عربستان یک شهروند سعودی-آمریکایی را به 6 سال زندان محکوم کرد

به گزارش دانلود باران، خبرگزاری خبرنگاران- دادگاه عربستان یک پزشک آمریکایی-سعودی را به شش سال حبس و شش سال ممنوعیت از سفر محکوم کرد.

عربستان یک شهروند سعودی-آمریکایی را به 6 سال زندان محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری دانلود باران، خبرگزاری رویترز به نقل از خانواده ولید فتیحی، پزشک آمریکایی سعودی و دو منبع آگاه از پرونده وی گفت، دلیل محکومیت فتیحی انتقاد وی از یک کشور عربی در توییتر است که نقض قانون جرائم اینترنتی محسوب می شود.

روزنامه نیویورک تایمز هم نوشت، دلیل محکومیت فتیحی علاوه بر انتقاد از یک کشور عربی در توییتر، دریافت تابعیت آمریکا بدون اجازه مقامات سعودی است، اتهاماتی که به گفته مسوولان آمریکایی انگیزه سیاسی پشت آنها قرار ندارد.

این روزنامه آمریکایی با استناد به اسناد این حکم نوشت، دادگاه، فتیحی را با اتهام وابستگی به گروه اخوان المسلمین که بر خلاف آمریکا، عربستان آن را گروه تروریستی می داند و نیز با اتهام آسیب رساندن به روابط با دیگر کشورهای عربی و انجام اقداماتی با هدف ایجاد بی ثباتی در عربستان محکوم کرد. از دیگر اتهامات او کمک مالی به طرف های مشکوک است. فتیحی همچنین به تامین بودجه تروریسم متهم شده بود که به دلیل عدم ارائه ادله و شواهد کافی این اتهام از وی سلب شد.

به گفته یک منبع در خانواده فتیحی، علی رغم فشار آمریکا برای آزادی این پزشک سعودی، دادگاه وی را با حضور دیپلمات های آمریکایی در جلسه نطق حکم به زندان محکوم کرد.

در این رابطه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن ابراز نارضایتی گفت، واشنگتن بابت حکم دکتر ولید فتیحی احساس ناامیدی می کند و به دنبال فهم کامل حکم صادره علیه وی است.

جیمز ریش، رئیس کمیسیون روابط خارجه در سنای آمریکا خواستار لغو این حکم ظالمانه شد و در توییتی نوشت، این مساله چالشی برای روابط آمریکا و عربستان خواهد بود.

اعضای سنای آمریکا هم این حکم را محکوم و گفتند، عربستان بار دیگر آمادگی خود را برای پایمال کردن حقوق اساسی ابراز کرد. اگر ریاض برای روابطش با واشنگتن ارزش قائل است باید فورا فتیحی را آزاد کند.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا ماه اکتبر اعلام کرده بود، با همتای سعودی خود پرونده فتیحی را بررسی کرده است.

مقامات سعودی فتیحی را بدون تفهیم اتهام یا محاکمه 21 ماه زندانی کردند و گزارش هایی درباره شکنجه وی در زندان نیز وجود دارد. در ماه اوت نیز دادستانی کل عربستان فتیحی را به همدردی با اخوان المسلمین و انتقاد علنی از عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر متهم کرد و برای این اتهامات تنها چند پیام توییتری مبهم به عنوان شاهد و ادله ارائه کردند.

فتیحی در میان گزارش ها درباره مداخله دولت آمریکا ماه اوت آزاد شد و اکنون نیز آزاد است اما همچنان در حال محاکمه است و دولت عربستان او و خانواده اش را ممنوع السفر کرده است.

منبع: خبرگزاری آریا

به "عربستان یک شهروند سعودی-آمریکایی را به 6 سال زندان محکوم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان یک شهروند سعودی-آمریکایی را به 6 سال زندان محکوم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید