عوارض آزادراه های کشور گران شد

به گزارش دانلود باران، بنابر اعلام مدیر کل بهره برداری آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور عوارض آزادراه های کشور گران شد. جدول تازه نرخ عوارض را در ادامه بخوانید.

عوارض آزادراه های کشور گران شد

دانلود باران - عباس بیات سرمدی مدیر کل بهره برداری آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور از افزایش 28 تا 30 درصدی آزادراه های کشور اطلاع داد و گفت: افزایش این نرخ عوارض آزادراهی طبق قانون باید هر سال اتفاق بیفتد اما در سال گذشته افزایش نداشتیم.

سرمدی بیان کرد: طبق ماده 34 آیین نامه اجرایی قانون احداث آزادراه های کشور، سالانه باید نرخ عوارض آزادراهی به روز گردد اما ابلاغ قبلی برای افزایش نرخ عوارض آزادراهی مربوط به سال 1399 بود و در سال گذشته این اتفاق نیفتاد.

افزایش قیمت نسبت به قیمت های سال 1399 اعمال شده است

او با بیان اینکه نرخ عوارض آزادراهی امسال نسبت به سال 1399، 28 تا 30درصد افزایش یافته است، اضافه کرد: بهره برداران آزادراهی پیش از این نیز درخواست هایی برای افزایش نرخ عوارض داشتند؛ چراکه آنها بخش خصوصی هستند که بازگشت سرمایه خود را به وسیله همین عوارض دریافتی برنامه ریزی می نمایند و با بالارفتن هزینه نگهداری آزادراه ها و مدل اقتصادی ای که بین بهره برداران و شرکت ساخت به عنوان قرارداد امضا شده است، به گونه ای است که باید سرمایه های سرمایه گذاران بخش خصوصی برای احداث آزادراه های کشور در طول بازه زمانی تعیین به آنها بازگردد و طبق قانون آنها می توانند تا 15 درصد عوارض دریافتی از مردم را هزینه تعمیر و نگهداری آزادراه ها نمایند و 10 درصد آن را بابت هزینه بهره برداری از جمله حقوق و دستمزد پرسنلشان در این آزادراه ها برنامه ریزی نمایند.

آنالیز پارامترهای مختلف برای محاسبه عوارض آزادراهی

مدیرکل بهره برداری آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور ادامه داد: اگر مقدار افزایش نرخ عوارض یک آزادراه با آزادراه دیگر فرق دارد به این علت بوده که پارامترهای مختلفی برای محاسبه عوارض آزادراهی وجود دارد که شامل مدل اقتصادی امضا شده بین سازنده و بهره بردار و شرکت ساخت، هزینه های نگهداری آزادراه ها، نرخ تورم و مقدار تردد خودرو و غیره است. به عنوان مثال اگر در یک آزادراه تردد خودرو به مقدار ای نباشد که بهره بردار بتواند در بازه زمانی تعیین شده در قرارداد به سرمایه خود برسد پیشنهاد می نماید تا عوارض آزادراه را با درصد بالاتری افزایش دهد تا بتواند سرمایه اش را برگرداند.

وی درباره نرخ عوارض ابلاغ شده نو برای امسال در آزادراه کشور گفت: عوارض آزادراهی در محورهایی که دریافت آن به صورت الکترونیکی است، به گونه ای محاسبه می گردد که اگر مالک خودرو از یکی از آزادراه های الکترونیکی استفاده کند و تا 15 روز عوارض خود را پرداخت نکند مشمول جریمه خواهد شد و جریمه آن ماهانه سه درصد به اضافه اصل عوارض آن آزادراه است که به صورت پلکانی افزایش یافته و محاسبه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، جدول نرخ عوارض آزادراه های کشور در سال 1401 برای خودروهای سواری به توضیح زیر است:

منبع: بیت ران

به "عوارض آزادراه های کشور گران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض آزادراه های کشور گران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید