کوهپایه واقع در شرق اصفهان منطقه ای مناسب برای توسعه صنعت و گردشگری است

به گزارش دانلود باران، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر گشته، کوهپایه واقع در شرق اصفهان منطقه ای مناسب برای توسعه صنعت و گردشگری است.

کوهپایه واقع در شرق اصفهان منطقه ای مناسب برای توسعه صنعت و گردشگری است

منطقه ها شرق استان اصفهان با پیشینه های چند هزار ساله منطقه های مناسب برای توسعه گردشگری و صنایع غیرآلاینده به شمار می رود، ساکنان این نواحی سخت کوش، هنرمند و مبدع اما نیازمند توجه بیشترند.

از جمله منطقه ها شرق استان اصفهان، شهرستان کوهپایه با جمعیت بالغ بر 27 هزار نفر در 60 کیلومتری شرق اصفهان واقع است، این شهرستان با قدمت حدود سه هزار سال در محور ترانزیتی اصفهان به شرق و جنوب کشور قرار گرفته است.

شهرستان کوهپایه دارای 2 بخش، چهار دهستان و سه شهر است و از شمال به شهرستان اردستان و شهرستان برخوار از غرب به شهرستان اصفهان از جنوب به شهرستان هرند و شهرستان ورزنه و از شرق به شهرستان نائین و استان یزد محدود می شود.

بخشداری این خطه در سال 1316 تاسیس شد و در سال 1342 به شهرداری و در نهایت در سال 1400 به شهرستان ارتقا پیدا کرد، بیشتر ساکنان آن را فرهنگیان و کارمندان تشکیل می دهند، اما هنرمندان و صنعتگران نیز در این شهرستان کم نیستند.

نگاهی به صنعت این خطه حاکیست که سه شهرک صنعتی در آن قرار گرفته است که برخورداری از 10 هزار نیروی فنی و مهندسی بی شک می تواند با توسعه و افزایش تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی به ویژه در فناوری های تازه و غیر آلاینده از از جمله عوامل توسعه استان به ویژه در نواحی شرقی باشد.

راه اندازی بندر خشک در این شهرستان مصوبه ملی گرفته است و انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان از این محدوده می گذرد، لذا این مقوله ها نیز نکاتی مثبت برای پیشرفت شهرستان محسوب می شود.

از لحاظ میراث فرهنگی و گردشگری نیز کوهپایه برگ برنده کم ندارد، وجود شهر زیرزمینی با سه طبقه که آن را به دوره ساسانیان نسبت می دهند قابلیت تبدیل به مجموعه بزرگ گردشگری را دارد و در صورت تحقق آن به منبع ثابت و دائم درآمدزایی تبدیل خواهد شد، این مکان باستانی از طریق شهرداری کوهپایه در حال کاوش و نقشه برداریست و فعلا شرایط برای بازدید گردشگران مهیا نشده است.

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر کوهپایه، خانه شیخ جواهری از جمله دیگر اماکن ممتاز این خطه از حیث گردشگری است که اتمام عملیات ترمیم آن به توسعه این صنعت در شهرستان خواهد انجامید، همچنین مزرعه گردشگری معروف به حاج حسن کوهپایه محل تولید فیلم و سریال تاریخیست که اخیرا با اقدامات سرمایه گذار بخش خصوصی در حال بازسازی و بازسازی است.

محمدعلی مومنیان با اشاره به تلاش نهادهای مختلف این شهرستان برای پیشرفت این دیار گفت: حمایت از مشاغل مرتبط با صنایع دستی مانند نقره کاری، قلمزنی و میناکاری از سوی بخش خصوصی دنبال می شود از سوی دیگر به جد در پی تکمیل مجتمع تجاری ورودی شهر در کنار میدان اصلی کوهپایه هستیم تا محلی مناسب و شایسته برای برای عرضه صنایع دستی این خطه بوجود آید.

وی با اشاره به اینکه وجود قلعه ها از جمله اماکن مورد علاقه گردشگران به شمار می رود، گفت: کاروانسرای شاه عباسی در این شهرستان کاربری هتل پیدا کرده است و میهمانان متعددی همواره در آن اسکان می یابند.

رئیس شورای اسلامی شهر کوهپایه با بیان اینکه این شهرستان از زمینهای مناسب برای ایجاد انواع زیرساختها برخوردار است، گفت: اراضی وسیع اطراف شهر با تعامل با اداره کل راه و شهرسازی استان می تواند برای ایجاد مزارع تولید انرژی خورشیدی و یا تولید انرژی با توربین های بادی اختصاص یابد که این امر سبب تحول در تولید پاک و بدون آلایندگی انرژی برق را در پی خواهد داشت و از طرف دیگر درآمدزایی را برای این خطه به ارمغان خواهد آورد.

مومنیان به فعالیت تلاشگران صنعت کشاورزی در شهرستان با وجود مشکل منابع آبی اشاره و شرح داد: عناب، زعفران، گندم، جو و شماری از دیگر محصولات جمله تولیدات این منطقه است.

وی با بیان اینکه توسعه شهری از جمله نکات قابل توجه این خطه است، گفت: تعامل شهردار تازه کوهپایه با مردم و سایر دستگاه ها سبب شده که پروژه ها به خوبی پیش برود و افزایش همکاری ها شتاب پیشرفت منطقه را افزایش می دهد.

رئیس شورای شهر در مورد شماری از پروژه ها و طرح های کوهپایه گفت: پنج پروژه با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفته است، میدان ورودی و خروجی از جمله مهمترین پروژه هاست، زیرا اعتبار و زیبایی را فزونی می بخشد، از سوی دیگر تاسیس باغ بانوان، فرهنگسرا و زمین چمن مصنوعی در دستور کار داریم.

مومنیان در باره میدان ورودی شهر اضافه کرد: خاکریزی با حجم 30 هزار متر مکعب و تکمیل آن در جریان است و تا انتها تابستان یا اوایل پاییز با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان به بهره برداری می رسد، همچنین میدان خروجی به عنوان دیگر طرح مورد نیاز و ضروری در کمیسیون نیازمند مصوبات نهایی است.

وی اضافه کرد: باغ بانوان با اعتبار 20 میلیارد ریال از تعهدات این دوره شوراست، در حال طراحی داخلی و تا 22 بهمن امسال به بهره برداری خواهد رسید، فرهنگسرای خیرساز با اعتبار 50 میلیارد ریال عملیات عمرانی آن آغاز شده است و با اتمام عملیات نازک کاری افتتاح خواهد شد.

رئیس شورای شهر کوهپایه ادامه داد: بهسازی بازار روز، ساماندهی گلستان شهدا و تکمیل و اصلاح چند میدان در این شهر تا انتها سال آینده جزو برنامه های شهرداری خواهد بود.

مومنیان گفت: منطقه ها شرق اصفهان مانند کوهپایه می توانند نقشی که شهر کرج برای تهران ایفا کرد، داشته باشند، جمعیت بالا و آلایندگی در تهران به حدی رسید که دیگر ظرفیت پذیرش جمعیت و افزایش صنایع را نداشت. لذا کرج به نوعی به کمک تهران آمد و منطقه ای در کنار مرکز برای جذب جمعیت و در نهایت توسعه شهری شد.

وی اضافه کرد: البته ایفای نقش مورد نظر از سوی شرق اصفهان از جمله کوهپایه به ایجاد زیرساختهای مناسب، استفاده از ظرفیتهای مناسب اراضی و بهبود مسیرها و راه ها و راه اندازی قطار سریع السیر و بهبود حمل و نقل نیاز دارد.

منبع: همگردی

به "کوهپایه واقع در شرق اصفهان منطقه ای مناسب برای توسعه صنعت و گردشگری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوهپایه واقع در شرق اصفهان منطقه ای مناسب برای توسعه صنعت و گردشگری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید