لوکس نشینان چقدر باید مالیات بپردازند؟

به گزارش دانلود باران، با توجه به گزارش دیوان محاسبات مبنی بر صفر بودن اجرای مالیات خانه و خودرو های لوکس به جهت عدم تصویب مقررات در دولت، معاون سازمان امور مالیاتی توضیحاتی درباره اقدامات و آمادگی این سازمان برای اخذ مالیات از لوکس نشینان ارائه کرد.

لوکس نشینان چقدر باید مالیات بپردازند؟

به گزارش ایسنا، پیش از این دیوان محاسبات گزارش نظارت مستمر بر اجرای بودجه 1400 را منتشر کرد که طبق آن اجرای مالیات بر خانه های لوکس و خودرو های لوکس به جهت عدم تصویب مقررات در دولت، همچنان صفر است.

در این زمینه، محمود علیزاده - معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی - درباره آخرین شرایط اجرای مالیات خانه و خودرو های لوکس توضیح داد: مالیات خانه و خودرو های لوکس در سال گذشته منوط به آیین نامه ای بوده که باید به وسیله دولت تصویب می شده است که پیش نویس این آیین نامه در موعد مقرر از سوی سازمان امور مالیاتی تنظیم و به وسیله وزارت امور مالی و دارایی به دولت تقدیم شد، اما دولت آن را تصویب نکرده است تا برمبنای بودجه سال گذشته مالیات خانه و خودرو های لوکس اخذ گردد.

وی اضافه نمود: درباره مالیات خانه و خودرو های لوکس برای امسال هم باز هم در موعد مقرر آیین نامه های مربوطه به وسیله سازمان تنظیم و تقدیم دولت شد و در کمیسیون مالی دولت هم تصویب شد که ان شاءالله پس از طرح در هیئت دولت و تصویب آن، مکانیسم اخذ این مالیات آماده است و بلافاصله این قانون اجرا خواهد شد.

چه خانه و خودرو هایی لوکس هستند؟

براساس قانون، خودرو های لوکس خودرو هایی هستند که در انتهای سال 1400 قیمت ساخت یا واردات آن، بالای یک میلیارد تومان باشد که قیمت این خودرو ها به وسیله سازمان امور مالیاتی اعلام می گردد و مالکان این خودرو ها باید تا بهمن ماه امسال این مالیات را پرداخت نمایند.

در غیر این صورت قادر به نقل و انتقال خودرو نیستند و باید مبلغ مالیات را در زمان نقل و انتقال پرداخت نمایند.

نرخ مالیات سالانه خودرو های لوکس به توضیح ذیل است:

1- تا مبلغ 1.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد

2- تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد 1.5 میلیارد تومان معادل دو درصد

3- تا مبلغ 4.5 میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان معادل سه درصد

4- نسبت به مازاد 4.5 میلیارد معادل چهار درصد

بعلاوه، طبق تصویب مجلس، خانه هایی که ارزش آن ها با احتساب عرصه و اعیان بیش از 10 میلیارد تومان باشد، خانه لوکس محسوب شده و مالک آن باید در بهمن امسال این مالیات را پرداخت کند که خانه های درحال ساخت و در سال تملک از پرداخت این مالیات معاف هستند.

نرخ مالیات سالانه خانه های لوکس هم به توضیح ذیل است:

1- نسبت به مازاد 10 میلیارد تا 15 میلیارد تومان؛ یک در هزار

2- نسبت به مازاد 15 میلیارد تا 25 میلیارد تومان؛ دو در هزار

3- نسبت به مازاد 25 میلیارد تا 40 میلیارد تومان؛ سه در هزار

4- نسبت به مازاد 40 میلیارد تا 60 میلیارد تومان؛ چهار در هزار

5-نسبت به مازاد 60 میلیارد تومان به بالا پنج در هزار

منبع: فرارو

به "لوکس نشینان چقدر باید مالیات بپردازند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوکس نشینان چقدر باید مالیات بپردازند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید