدین، کیوان و کاووس تصمیم می گیرند با داوری انارها به انتخاب بهترین های آنها بپردازند. در جریان این داوری آنها برای آنکه دل همه شرکت کنندگان را به نوعی به دست آورده باشند، به تقسیم جوایز پرداختند و با انتخاب اسم هایی همچون انار هنر و تجربه، انار معناگرا و... به شوخی با جوایزی پرداختند که در جشنواره فیلم فجر تقسیم می گردد.

البته فارغ از شوخی با جوایز، آنچه در لایه زیرین این شوخی با داوری جوایز فیلم فجر دیده می شد، اشارات کنایه گونه به نحوه داوری این آثار بود؛ از گعده دورهمی گونه داوران برای انتخاب بهترین ها و توجه نکردن به ملاک های حرفه ای تا تعارفات مرسوم سینمای ایران که باعث شده در بعضی موارد جایزه ها براساس همین تعارف ها تقسیم گردد و نه ملاک های هنری. شاهد مثال این موضوع را درباره نتایج عجیب سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر و نادیده دریافت بازیگرانی چون جواد عزتی و هادی حجازی فر یا فیلمسازانی چون ابراهیم حاتمی کیا می توان در صحبت های مازیار میری، یکی از داوران جشنواره سی وهشتم دید.

او پس از اتمام جشنواره در گفت وگویی با اعتراف به اشتباه در داوری این جشنواره گفت: فکر می کنم همه ما 9 نفر اعضای هیات داوران جشنواره فیلم فجر 2 اشتباه کردیم.

ما باید تحت هر شرایطی که بود جواد عزتی را برای بازی در شنای پروانه و هادی حجازی فر را برای بازی در آتابای کاندیدای بهترین بازیگر مرد می کردیم و ما در این زمینه اشتباه کردیم.

این البته تنها اعتراف و اشاره یکی از داوران این رویداد به اشتباهاتی است که در جهت داوری جشنواره فیلم فجر بویژه در دوره اخیر آن به وقوع پیوست؛ اشتباهاتی که منجر به اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد به بازیگری شد که حتی زحمت حضور برای دریافت جایزه اش در اختتامیه جشنواره را به خود نداد. حالا شاید حداقل این شوخی نون خ بتواند تلنگری به برگزار کنندگان این رویداد و داوران دوره های آینده آن برای توجه بیشتر به ملاک های هنری متناسب با روینمودهای جشنواره فجر انقلاب اسلامی باشد.

نگارنده: احسان سالمی

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "روایت حق خوری داوران در نون خ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت حق خوری داوران در نون خ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید