حال خوبت را دست به دست کن! اهدای اسباب بازی ادامه دارد

به گزارش دانلود باران، تغییرات بزرگ نتیجه مداومت ها و انجام همیشگی امری مطلوب و تاثیرگذار است. اتفاقات خوشایند و دگرگونی های مطلوب و مفید در هر ساحتی از زندگی ما، به یک باره اتفاق نمی افتند. هر تغییر نیازمند بستر مناسب، افرادی دغدغه مند و پیگیری های مداوم و همیشگی یک رفتار است؛ رفتاری که عادت می گردد و در زندگی روزمره جای می گیرد.

حال خوبت را دست به دست کن! اهدای اسباب بازی ادامه دارد

این مقدمه را گفتیم تا برسیم به این که اگرچه در ظاهر طبق تقویم تاریخی، کمپین بازی را دست به دست کن با هدف توزیع اسباب بازی در منطقه ها کم برخوردار و تجربه شادی های کوچک برای بچه هایی که دست و دل شان از خوشی های این چنینی خالی است، به روزهای آخر رسید، اما مگر می شود ادعا کرد که نیکی تاریخ انقضا دارد و فقط در موعدهای خاصی می توان قرارهای نیک اندیشانه را تمدید کرد؟ این کمپین با حضور و همدلی شما بود که به نقطه مطلوب در نظر گرفته شده رسید. این شما بودید که بیشتر از هر کسی یا هر چیزی شانه به شانه، قدم به قدم، ما را همراهی کردید تا همگی به سر منزل مقصود برسیم.

همواره دست به دست کن!

کمپین بازی را دست به دست کن اگرچه با طراحی و اجرای دانلود باران، کمیسیون اخلاق کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، الوپیک، خیریه بچه ها فرشته اند و خیریه خادمین امام علی(ع) نقطه آغاز و پایانی داشت، اما چنین ایده ها و کوششی برای شادمانی های کوچک دسته جمعی هر روز در جایی از این کره خاکی یا نقطه ای از جغرافیای سرزمینی متولد می شود و ادامه می یابد. شاید در ظاهر این کمپین به آخر رسیده است، اما همان طور که پیش از این دیدیم و بعد از این هم شاهد آن بودیم چنین دغدغه های همدلانه و فعالیت های مردمی به وسیله موسسات خیریه مختلف، گروه های مختلف، فعالین حوزه های اجتماعی و… ادامه می یابد. در نتیجه این چرخه یاری به هم نوع، اشتراک حال خوب و بی خبر نماندن از کسی که در شهر ما به سختی روزگار می گذراند، آن قدر به لحظه های ما گره می خورد که جزئی از عادت های ما و دغدغه های همیشگی مان می شود. این چرخه تمامی ندارد، و همه ما خوب می دانیم که اتفاقات بزرگ و حالِ خوب دسته جمعی و لبخندی به پهنای جغرافیایِ این اکوسیستم هیچ وقت میسر و ممکن نخواهد شد، مگر با مداومت و همیشگی بودن هر آن چیزی که می تواند تغییرات بزرگی را رقم بزند.

و اما چرا کمیین بازی را دست به دست کن، می تواند به هر شکل و شیوه ای اثرگذار باشد و گامی آغازین برای آغاز اتفاقات و تغییرات مثبت جز ساحت خیرخواهانه و یک حرکت خودجوش اجتماعی باشد؟

در بالا به چرخه همیشگی دغدغه های خیرخواهانه اجتماعی اشاره کردیم که می تواند باعث تکثیر و توسعه رفاه و رضایتمندی در سطح کلان و بین تعداد افراد زیادی از جامعه شود. هدف بسیاری از موسسات خیریه که در حوزه رفاه خانوادده های کم بضاعت و بی بضاعت فعالیت می نمایند، این است که شکاف موجود بین طبقات مختلف جامعه به کمترین سطح ممکن برسد و همه اهالی جامعه هدف، به سطح مطلوبی از رفاه و بهره مندی از امکانات معمولی برسند که حق همه ما برای داشتن یک زندگی سالم و هدفمند است. اما این چرخه همیشگی و تمام نشدنی، فقط مربوط به این ساحت اجتماعی و مختص به امور خیریه نیست؛ چرا که می توان رد پای آن را در حوزه های دیگر هم دید.

اقتصاد مبتنی بر دست به دست

احتمالا باید اصطلاح اقتصاد چرخشی یا اقتصاد دورانی را شنیده باشید؟! پربیراه نیست اگر اقتصاد چرخشی را که رویکرد متفاوتی در اقتصاد و فعالیت های مربوط به آن است، نوعی نوآوری اجتماعی بدانیم. زیرا مسائل مالی یک جامعه راستا جدا و متفاوتی از ساحت های اجتماعی و فرهنگی آن جامعه ندارد. اما اقتصاد چرخشی دقیقا چه چیزی است و چه کارکردی دارد؟

اقتصاد چرخشی یکی از روش های نوظهور و مهم در زمینه نوآوری اجتماعی است که در صورت پیاده سازی آن، روز به روز ارزش مالی کشور مربوطه افزایش پیدا می نماید. حالا این سوال پیش می آید که هدف اقتصاد چرخشی چیست؟ هدف اقتصاد چرخشی به عنوان یک نظام مالی با رویکردی تازه و غیرسنتی کاهش ضایعات و استفاده بهینه و بیشتر از منابع است.

در اقتصاد چرخشی که مدل تازه و مدرنی از فراوری و مصرف است، کوشش برای اشتراک گذاری، اجاره، فروش مجدد، تعمیر، بازسازی، بازیافت مواد و بخش های به کار رفته در یک محصول فراوریی است. در نتیجه با چنین روشی چرخه عمر محصول افزایش می یابد و افراد زیادی با هزینه کمتر از کارآیی و اثر گذاری محصول بهره مند می شوند. در واقع هدف از اقتصاد چرخشی این است که پسماندهای حاصل از فراوری هر محصولی به حداقل برسد. در چنین رویکردی وقتی یک محصول به آخر عمر مفید خود برسد، اگر مواد اولیه به کار رفته در محصول اقابل استفاده باشد، بار دیگر به چرخه مصرف باز می شود در بعضی موارد هم محصول با تعمیر و بازسازی و بدون جداسازی اجزای آن امکان استفاده مجدد به وسیله کاربر دیگری را هم دارد.

دانلود باران همواره در کوشش بوده است تا در مدل کسب وکار خود و کمپین هایی که به عنوان مسئولیت اجتماعی طراحی و اجرا می نماید، گوشه نظری به اقتصاد چرخشی داشته باشد و هر فرصتی را برای نزدیک شدن به مدل چنین مالی غنیمت بداند. همان طور که می داند، سایت و اپلیکیشن دانلود باران، بستر مناسبی برای ثبت آگهی و جست وجو در بین آگهی لوازم دست دوم شخصی و غیرشخصی است. وجود چنین بستری باعث می شود که فروشنده و خریدار بدون واسطه و اتلاف وقت و انرژی بتوانند محصول و کالایی که برای خودشان قابل استفاده نیست، اما می تواند کالا یا محصول مناسبی برای دیگری باشد، بفروشند. چنین چرخه ای ارزش افزوده ای برای اقتصاد هر خانوار و در حالت کلی برای جامعه دارد. استفاده چندباره از یک کالا یا محصول در کنار ارزش افزوده مالی و طولانی شدن عمر استفاده از یک محصول، مزایای دیگر مثل احترام به طبیعت و حواس جمعی نسبت به محیط زیست را دارد. در اقتصاد چرخشی و کمپین های خیرخواهانه (مثل اهدای اسباب بازی دست دوم اما سالم) که مبتنی بر چنین ایده ای است، با کمینه شدن ضایعات و استفاده مجدد، ما غیرمستقیم در ذخیره انرژی دخیل هستیم که در حوزه حفاظت محیط زیست، فعالیت ارزشمندی است.

محافظت از اکوسیستم طبیعی با دست به دست کردن!

برای فراوری هر محصول یا کالایی مقادیر زیادی انرژی، آب، نیروی انرژی انسانی و… هزینه می شود. این هزینه انرژی فقط در زمان فراوری نیست. از زمان فراوری تا مصرف نیز مقادیر زیادی انرژی به کار گرفته می شود تا وسیله یا کالایی، امور روزمره ما را تسهیل کند. ایده های مبتنی بر اقتصاد چرخشی بر این مسئله تاکید دارد که کالا با دست به دست شدن، می تواند تاثیر مهمی در حفاظت از محیط زیست و استفاده کمتر از منابع طبیعی داشته باشد. در نتیجه همه این چرخش، ما به کمتر شدن گرمای کره زمین و به خطر انداختن اکوسیستم موجودات زنده، از جمله خودمان به عنوان ساکنان همیشگی کره زمین سهم موثری داشته ایم.

دانلود باران در هر دو کمپین خود یعنی اهدای گوشی و تبلت به بچه ها بازمانده از تحصیل و بعلاوه اهدای اسباب بازی بدون استفاده در خانه های هر کدام از ما در کوشش بوده است تا علاوه بر دست به دست کردن حال خوبی که کارکردی اجتماعی دارد و زمینه ساز صلح و دوستی های پایدار است، با دادن فرصت دوباره به کالا و محصولی که به نظر ناکارآمد می آید اما می تواند گره از کار کسی بگشاید، بستری هم برای صلح و دوستی با زمین، محیط زیست و منابع طبیعی فراهم کند.

زیستن ما با صلح است که معنا پیدا می نماید و ما زمانی می توانیم ادعا کنیم که در راستا زندگی مطلوبی قرار داریم که در صلح و دوستی تمام و کمال با هم نوع، طبیعت و محیط زندگی خودمان هستیم. دست به دست کردن اسباب بازی در واقع مصداقی بود برای دست به دست کردن حال خوب، خنده، رضایت درونی، حواس جمعی نسبت به هم نوع، دغدغه مندی نسبت به طبیعت، کوشش برای داشتن مالی کارآمد و افزایش ارزش افزوده فعالیت های مالی و… . اگر معتقدید که دست به دست کردن اسباب بازی بدون هیچ محدودیت زمانی یکی از آن کارهای مطلوبی است که مشتاق هستید هر چند وقت یک بار به سراغ آن بروید، باید به شما بگوییم که خیریه بچه ها فرشته اند با شعار مکانی برای قصه شدن فعالیت خود را با پخش عروسک در بخش بچه ها بیمارستان های مختلف آغاز کرد، پذیرای یاری های نقدی و غیرنقدی شما برای اهدای اسباب بازی و هر وسیله ضروری به بچه ها نیازمند خواهد بود. خیریه بچه ها فرشته اند اگرچه به طور موقت در این کمپین با ما همراه بود، اما همواره و بدون هیچ وقفه ای، در کوشش برای بهبود جسمی و شادی روحی بچه ها است.

این کمپین تا وقتی چنین دغدغه هایی همیشگی باشد و افراد زیادی برای به ثمر رسیدن هر هدف مطلوبی در جهت دوستی و صلح پایدار در کوشش باشند، تمام نمی شود. کمپین بازی را دست به دست کن یا همه کمپین های اجتماعی مشابه به واسطه نیک خواهی و نیک اندیشی همیشگی مردمی است که به پایان می رسد و اگر مشارکت های این چنینی نباشد، دغدغه های این چنینی هیچگاه به ساحت عمل نمی رسند و متولد نمی شوند. این حضور همیشگی هم مختص به زمان و مکان خاصی نیست… محدودیت زمانی و مکانی ندارد. جاری و همیشگی است و تا وقتی این حضور پر مهر همیشگی شما باشد، می توان ادعا کرد در هر کجای این سرزمینی حرکت های خودجوش و برنامه های هدفمند همانند نهال های کوچکِ تازه ای آغاز می شوند و تا بی نهایت ادامه پیدا می نمایند…

منبع: بلاگ دیوار

به "حال خوبت را دست به دست کن! اهدای اسباب بازی ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال خوبت را دست به دست کن! اهدای اسباب بازی ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید