طرز تهیه ترشی لیته میوه به 2 روش با میوه های تابستانی و زمستانی

به گزارش دانلود باران، شاید کمتر کسی نام ترشی لیته میوه را شنیده باشد اما لیته میوه یکی از و زمستانی خوشمزه است که در کنار غذا سرو می گردد. این چاشنی خوشمزه را می توان با میوه های مختلف تابستانی و زمستانی درست کرد و حتی مقدار میوه های مورد استفاده در آن نیز به سلیقه خودتان بستگی دارد. ضمناً می توانید آن را شیرین، ترش، شور یا ملس هم تهیه کنید. در این مقاله از سرویس در طرز تهیه لیته میوه به 2 روش با میوه های مختلف و روش های تهیه متنوع برای شما آورده ایم. بعلاوه فوت و فن های تهیه لیته میوه را هم می توانید در انتهای متن یاد بگیرید.

طرز تهیه ترشی لیته میوه به 2 روش با میوه های تابستانی و زمستانی

طرز تهیه ترشی لیته میوه (روش اول)

مدت زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

مواد لازم برای تهیه لیته میوه

کیوی: 2 عدد

خرمالو: 1 عدد

سیب سبز: 2 عدد

هویج: 2 عدد

سیر: 5 حبه

ادویه ترشی: 1 قاشق غذاخوری

گلپر: 1 قاشق مرباخوری

سیاه دانه: 2 قاشق غذاخوری

سبزی ترشی (گشنیز، نعناع، مرزه، ترخون): 5 قاشق غذاخوری

نمک و زردچوبه: به مقدار لازم

سرکه قرمز: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه ترشی لیته

برای درست کردن ترشی لیته با میوه ابتدا باید میوه ها را بشویید و بعد از خشک کردن، آنها را با سرکه پوره کنید. سپس ادویه ها و سبزی ترشی را به مواد افزوده و در شیشه خشک و تمیز بریزید. برای آموزش جزییات بیشتر روش تهیه ترشی لیته میوه، ترتیب مراحل تهیه ترشی لیته میوه را رعایت کنید. برای خوشمزه تر شدن این چاشنی از فوت و فن های طرز تهیه آن یاری بگیرید.

مرحله اول: میوه ها را بشویید و پوره کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی لیته میوه، ابتدا تمام میوه ها را به خوبی بشویید و خشک کنید یا اجازه دهید خودشان خشک شوند و آب اضافی شان را از دست بدهند. سپس پوست میوه ها را بگیرید و آن ها را به قطعات کوچک تر خرد کنید. سرکه را به همراه میوه های خرد شده در مخلوط کن یا غذاساز بریزید و چند دقیقه به هم بزنید.

مرحله دوم: مواد را با هم ترکیب کنید

مواد داخل مخلوط کن را تا جایی بزنید که همه مواد با هم به صورت یکدست، خرد یا پوره شوند. سپس میوه ها را در یک کاسه یا ظرف دیگر بریزید و بقیه مواد از جمله سبزی ترشی، گلپر، ادویه و نمک مخلوط کنید. سیرها را می توانید بعد از پوست گرفتن یا با میوه ها پوره کنید و یا به صورت درسته به مواد لیته میوه اضافه کنید. پوره میوه و ادویه ها را با هم ترکیب کنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

مرحله سوم: مایه لیته میوه را در بطری شیشه ای بریزید

در آخرین مرحله از طرز تهیه لیته میوه، شیشه درب داری که می خواهید در آن ترشی را بریزید، بشویید و کاملا خشک کنید تا هیچ آلودگی و رطوبتی در آن وجود نداشته باشد. سپس مواد را در بطری ها بریزید و درب آنها را محکم ببندید تا هوا به داخل بطری ها نفوذ نکند. بطری ها را در جای خنک و دور از آفتاب قرار دهید و بعد از آماده شدن آن را سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی پیاز و شور پیاز

طرز تهیه لیته میوه (روش دوم)

مدت زمان آماده سازی مواد: 1 ساعت

مواد لازم برای تهیه لیته با میوه های تابستانی

خیار: 250 گرم

مغز کرفس: 4 یا 5 ساقه

سیب: 250 گرم

فلفل دلمه ای: 2 عدد

گلابی: 250 گرم

بادمجان: 1 عدد (میانه)

هلو: 250 گرم

سیر: 4 حبه

شلیل: 250 گرم

زردآلو: 250 گرم

سیاه دانه: 2 یا 3 قاشق سوپ خوری

هویج: 250 گرم

زردچوبه: نوک قاشق چای خوری

سرکه: به مقدار لازم

نمک و فلفل: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه لیته مخلوط میوه های تابستانی

برای درست کردن لیته میوه به این روش، باید ابتدا بادمجان را بپزید و بعد میوه های دیگر را بعد از شستن در یک قابلمه کمی بپزید تا نرم شوند و آب خود را از دست بدهند. در آخر همه مواد را با هم مخلوط کنید و ادویه ها را اضافه کنید. اگر لیته میوه را به این روش درست کنید، زمان کمتری برای رسیدن و آماده شدن احتیاج است. برای آموزش جزییات بیشتر، ادامه مراحل طرز تهیه لیته میوه را بخوانید.

مرحله اول: بادمجان ها را بپزید و آبکش کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه لیته میوه، بادمجان را بشویید و در یک قابلمه با مقداری آب بپزید. سپس آن را در آبکش قرار دهید و یک شب بگذارید بماند تا آب خود را از دست بدهد.

مرحله دوم: میوه ها را آماده کنید

در این مرحله، همه میوه ها را بشویید و هسته و دانه های آن ها را خارج کنید. سپس آن ها را به همراه هویج و کرفس در یک قابلمه بریزید و مقداری آب (به میزان نصف لیوان دسته دار فرانسوی) به آن ها اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید میوه ها بپزند تا حدی که آب آن ها کشیده گردد و به خورد میوه ها برود.

مرحله سوم: بقیه مواد را اضافه و خرد یا چرخ کنید

بعد از اینکه میوه ها پختند و نرم شدند، قابلمه را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا مواد داخل قابلمه کاملا خنک شوند. سپس تمام مواد را به همراه خیار و فلفل دلمه ای و بادمجان و سیر چرخ کنید یا داخل غذاساز یا مخلوط کن بریزید تا پوره شوند.

مرحله چهارم: سرکه و ادویه ها را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه ترشی لیته میوه، سرکه، نمک، فلفل، زردچوبه و سیاه دانه را به مواد اضافه نموده و به خوبی با هم مخلوط کنید. سپس مواد ترشی را در یک بطری تمیز بریزید و درب آن را محکم ببندید. بطری را در یخچال قرار دهید. این ترشی را بعد از 4 روز یا یک هفته می توانید سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی لیته بادمجان کوبیده

فوت و فن های طرز تهیه ترشی لیته میوه

*برای اینکه طعم ترش سرکه، گلویتان را نزند، می توانید کمی شکر به مواد ترشی لیته میوه اضافه کنید تا کمی ملس گردد. مقدار شکر کاملا اختیاری است.

*در طرز تهیه ترشی لیته می توانید از میوه ها و سبزیجات مختلف یا از ترکیب هر دو با هم بهره ببرید.

*استفاده از سیاه دانه و ادویه ترشی برای طرز تهیه لیته میوه، می تواند طعم آن را خوشمزه تر کند.

*در صورتی که میوه ها را بعد از پوره کردن روی حرارت کمی بپزید تا نرم گردد، زمان رسیدن و جا افتادن ترشی لیته میوه، کمتر خواهد شد.

*شیشه هایی را که برای نگهداری لیته میوه به کار می برید، از جنس شیشه ای با درب سالم فلزی و بدون زنگ زدگی انتخاب کنید. اگر بطری ها کوچک تر باشند، بهتر است. در این صورت محتوای داخل بطری ها زود تمام می گردد و ترشی کپک نمی زند.

*حتما قبل از این که مواد ترشی لیته میوه را در بطری بریزید، مطمئن باشید که بطری خشک است و هیچ رطوبتی ندارد. بعلاوه بطری باید عاری از آلودگی باشد تا محتویات داخل آن کپک نزند.

*حتما مواد ترشی لیته میوه را در شیشه های تمیز و درب دار بریزید تا هوا به آن نفوذ نکند و از کپک زدن ترشی جلوگیری گردد.

*تا قبل از رسیدن لیته میوه، درب بطری را باز نکنید و بعد از باز کردن درب بطری، آن را به یخچال منتقل کنید.

* ترشی لیته میوه برای آماده سرو شدن، بسته به روش تهیه، احتیاج به حدود چند روز تا 2 هفته زمان دارد تا برسد و جا بیفتد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خیارشور نمکی و سرکه ای

سوالات متداول

لیته میوه چیست؟

لیته میوه نوعی ترشی است که با ترکیب کردن میوه های مختلف به صورت نپخته یا پخته، تهیه و به عنوان چاشنی در کنار غذاهای اصلی سرو می گردد. در طرز تهیه ترشی لیته میوه، می توانید میوه ها را به صورت پوره یا رنده شده درآورید و با آن لیته درست کنید.

از چه چاشنی هایی در لیته میوه می توان استفاده کرد؟

برای طعم دادن به لیته میوه ، می توانید از سرکه، آب نمک، مخلوط سرکه و آب، ، تمر هندی، رب آلوچه، ترکیب شیره انگور و چاشنی های ترش و … برای طعم دادن به میوه های مورد استفاده در ترشی لیته میوه بهره ببرید.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه ترشی لیته میوه به 2 روش با میوه های تابستانی و زمستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ترشی لیته میوه به 2 روش با میوه های تابستانی و زمستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید