در خصوص گربه های نامه رسان بلژیک چیزی شنیده اید؟

به گزارش دانلود باران، گربه های نامه رسان در بلژیک

همه ما در خصوص کبوترهای نامه رسان شنیده ایم و آن ها را در فیلم ها و سریال های تاریخی دیده ایم. علاوه بر کبوتر، از حیوانات دیگر مثل اسب، شتر، سگ و حتی گوزن (در آلاسکا) هم برای انتقال خبر و نامه استفاده می شده است. اما مطمئنا هیچ کس فکرش را نمی کند که گربه ها هم بتوانند چنین کاری انجام بدهند! اما جالب است بدانید که این حیوانات ملوس و البته کمی لوس قبلا در یکی از شهرهای بلژیک شغل نامه رسانی را انجام می دادند و ظاهرا در این کار هم بسیار پیروز بوده اند! در این مطلب می خواهیم در خصوص گربه های نامه رسان بلژیکی صحبت کنیم که به جز چرت زدن و لم دادن روی کاناپه کارهای مفید دیگری هم انجام می داده اند! با خبرنگاران همراه باشید.

در خصوص گربه های نامه رسان بلژیک چیزی شنیده اید؟

داستان از کجا آغاز شد؟

شهر لیژ در بخش فرانسوی کشور بلژیک نهاده شده و مرکز استانی به همین نام است. لیژ تاریخ پرفراز و نشیبی داشته و در لابلای این تاریخ می توان داستان های جالبی پیدا کرد. یکی از این داستان ها مربوط به گربه های نامه رسان است! در سال 1876 شهر لیژ بلژیک دست به ابتکار عمل جالبی زد: 37 گربه خانگی زبر و زرنگ انتخاب شدند و به عنوان نامه رسان آموزش داده شدند. برای اینکه توانایی گربه ها در راستایابی سنجیده گردد آزمایش جالبی انجام شد. بسته های ضدآب حاوی نامه و پیام های مختلف به گردن گربه ها بسته شد و سپس گربه ها به منطقه ها مختلف شهر و کیلومترها دورتر از خانه شان برده شدند و در آن جا رها شدند. یکی از گربه ها بعد از 5 ساعت توانست به خانه برگردد و بقیه گربه ها هم تا 24 ساعت بعد یکی یکی از راه رسیدند و به خانه برگشتند.

این آزمایش پیروزیت آمیز باعث خوشحالی ساکنین شهر شد و تصمیم گرفته شد تا سیستم منظم و سازمان دهی شده ای ایجاد گردد. گربه های خانگی آموزش داده شدند و برای پیام رسانی به شهرهای اطراف استفاده شدند. البته سیستم گربه های نامه رسان یک ایراد داشت و آن این بود که گربه ها تنها به خانه خودشان برمی گشتند، بنابراین سیستمی یک طرفه برای نامه رسانی بود. گربه ها حتی وقتی در جاهای ناشناس هم رها می شدند می توانستند راستا برگشت به خانه خودشان را پیدا نمایند و نامه و پیام را صحیح و سالم به دست صاحبشان برسانند. اما در خصوص خانه سایر افراد این سیستم جوابگو نبود و بنابراین هرکس مجبور بود از گربه خانگی خودش استفاده کند. اینکه چرا این سیستم نامه رسانی جالب ادامه پیدا نکرد و در شهرهای دیگر توسعه پیدا نکرد هنوز بی جواب مانده است. اما یکی از دلایل منطقی می تواند این باشد که انسان ها بالاخره فهمیدند که اگر خودشان نامه را برسانند مطمئن تر است تا اینکه نامه را به گردن گربه ای شیطان و بازیگوش ببندند و امیدوار باشند که به خانه برگردد! البته این طرح جاه طلبانه خیلی هم بی فایده نبود: در سال 2007 یک نویسنده آمریکایی تحت تاثیر این داستان نهاده شد و کتابی در خصوص آن نوشت. البته از آنجا که اطلاعات و جزئیات دقیقی از این ماجرا مستند نشده بود بخش عمده ای از کتاب گربه های پستچی لیژ زاییده تخیلات نویسنده هستند.

البته پرسش مهمی که مطرح می گردد این است که اصلا چرا بلژیکی ها فکر کردند که می توانند گربه ها را به چنین کاری وادار نمایند؟! ظاهرا در آن دوران گربه ها محبوب تر از سگ ها بودند و به همین علت بیشتر از گربه ها استفاده می شده است. گربه ها توانایی خارق العاده ای در راستایابی و به ویژه پیدا کردن راستا خانه شان دارند و ساکنین شهر لیژ به همین علت سعی کردند آن ها را آموزش بدهند و گربه های نامه رسان تربیت نمایند. طرح گربه های نامه رسان به نظر می رسد از مسابقه گربه ها الهام گرفته باشد که در دهه 1860 در اروپای شمالی بسیار محبوب و پرطرفدار بود. در آن دوره گربه های شرکت نماینده نیمه شب به بیرون شهر برده می شدند و با آغاز مسابقه رها می شدند. اولین گربه ای که پیروز می شد به خانه برگردد برنده می شد و انواع خوراکی های خوشمزه مثل سوسیس و کالباس به گربه داده می شد! بعضی سال ها جایزه نفر اول یک قاشق نقره ای بود که مسلما به صاحب گربه داده می شد، نه گربه! بر طبق اسناد و نوشته ها مسابقه گربه ها بسیار محبوب بود و هرساله با شور و حرارت زیاد انجام می شد.

مسابقه گربه ها تا همین چند سال پیش در کشورهای دیگر هم انجام می شد. مثلا در فستیوال Curruñao که هر سال در سن لوئی پرو برگزار می شد مسابقه گربه ها یکی از مجذوب کننده ترین بخش های این فستیوال بود. گربه ها در مسابقه شرکت داده می شدند و هرکس زودتر به خط سرانجام می رسید برنده بود. البته این مسابقه بخش های بی رحمانه ای هم داشت و به همین علت با اعتراضاتی همراه بود. به همین علت در سال 2013 این فستیوال به علت خشونت علیه حیوانات لغو شد که خبر بسیار خوبی برای حامیان حقوق حیوانات محسوب می شد.

در خصوص شهر لیژ

شهر لیژ در منطقه فرانسوی زبان بلژیک واقع شده است و یکی از شهرهای محبوب برای گردشگران محسوب می گردد. دانشگاه معتبر لیژ هم در این شهر واقع شده است و دانشجویان زیادی به این شهر می آیند. شهر لیژ مرکز استان لیژ بلژیک است و در دره میوز در شرق این کشور نهاده شده است. این شهر جاذبه های گردشگری زیادی دارد که از جمله آن ها می توان به کلیسای سنت ژاکوس اشاره نمود. علاوه بر این موزه آکواریوم، موزه لا باوری و همین طور پارک باوری در کنار رودخانه شهر نیز از جمله دیدنی های این شهر هستند.

منبع: unknownlist.com

منبع: الی گشت

به "در خصوص گربه های نامه رسان بلژیک چیزی شنیده اید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در خصوص گربه های نامه رسان بلژیک چیزی شنیده اید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید